Beach 2015, del 3

@Kiwifrukt Skönt att arbetet är klart och hoppas det blir som du vill med individuellt arbete. Vad är det nu igen du läser?

Just nu läser jag bara en kurs psykologi på distans, för att 1) inte lämna det här året blankt i CV:t medan jag söker jobb, 2) få in åtminstone csn-pengar medan jag väntar på att någon av de miljoner arbetsgivare jag bombarderar med jobbansökningar ska tröttna på mig och anställa mig och 3) för att det är en kurs som kompletterar min kandidatexamen bra. :)

Dagens motion: 1 timmes ridning på ett nytt ställe, som definitivt kommer ridas flera gånger när jag behöver rida ensam, för där slipper jag trafiken helt och hållet (:banana:), och som dessutom är jättebra för hästen med mycket klättring och behov av att lyfta på fötterna. Efter det blev det 5 km powerwalk. Älskar att det är så pass ljust ute nu att man kan gå ut och göra någonting när man kommer hem från stallet, såvida det inte blir jättesent där.

Max är friröntgad både i höfter och armbågar, annars hade vi inte börjat träna. Men jag tänkte ta han till en fysioterapeut i förebyggande syfte för han är så tokladdad och rusar på i full karriär och hoppar flera decimeter över hindrena ibland (som redan är 50 cm höga i hans klass).
Vad kul :D vad har du för vovve? max har inga problem med regn, ju smutsigare desto bättre ;)
Aha, vad bra.Tänkte att du hade koll på dom sakerna och kul att att han är frisk och mår bra. Hur gammal är han?

Jag har en powderpuff på 4 år. Vi har provat alla möjliga sorters hundgrenar, tävlingslydnad, freestyle och agility (gick flera terminer agility och freestyle) och sen i höstas provade vi rallylydnad och det fastnade vi för. Han har gillat freestyle och agility också och jag med men rallylydnaden passar oss bäst. Iaf just nu. Jag tycker det är roligt och min lille vovvsing älskar det. Vi kan gå en hel bana utan någon form av belöning i form av godis utan bara muntligt beröm och sen får han belöningen utanför planen efteråt när vi tränar inför tävlingar, i de andra grenarna har han behövt godisbelöning tätare mellan momenten för att få motivation. När vi tränar kan jag slänga in lite godis vid varje moment för att förstärka rätt beteenden men det går även utan. Rallylydnaden har hittills iaf varit ganska så självbelönande för att han tyckt det är kul och det tycker jag med.

Nu blir det spännande i april för vi ska börja träna för kursen som är ett steg över den klassen vi ska tävla i. Man måste ha tre godkända resultat för att bli uppflyttad så vi kommer tävla på nybörjarnivå eftersom vi bara gått den kursen men nya kursen komne vara snäppet över på fortsättningsnivå. Men det blir kul. Utmaningar är roligt!!!

Hade ett samtal med min sjukgymnast om min kropp och vikt, hon fick se mig i bara 2 lager kläder, så hon såg ju mer hur jag ser ut. Hon ville veta vad jag vägde, jag vägrade först svara, sa att jag skäms något enormt över den vikten jag är på. Men till sist tvingade hon det ur mig. Hon sa att jag är underviktig, att min kropp är i svält, att jag inte har något underhudsfett eller fett på kroppen och att min kropp är stressad av detta, att det påverkar min hjärna och förstärker att jag inte mår bra. Jag kan inte se detta, inte alls.

Jag har som läxa att skriva lite dagbok varje dag och så läste hon upp det idag när vi sågs, det vi båda slogs av är hur enormt mycket självhat jag har, jag hade försökt fokusera på positiva saker i texterna men ändå var det så mycket av anorexin som smög sig in och tog upp massor av plats. Tankar om att jag är äcklig, att jag vill skära bort fettet, att jag inte vill äta, att jag är värdelös, att jag inte förtjänar något bra, att jag måste visa alla att jag vet att jag är värdelös, att jag måste promenera för att förbränna osv osv.

Sen pratade vi om en massa andra saker också, ett jätte bra samtal. Jag fick ut mycket av det. Vi pratade både om ångest,anorexi och asperger.En helheltsblandning som jag tror är viktig. Jag gillar henne väldigt mycket,det ger mycket att träffa henne.

Eftersom jag är skör nu så kommer min ena kontaktperson ringa på måndag, den andra på onsdag och sen ses vi alla tre på fredag för att göra upp en långsiktigare planering.Nervöst!

@Qelina jag är rätt nojig när det gäller max :p han blev 3 i november :) kul att ni hittat roliga utmaningar!

Låter som att du fått en bra sjukgymnast! Har du nåt annat stöd av kurator eller psykolog? Lycka till på måndag!

Just det, veckans träningspass är genomförda. Det blev två löppass och en tur på gymmet med lite löpning som uppvärmning och sen rygg, armar, axlar och mage. Sista löpningen gjorde jag idag, hade en kompis kvar till sent så somnade runt 2 i natt så var ganska mör när jag sprang på förmiddagen men vi tog oss runt i alla. Fast det gick kanske inte så snabbt men det får bli nästa steg. Nu är jag nöjd bara jag tar mig runt!

@Qelina jag är rätt nojig när det gäller max :p han blev 3 i november :) kul att ni hittat roliga utmaningar!

Låter som att du fått en bra sjukgymnast! Har du nåt annat stöd av kurator eller psykolog? Lycka till på måndag!
Min sjukgymnast har jobbat inom psykiatrin länge och fungerar både som sjukgymnast och samtalskontakt. Hon har mycket erfarenhet av anorexi men hon lägger sig inte i exakt vad jag äter eller detaljer. Hon jobbar mer ur ett helhetsperspektiv. Jag hade en kontaktperson jag gick till som var sjuksköterska men dom bestämde att jag bara skulle gå en gång i vecka så nu ringer hon mig varje måndag istället. Men jag har lite svårt att prata på telefon. Jag vill träffa dem båda, en på måndag och en på fredag. Har sådant kaos inom mig att att jag behöver få prata och hjälp att reda ut tankarna. Vi får se hur det går nästa fredag. Dom började prata om LSS och jag vet inte vad dom skulle kunna hjälpa mig med och sjukgymnasten tog upp att jag kanske skulle bo på något boende där det finns personal dygnet runt. Men det vill jag verkligen inte. Jag trivs där jag bor, och vill inte bo med andra sjuka.

Nej, jag går bara upp. :D

Skämtåsido så ja, jag pendlar i vikt när jag är viktstabil. Ett par-tre kilon hit eller dit kan jag svänga beroende på hormoner, vätskebalans, tunga träningspass, sjukdom etc.

Alla pendlar i vikt, mer eller mindre. Tänk t.ex. på att vi har totalt 6,5 meter tarm, om alla de metrarna är fulla eller tomma ger förstås utslag på vågen. Vi består till uppåt 70 % av vatten, det gör att några procents skillnad i vätskebalansen ger utslag på vågen.

Jag tror jag kan ha frågat det här förut, men hur kommer det sig att du inte vet mer om hur kroppen faktiskt fungerar? Borde inte gedigen kunskap om hur kroppen fungerar kunna utgöra ett vapen mot anorexin?
Jag har hört grunderna som att man kan pendla i vikt och att det ofta är vätska som spelar in då, att det kan bero på flera olika saker. Men särskilt mycket djupare kunskap kring just det har jag inte fått. Självklart pratar alla vårdgivare om vikten av att äta, att ångesten kan bli värre om man inte äter för att kroppen får stresspåslag och att kroppen behöver fett för att fungera. En del del saker skulle jag vilja veta mer om, andra saker har jag kanske hört men inte kunnat ta till mig och en del saker behöver jag höra upprepas gång på gång för att jag ska komma ihåg det och kunna ta till mig det.

Men du, glöm inte att det kan bero väldigt mycket på dagsformen också! Det behöver inte alls vara så att all din styrka är borta, men kanske var kroppen inte 100% med den dagen, eller kanske är just de övningarna ni gjorde tuffa för just de delar av dina muskler som är lite svagare. Om du känner dig starkare i ridningen så har du ju utvecklats positivt på något sätt i alla fall, och du ska se att du är tillbaka till där du var innan på nolltid! Nu blir det bara varmare, soligare och härligare ute för varje dag som går vilket innebär att det blir skönare, roligare och lättare att träna :D

Tack, vad du är snäll! :love: Självklart kan det vara dålig dagsform nu när jobbet är stressigt och jag känner alltid att jag ligger och vippar på gränsen till vad jag är kapabel till (i kompetens), sen är kroppen just nu svullen som en Barbapapa eller två. :p Men att styrkan är som bortblåst är det inget tvivel om ändå. Har avnjutit träningsvärk i mage och axlar idag, men axlarna har släppt nu till kvällen!

Istället för att sitta här och ömka kan jag berätta att det blev ca 1,5 km transportpromenad idag i olika omgångar och sen 2,55 promenad i skogen på ett elljusspår! Väldigt oplanerat men jag hade tiden och solen sken, bra tillfälle att göra bra val. :) Sen handlade jag mig en mumsig sallad i affären (ingen dressing), köpte även färska jordgubbar (!!) och hallonkvarg. :d Sjukt hungrig och trött men köpte INTE godis, glass eller chips som skreeek efter mig.

I morgon ridning, på söndag planerar jag för afrodans på gymmet! Sen jobbresa mån-tis och efter det är planen med promenader, mage/ryggpass på gymmet och ridning. :) Dags att börja gå ut med ryggsäcken och lite vikt också och börja känna på den biten!

@Mineur - vilken härlig egoboost för dig! :up: :)

Här var det fredagsfys som vanligt :D tufft cirkelpass med den där ursöta naprapaten som ledare :o :angel: men han hade mig till att visa typ alla övningar :p först en cirkel ben, sen arm/rygg och sist mage. Herregud vad det var jobbigt att tvätta håret sen! :D
Köpte ett par nya joggingskor på Lidl sen. Ingen jättekvalitet, men mina vardagsskor måste bytas ut så de här bör duga till att promenera till dagis med tror jag nog :)

Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden! Så kanske jag kan få en liten spark i röva de dagar mitt lata jag lyckas leta sig fram :D
Under mitt 22 åriga liv har jag tyckt att träning är pest och pina, men nu inställningen ändrats och jag är igång! Men kondisen är inte ens att prata om och min muskelmassa ligger nog på -.. Jag vet i princip ingenting om träning och inte speciellt mycket om vad som egentligen är nyttig mat. Hittills har jag i princip kunnat stoppa i mig vad som helst utan att vågen rört på sig, men det senaste har jag märkt att det börjar lägga sig lite på magen :angel:
Målet med min träning är egentligen bara att hålla nuvarande vikt, möjligen bli lite "fastare", och få upp en bättre kondition. I dagsläget är jag främst ute och joggar och tar mig runt knappa 2 km på ca 20 min och är helt död efteråt. Men det ska det nog allt bli ändring på!
Helst hade jag velat köpa gymkort men tyvärr tillåter inte studentekonomin det för tillfället:mad:

Men oj vad mycket bättre man sover och klarare man blir i huvudet av träning!

Jag har hört grunderna som att man kan pendla i vikt och att det ofta är vätska som spelar in då, att det kan bero på flera olika saker. Men särskilt mycket djupare kunskap kring just det har jag inte fått. Självklart pratar alla vårdgivare om vikten av att äta, att ångesten kan bli värre om man inte äter för att kroppen får stresspåslag och att kroppen behöver fett för att fungera. En del del saker skulle jag vilja veta mer om, andra saker har jag kanske hört men inte kunnat ta till mig och en del saker behöver jag höra upprepas gång på gång för att jag ska komma ihåg det och kunna ta till mig det.

Kan du se logiken i att 6,5 meter tarm som är full väger mer än 6,5 meter tarm som är tom?

Kan du se logiken i att vätskebalansen påverkar vikten, eftersom en liter vatten faktiskt väger ett kilo?

Jag tycker, från mitt lekmannaperspektiv, att du borde sätta dig in ordentligt i hur saker och ting fungerar så att du kan motarbeta anorexin med argument som faktiskt inte går att snacka bort. Jag inbillar mig inte att det löser några stora problem, men ju fler verktyg du har desto större chans bör du ha att lyckas, och kunskap brukar för många vara ett väldigt potent verktyg.

Hoppar in en snabbis efter en alldeles för lång frånvaro :o

Det är så kul att se hur ni alla kämpar på, har era mål som ni är på väg emot, och peppar varandra på vägen. Så underbar tråd detta!

Själv ska jag skaka fram energi till att kontakta vårdcentralen, misstänker att det är något tok med mina blodvärden som vanligt. Jag orkar mindre och mindre för varje löptur jag ger mig ut på, sist svartnade det för ögonen och jag fick ingen luft när jag hade sprungit mindre än en minut, och jag blir riktigt andfådd och slut efter att gå upp för trappan en våning.
Eftersom det bara är två månader kvar till vårruset, och mitt mål var att springa de 5 kilometerna, så känns det ganska bråttom att få rätt på vad det nu är som felar...

@Mineur - vilken härlig egoboost för dig! :up: :)

Här var det fredagsfys som vanligt :D tufft cirkelpass med den där ursöta naprapaten som ledare :o :angel: men han hade mig till att visa typ alla övningar :p först en cirkel ben, sen arm/rygg och sist mage. Herregud vad det var jobbigt att tvätta håret sen! :D
Köpte ett par nya joggingskor på Lidl sen. Ingen jättekvalitet, men mina vardagsskor måste bytas ut så de här bör duga till att promenera till dagis med tror jag nog :)

Låter härligt med tufft pass, men läste lite snabbt först och tyckte att du skrivit fredagsmys, och tänkte att visst alla myser vi på olika vis :D

Aha, vad bra.Tänkte att du hade koll på dom sakerna och kul att att han är frisk och mår bra. Hur gammal är han?

Jag har en powderpuff på 4 år. Vi har provat alla möjliga sorters hundgrenar, tävlingslydnad, freestyle och agility (gick flera terminer agility och freestyle) och sen i höstas provade vi rallylydnad och det fastnade vi för. Han har gillat freestyle och agility också och jag med men rallylydnaden passar oss bäst. Iaf just nu. Jag tycker det är roligt och min lille vovvsing älskar det. Vi kan gå en hel bana utan någon form av belöning i form av godis utan bara muntligt beröm och sen får han belöningen utanför planen efteråt när vi tränar inför tävlingar, i de andra grenarna har han behövt godisbelöning tätare mellan momenten för att få motivation. När vi tränar kan jag slänga in lite godis vid varje moment för att förstärka rätt beteenden men det går även utan. Rallylydnaden har hittills iaf varit ganska så självbelönande för att han tyckt det är kul och det tycker jag med.

Nu blir det spännande i april för vi ska börja träna för kursen som är ett steg över den klassen vi ska tävla i. Man måste ha tre godkända resultat för att bli uppflyttad så vi kommer tävla på nybörjarnivå eftersom vi bara gått den kursen men nya kursen komne vara snäppet över på fortsättningsnivå. Men det blir kul. Utmaningar är roligt!!!
Jag var helt säker på att du ha de en labrador.

Åh vad jag hänger med dåligt i tråden. Sedan klientarbetet började så har skolan verkligen tagit all kraft och energi. Och jag har blivit sjuk (!) för först gången på flera år... Helt svag, täppt, ont i varenda muskel, halsen värker... Usch!! Så ingen träning sedan i tisdags, och veckans matintag har inte följt kaloriräkningen utan har ätit allt möjligt. Nya tag snart igen men måste bara bli frisk först... Urk.

Låter härligt med tufft pass, men läste lite snabbt först och tyckte att du skrivit fredagsmys, och tänkte att visst alla myser vi på olika vis :D
Vi som tränar ihop brukar säga att det inte blir fredagsmys förrän vi har haft fredagsfys ;) :D

Träningsvärken är för övrigt inte så brutal som jag trodde att den skulle vara, för jag var verkligen helt slut igår. Min kropp blir verkligen bättre och bättre på återhämtning! :) :up:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 387
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 635
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar