Jag tycker det låter som en jättebra idé för dig, särskilt för att råda bot på det du beskriver som problematiskt (att du alltid har känslan av att någonting hänger över dig)
Det kommer medföra att du småningom automatiskt kommer betinga (koppla ihop) vardagar mellan vissa klockslag till studier, och automatiskt betinga/koppla ihop kvällar samt helger till fritid (allt annat utom studier). Det kommer inte bara hjälpa dig att fullt ut slappna av när du är ledig, utan kommer också bidra till att det blir enklare att faktiskt fokusera och studera under de tiderna som du betingat med studier. Det går också att betinga särskilda platser (t.ex. bara studera vid ett skrivbord/i skolan/osv) eller särskilda ritualer. Ville bara inflika att din idé är fullt logiskt rent psykologiskt också, det kallas att du sätter dina beteenden under stimuluskontroll
Jag tror jag har sagt det förut, men eftersom jag har tillämpat mina studier som arbete sedan dag ett, så finns det inte i min värld att ens en tanke om plugg skulle komma upp under min fritid. Hoppas du kan komma dit också, det låter som att du skulle kunna må bättre utav det. Håller för övrigt med om att många nog underskattar hur tufft det är att studera heltid under många år!