Beach 2015, del 3

Hur många längder brukar ni motionssimma i en 25 metersbassäbng? Har precis börjat med det, och sist så räknade jag inte, men jag kände inte hur pass trött jag var förrän jag faktiskt klev ur bassängen och mina ben skakade :)

Nu simmar jag inte längre, men när jag gjorde det brukade jag simma 40 längder.

@zassoo, Alla känner så någon gång under studietiden, och med tanke på att du har haft det helt galet intensivt en period nu (plus att du inte mått bra fysiskt!) så är det absolut inget konstigt att du känner som du gör. Förmodligen kommer det kännas bättre direkt när du kommer ner i en "normal" studietakt. Jag känner igen det där med att aldrig vara helt ledig, när jag sommarjobbade i somras kom man hem från jobbet och var ledig, lediga dagar var du ledig, du behövde inte tänka på jobbet. Nu är skolan med hela tiden, i stallet, på helgerna, alltid. Och ändå försöker jag vara benhård med att plugga måndag-fredag, och aldrig lördag-söndag. Jag tror nog det kan gynna dig att inte ägna dig åt skolan på helgerna.

Avslutade måndagen med en powerwalk på 3 kilometer. Behövdes efter den galet intensiva pluggdagen jag hade igår. Nu hoppas jag bara att det fina vårvädret kommer tillbaka, bakslaget med vintern var ingen hit.

Alltså, det är ju skillnad mot att få en idé, skriva ner den, fundera lite och på det sättet även tänka på jobbet på sin fritid. Ibland kommer snilleblixtarna när man minst anar det. ;) Det är en annan sak att systematiskt arbeta flera timmar utanför ordinariearbetstid - speciellt om du inte får något extra för det! Ingen som tackar dig, inte mer pengar, inte mer tid i tidbanken. Som student får man verkligen ingenting extra för att man gjort jobbet på obekväm arbetstid. Däremot får du mycket tillbaka av dig själv om du har regelbunden tid där du får återhämta dig och ägna dig åt saker du måste hinna med på fritiden samt saker som gör dig glad och ger energi tillbaka. :)

Absolut! Och det är lite det här jag har känt på den senaste tiden, just att varför stressar och sliter jag så mycket när jag inte får något för det. Jag kommer nog må mycket bättre i allmänhet om jag tillåter mig att kunna vara ledig på helgerna, då kommer jag också orka hitta på saker, träffa vänner osv.

Jag tycker det låter som en jättebra idé för dig, särskilt för att råda bot på det du beskriver som problematiskt (att du alltid har känslan av att någonting hänger över dig) :) Det kommer medföra att du småningom automatiskt kommer betinga (koppla ihop) vardagar mellan vissa klockslag till studier, och automatiskt betinga/koppla ihop kvällar samt helger till fritid (allt annat utom studier). Det kommer inte bara hjälpa dig att fullt ut slappna av när du är ledig, utan kommer också bidra till att det blir enklare att faktiskt fokusera och studera under de tiderna som du betingat med studier. Det går också att betinga särskilda platser (t.ex. bara studera vid ett skrivbord/i skolan/osv) eller särskilda ritualer. Ville bara inflika att din idé är fullt logiskt rent psykologiskt också, det kallas att du sätter dina beteenden under stimuluskontroll ;)

Jag tror jag har sagt det förut, men eftersom jag har tillämpat mina studier som arbete sedan dag ett, så finns det inte i min värld att ens en tanke om plugg skulle komma upp under min fritid. Hoppas du kan komma dit också, det låter som att du skulle kunna må bättre utav det. Håller för övrigt med om att många nog underskattar hur tufft det är att studera heltid under många år!

Haha! :D Låter bra att det finns så många fördelar psykologiskt sett! Jag hoppas verkligen att jag kommer dit jag också.

@zassoo, Alla känner så någon gång under studietiden, och med tanke på att du har haft det helt galet intensivt en period nu (plus att du inte mått bra fysiskt!) så är det absolut inget konstigt att du känner som du gör. Förmodligen kommer det kännas bättre direkt när du kommer ner i en "normal" studietakt. Jag känner igen det där med att aldrig vara helt ledig, när jag sommarjobbade i somras kom man hem från jobbet och var ledig, lediga dagar var du ledig, du behövde inte tänka på jobbet. Nu är skolan med hela tiden, i stallet, på helgerna, alltid. Och ändå försöker jag vara benhård med att plugga måndag-fredag, och aldrig lördag-söndag. Jag tror nog det kan gynna dig att inte ägna dig åt skolan på helgerna.

Jo det är väl inte så konstigt egentligen. Vi får se hur det blir med sommarjobb, jag har möjlighet att vara ledig och det vore nog inte helt fel för att kunna vila upp mig och börja om på ny kula i höst. :)

Roligt att höra att jag inspirerar! Som Sleepan säger så måste du försöka inse att du själv är jäkligt aktiv också faktiskt, och jag hoppas så innerligt att din hjärna snart tar sig i kragen och börjar göra livet lite enklare för dig.

Ja ni är många i tråden som inspirerar:love:

Jag jobbar på att inse att jag är ganska aktiv. Lite svårt eftersom jag alltid varit en aktiv tjej och förr tränade och rörde jag mig mer än jag gör nu. Men ni i tråden hjälper mig med perspektiv och att se att jag faktiskt inte bara sitter på min rumpa hela dagarna som min hjärna säger att jag gör. Jag springer ju 3 ggr/vecka och promenerar 2,5-3 timmar/dag och det kan banne mig inte vara samma som att vara lat och bara sitta still! Ta in det nu snälla söta lilla hjärna.

Hoppas också definitivt att det där sist du skrev ska hända. Jag jobbar vidare på att få lite ordning på min hjärna. Jag skriver mycket om vad som pågår inom mig i min dagbok och försöker få lite ordning på saker och ting och har ju även det som en del av min terapi nu att jag skriver varje dag och sen när jag träffar sjukgymnasten så går vi igenom veckan som varit och hur jag känt och tänkt när vi läser det tillsammans.

Det är väl lika bra att jag hoppar in här igen nu när jag väl har börjat ;) Igår 30 min morgonpromenad och 35 min yoga, idag har jag börjat dagen med 35 min promenad (i solen :love:) och sen i eftermiddag när jag pluggat klart funderar jag på att våga mig ut och springa igen för första gången på hur länge som helst. Kosten är sådär men jag försöker fokusera på att äta regelbundet bara, resten tar vi sen.
Varmt välkommen tillbaka fina du!

@zassoo och @cherie Vad pluggar ni? Vad kommer ni jobba som?

@cherie Alltså vet du hur underbart det är att läsa det du skriver? Så härligt att höra om att du trivs och att allt liksom flyter på och att livet är i fas :)

Underbart väder idag! Började dagen med en springtur med hunden som blev överlycklig när träningsskorna åkte på. Har upptäckt att det är mycket lättare för mig att ta tag i saker som t.ex. träningen om jag tar på mig dom kläderna direkt när jag går upp så att jag slipper momentet att byta om. Jag är nämligen lite småseg på förmiddagarna så alla moment man kan spara är viktiga.

Nu ska jag ut med en kompis på en promenad och njuta av vädret. Ska försöka plugga lite sen också. Har svårt att bara sitta still och läsa men ska göra det i korta omgångar. Boken är intressant så det underlättar ju iaf!

Tack @Qelina ! :) Jag pluggar till husdjursagronom, vad jag kommer jobba med är högst oklart, haha. Utbildningen är väldigt bred så det finns många möjligheter.

Hann med en kort stund på gymmet idag, överkropp och lite mage blev det. Känner tyvärr av något i min ena triceps, nu hade jag vilat i fyra dagar utan att det blivit någon ändring så får kanske ta och vila ännu lite längre och bara träna resten av kroppen under tiden och hoppas på en förbättring.

Var sugen på att ta en spännisbild efter träningen idag men musklerna syntes inte lika mycket i kameran som i verkligheten så blev inget av det :p

@Qelina Jag utbildar mig till psykolog :)

Och visst är det härlig känsla att känna att livet flyter på. Det betyder ju dock inte att allt flyter på smärtfritt, jag är till exempel till naturen en ganska ångestfylld person och det mörka vinterhalvåret är alltid tufft för humöret sjunker rejält för mig då. Men jag tror inte heller att ett liv existerar utan dessa skiftningar. Vi mår alla dåligt, upplever smärta och obehag - det tillhör livet. Jag hoppas inte att jag förmedlade någon idealiserad bild om att allt är rosaskimrande perfekt ;). Det jag försöker göra är att hela tiden röra mig i riktning mot det som betyder något för mig i det långa loppet, trots att det finns hinder på vägen som enkelt skulle sätta käppar i hjulet om jag gav mig hän de känslorna. Jag tror du gör samma sak flera gånger varje dag, till exempel när du agerar på ett sätt som inte går din sjukdom i spåren (exempelvis äter mer/motionerar mindre trots att det ger dig ånest), för då agerar du på ett sätt som för dig närmare din strävan att bli frisk/fungera som en vanlig person/etc. Trots att det inte är det som kanske känns bäst just i stunden, men du har siktet på dit du vill. Det är starkt gjort tycker jag!

Håller med er andra, verkligen underbart väder idag :love: Kom nyss in från en 4 km-promenad i solskenet, fuskade lite med plugget men det behövs ju pauser också ;) Ska iväg och träna vid 17, skönt!

Jag har också varit ute i solen :) Drog på mig träningskläder för första gången på länge och gav mig ut i skogen. Blandat gå och springa i drygt 3 km, gick bra! Kände att knät var lite trött mot slutet (det jag skadade i slutet på sommaren), tror att jag måste bygga upp styrkan och stabiliteten igen. Slutade springa då eftersom jag inte vill provocera knät.

@Qelina Jag utbildar mig till psykolog :)

Och visst är det härlig känsla att känna att livet flyter på. Det betyder ju dock inte att allt flyter på smärtfritt, jag är till exempel till naturen en ganska ångestfylld person och det mörka vinterhalvåret är alltid tufft för humöret sjunker rejält för mig då. Men jag tror inte heller att ett liv existerar utan dessa skiftningar. Vi mår alla dåligt, upplever smärta och obehag - det tillhör livet. Jag hoppas inte att jag förmedlade någon idealiserad bild om att allt är rosaskimrande perfekt ;). Det jag försöker göra är att hela tiden röra mig i riktning mot det som betyder något för mig i det långa loppet, trots att det finns hinder på vägen som enkelt skulle sätta käppar i hjulet om jag gav mig hän de känslorna. Jag tror du gör samma sak flera gånger varje dag, till exempel när du agerar på ett sätt som inte går din sjukdom i spåren (exempelvis äter mer/motionerar mindre trots att det ger dig ånest), för då agerar du på ett sätt som för dig närmare din strävan att bli frisk/fungera som en vanlig person/etc. Trots att det inte är det som kanske känns bäst just i stunden, men du har siktet på dit du vill. Det är starkt gjort tycker jag!
Så sant och klokt skrivet :bow: Du har alldeles rätt, det handlar om alla de små val vi gör i vardagen för att sträva efter att i det stora hela må bättre. Myrsteg åt rätt håll för en också framåt precis som stora steg gör.

Idag har det blivit:
förmiddag: 15 minuter promenad + 25 minuter löpning
eftermiddag: 80 minuter promenad
kväll: Inte bestämt runda än, antingen 20 minuter eller 40 minuter

Just nu ska jag försöka vila en stund, har jätte ont i huvudet. Det kändes lite bättre när jag var ute även om det fortfarande gjorde lite ont men när jag kom in kom värken tillbaka massivt igen.

Ska utmana mig med favoritbrödet till kvällsmellis trots att ångesttankarna säger att jag inte får äta det. Men jag SKA äta det. Kommer antagligen inte kunna njuta av det men det är rätt sak att göra.

Ändrade träningaplanerna lite och ska snart på Combat istället för CX. Eventuellt blir det båda delar, men det beror på hur trött jag är efter Combaten... :p

Jo det är väl inte så konstigt egentligen. Vi får se hur det blir med sommarjobb, jag har möjlighet att vara ledig och det vore nog inte helt fel för att kunna vila upp mig och börja om på ny kula i höst. :)

Vad skönt att ha möjligheten att vara ledig över sommaren! Jag har i princip arbetat mig upp till hysteri över att jag inte har något sommarjobb i år. Jag har sökt tre tusen jobb, men inte fått napp, och det känns så jäkla surt. Jag förstår ju verkligen arbetsgivare som har att välja på mig och en sjuttonåring, att de givetvis hellre tar hen eftersom hen är mycket billigare i lön, och det är ju egentligen inte ens ett sånt jobb jag vill ha (utan ett jag kan ha nytta av i mitt vidare jobbsökande), men man känner sig ändå så... oönskad. Nu har vi en deal att vi har ungefär halva stallhyran under juni-augusti, vilket är jätteskönt, men man vill ju arbeta ihop en buffert och kanske kunna unna sig någonting för en gångs skull.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 383
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 634
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar