Beach 2015, del 3

Bra jobbat på gymmet @Mineur!

Och @Nixehen vilken skillnad!

Grattis @Linisen :D

Jag tog mig ut och sprang i tisdags, kändes bra :D igår hade jag en sjukt bra dag, inte så mycket fysisk motion men ute i solen på hundklubben i två timmar och tränade innan jobbet.
Nu på morgonen har jag varit och hämtat ut nya löpskor (fast tanken är iof att ha de som rena jobbskor), sitter på tåget och längtar efter finfrukost:)
Börjar få lite mer motivation när det gäller vikten, gäller bara att hålla dig ifrån sötsaker även när man jobbar kväll och är trött och sugen... men solen gör verkligen under för mitt humör!

Hej alla söta beachisar :love: Jag läser ikapp ibland. I fredags cyklade jag nästan en timme med sambon, solen sken ju! I måndags var jag ute och gå-joggade i 30 minuter. Ikväll ska jag på sh´bam. Jag har medpassagerare nu för tiden som gör att träningen får bli den som känns bra. Är inte jätte långt gången, men tanken är att jag ska försöka hålla igång så länge kroppen tycker det är okej. :)

Grattis!!

På tal om det här med valkar i händerna hörrni...

2015-03-11_104138_55009d382a6b2221eb6fd384.jpg
2015-03-11_104206_55009d352a6b222177b83ee8.jpg

Faaan vad ont det gör! Det ser ju jättepyttigt ut så man verkar rätt löjlig, men ååh! :arghh: Bud på att skaffa sig ett par sådana där handskar, oavsett hur löjlig jag kommer att se ut!

Men aj det där ser inte alls så lite ut, jag hade också skaffat handskar om jag vore du...

Nämen herregud vad jobbigt! Brukar det vara så illa? I så fall måste du få hjälp ju, såhär kan du inte ha det!
+ @Queen

Tack! Det brukar inte vara så här illa, iaf inte sen jag fick barn. Men den hormonboosten har väl tagit slut nu efter fyra år. Ska kontakta läkaren om bättre medicin för nässprayen är ju bara äcklig...
Har iaf kunnat äta en banan och 25 cl pärondryck idag. Ska försöka äta lite nudlar strax också :up:

Måste bara skriva av mig/gnälla av mig lite.

Letade upp mitt mått-dokument och tog dagens mått. Det var inte roligt alls. Känner lite ångest just nu, även fast jag inte borde.
Förra gången jag mätte var 14-06-01. Sen dess har jag ökat runt magen (3 cm), bysten (3 cm), rumpan (3 cm) och båda låren (totalt 4,5 cm). Vikten har jag ingen aning om, har inte stått på en våg på ett år (alltså inget att jämföra med) och kommer inte göra det heller (eftersom det ändå inte ger någon information om hur kroppen mår).
Jag tror att om jag hade mätt vid årsskiftet så skulle jag ha minskat i mina mått, det känns så på vissa kläder i alla fall (tänker då på jeans, det är ju svårt att jämföra med stretchiga tights). Men jag glömde/struntade i att mäta då. Tränade ju knappt nånting under hela hösten pga mina bihåleinflammationer, åt massa skräp och hade inte direkt några transportpromenader att genomföra.
Känns bara så surt. Hade verkligen känslan av att jag var på nästan samma nivå som den förra mätningen, och så var det så pass långt ifrån. Ska man se det positivt så har jag ökat runt vader och överarmar också, men där är det muskler. Och midjan (dvs smalaste delen av överkroppen) ligger på samma mått.
Känns helt värdelöst att sitta inne och försöka plugga just nu. Jag vill bara ut och gå, gå, gå (för mycket träningsvärk för att göra nåt vettigt på gymmet idag), men just nu vill jag ju det i fel syfte (dvs jaga centimetrar istället för välmående).
Ta det lugnt nu, de där centimetrarna kan mycket väl vara muskler även på de andra ställena du nämnde och om det skulle vara något annat är det inte heller fel för du är långt ifrån tjock och du ligger ju inom det normala viktspannet och har möjlighet att pendla inom det spannet utan att det är någon fara.

Och just magen kan ju vara att man är lite uppblåst just när man mäter, jag vet att min mage kan skilja hur mycket som helst även om jag inte mäter eftersom det både syns och känns på kläderna. Och jag kan lova dig, att ingen någonsin skulle se att du ökat några fjuttiga centimeter. Inte ens du visste väl det innan du mätte?

Och du är fullt normalviktig, rör dig bra och äter bra, de där måtten spelar ingen roll. Kasta iväg måttbandet och fokusera på hur du mår istället. Och gå inte ut och gå, då göder du bara de onda tankarna, gå ut och gå om du känner för att njuta av solen och det underbara vädret men inte för att minska i centimeter.

Och @Qelina kul att höra om artikeln! Vad skrev du om?
Jag skrev bland annat om Asperger och att det inte ska behöva vara någon hemlighet att man har en diagnos, varken neuropsykiatrisk eller psykisk sjukdom. Att det ska vara ok att prata om det utan att man döms och att det behövs att man pratar mer om dessa diagnoser för att minska fördomar och sprida kunskap om dem.Tog upp dokumentären Den som får finnas som exempel. Skrev lite till men det var den korta versionen av den :p

Det är kul för på bara några timmar hade många läst den på sidan den publicerades och nu har den publicerats på en sida till så nu finns den på två ställen och länkarna har spridits av några på både Facebook och Twitter så det är jätte kul :)

Vi har totalt underbart väder här! Har precis fixat lite med skolarbetet men nu tar jag ledigt resten av dagen för jag ligger jätte bra till tidsmässigt, jag har gjort allt man måste och är klar med det som ska vara inne nästa vecka också, jag är nämligen sjukt effektiv när jag jobbar :D Fördelen med min diagnos är att man kan hyperfokusera och verkligen gå in för något till 200% när man verkligen vill något och då får man saker gjorda väldigt snabbt och noggrant eftersom man dessutom ser detaljer och är väldigt petig. Det gäller att hitta fördelarna även i det som kan vara jobbigt.De andra har inte ens börjat skriva och jag har två publiceringar redan och väntar på svar från några andra :p Det jag gjort idag har varit utöver för att det är roligt med den publicerade artikeln och för att den ska spridas lite mer.

På förmiddagen var jag ute med hunden i 75 minuter och nu på eftermiddagen ska vi ut kanske 50-60 minuter och sen ikväll blir det 40 minuter. Så ganska mycket promenader blir det men inte överdrivet mycket utan ganska lagom en sån här fin dag, det gäller att passa på när det är så fint ute.

Just precis nu mår jag ganska bra. Jag vet att ångesten kommer ikväll som alltid men ikväll kommer min kompis hit och håller mig sällskap och ser till att jag inte tar någon överdos. Gjorde det igår igen så jag däckade sittandes i soffan och var ganska seg imorse. Men ikväll ska jag bara ta så mycket som jag får, jag ska se till att ta hjälp av min kompis när hon nu är hos mig.

En jobbig sak är att jag känner hur vätskefylld jag är, min medicin, Litium, gör ju ofta att man samlar på sig vätska och det känns som jag gjort det. Får se på måndag hur mycket jag gått upp för det känns som jag har flera kilo vätska i kroppen :( Vet inte hur jag kommer hantera det om jag har gått upp i vikt. Antagligen genom att dra ner på maten eller så kanske jag inte vågar fortsätta med medicinen. Men kanske ska jag vänta ut det för kanske kan vätskebalansen återställas även om man äter Litium.

Sådär, dagens roman är skriven. Om någon orkade läsa hela så tack så mycket ;)

Ta det lugnt nu, de där centimetrarna kan mycket väl vara muskler även på de andra ställena du nämnde och om det skulle vara något annat är det inte heller fel för du är långt ifrån tjock och du ligger ju inom det normala viktspannet och har möjlighet att pendla inom det spannet utan att det är någon fara.

Och just magen kan ju vara att man är lite uppblåst just när man mäter, jag vet att min mage kan skilja hur mycket som helst även om jag inte mäter eftersom det både syns och känns på kläderna. Och jag kan lova dig, att ingen någonsin skulle se att du ökat några fjuttiga centimeter. Inte ens du visste väl det innan du mätte?

Och du är fullt normalviktig, rör dig bra och äter bra, de där måtten spelar ingen roll. Kasta iväg måttbandet och fokusera på hur du mår istället. Och gå inte ut och gå, då göder du bara de onda tankarna, gå ut och gå om du känner för att njuta av solen och det underbara vädret men inte för att minska i centimeter.
Nej alltså tjock vet jag att jag inte är. Men det känns så trist, när jag trodde att jag skulle ha matchande mått åtminstone.
Nåväl, tänker ta om mag-måttet om några dagar och se om det kan varit nån typ av svullnad som gjort det, annars är det väl bara att acceptera faktum och jobba vidare.

Tog en promenad på en mil i solen nyss. Men inte för att tappa omkrets, utan för att njuta av solen och få frisk luft. Gick inte speciellt fort heller, stannade upp för att ta bilder lite här och var :)

Idag har jag ridit i solen på pigg och glad häst, så himla skönt :)
Hade tänkt gå till gymmet nu men har ont i halsen (igen) men känns det bättre efter lite vila och te så går jag dit ikväll istället.

Efter några omvälvande dagar när tid har varit en rejäl bristvara, har jag försökt få ordning på livet igen idag. En halvtimmes ridning lyckades jag skramla ihop igår, betydligt mindre än vad jag hade tänkt, men jag behövde verkligen dagen idag åt att plugga (som jag hade tänkt från början), så jag är glad att jag lät torsdagen förbli vilodag för hästens del. Det har varit tekniskt strul med föreläsningarna i skolan, så jag var tvungen att lyssna på både förra veckans föreläsning och veckans idag, när tekniken fungerade, men bröt av emellan med 5,5 kilometer powerwalk i det fantastiska (:love:) vårvädret.

Gick på mage/rygg idag. Ville dö. Är nu brutalt medveten om att all min styrka och kondition är borta. Det jobbiga är att en stor del av passet så kände jag mig bara så svag, ville aldrig träna igen och känna den här hemska brännande känslan från övningar som jag varit så stark i förut. :( Usch, jag trodde verkligen inte jag hade tappat så mycket. Kände ju mig stark när jag red, starkare än i höstas liksom! Men på gymmet i höstas kände jag mig mycket starkare än nu så vissa saker har väl försvunnit och andra tillkommit, kanske...

Men men, nu blir det att kämpa på! Bad om övningar att göra medan de gör utfall och benböj (vilket mitt gym bevisligen använder på ALLA core/mage/rygg-pass) och fick toppentips om att göra balansövningar samtidigt. :) Det tränar ju knäna också men på ett mer skonsamt sätt. Så nu är jag redo för att fortsätta gå på dessa pass då jag gillade det här idag rätt mycket trots allt. Det var lugnt och metodiskt, inga snabba positionsbyten, men samtidigt såååå jäkla jobbigt för min stackars otränade kropp. ;)

Blev inget gymmande idag för nu är jag sjuk :arghh:

Käkat ibuprofen men utan större effekt och ligger i sängen i mörkret och vilar. Snart är svärföräldrarna här och så snart jag har hälsat ska jag försöka sova, känns som att det kommer gå sådär med feber, illamående och huvudvärk. Hoppas på att jag har ett superförsvar så att jag mår hyfsat bra redan imorgon :up:

Jag startade dagen med 30 min motion. 5 min gång som upp- och nedvarvning och 20 min av 2:1; 2 min jogg varvat med 1 min pw. Nu lämnar vi snart sydney för blue mountains:up: Så blir lite fix med bilen, sätta upp camp osv i em. Helgen blir det förhoppningsvis en massa promenader i vacker miljö. Det är förhoppningen iaf!

Suuur!!
Veckans sista två träningar troligen inställda pga trolig UVI. Inte haft det innan men alla symptom stämmer... Ska ringa vc och försöka få en tid när de öppnar kl 07, för jag är inte bara konstant kissenödig och har ont, utan det är blod i urinen också. Lajbans. Verkligen. Blä. :(

Suuur!!
Veckans sista två träningar troligen inställda pga trolig UVI. Inte haft det innan men alla symptom stämmer... Ska ringa vc och försöka få en tid när de öppnar kl 07, för jag är inte bara konstant kissenödig och har ont, utan det är blod i urinen också. Lajbans. Verkligen. Blä. :(
Nej vad trist! Det är ju så jäkla oskönt med sånt där. Hoppas att du får komma in och får medicin fort!

Nej vad trist! Det är ju så jäkla oskönt med sånt där. Hoppas att du får komma in och får medicin fort!

Sjukt nog gör det inte så ont. Så därför är jag inte säker på att det är det. Men allt annat stämmer ju... Och med tanke på blodet hoppas jag det är UVI, och inget annat...

Sjukt nog gör det inte så ont. Så därför är jag inte säker på att det är det. Men allt annat stämmer ju... Och med tanke på blodet hoppas jag det är UVI, och inget annat...
Ja UVI är ju lättbehandlat i de flesta fall, så det vore ju bra på så sätt.
Har själv haft UVI där det gjort vansinnigt ont och andra gånger då det inte gjort speciellt ont alls, skönt att bli av med har det dock varit varje gång :D

Ja UVI är ju lättbehandlat i de flesta fall, så det vore ju bra på så sätt.
Har själv haft UVI där det gjort vansinnigt ont och andra gånger då det inte gjort speciellt ont alls, skönt att bli av med har det dock varit varje gång :D

Haha, tack! Känns skönt att höra! :)
Inte så jävla pepp på en sjukdag från jobbet till. Men typ noll sömn och och behöva springa på toa konstant - inte ok :p

Idag är det ridning och det är bommar som står på schemat. Om jag får samma häst som förra gången får jag stallets gamling som älskar att hoppa:D Även om det bara ligger lite bommar på marken, haha:p

Haha, tack! Känns skönt att höra! :)
Inte så jävla pepp på en sjukdag från jobbet till. Men typ noll sömn och och behöva springa på toa konstant - inte ok :p

Hoppas du mår bättre snart!

Kl

Träningsvärk - check! :up: känns faktiskt riktigt gött att ha träningsvärk igen! Har satt larm för nästa vecka så att jag inte missar att anmäla mig till passet, samt gjort en liten plan för träningen. :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 387
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 635
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar