Beach 2015, del 3

Alltså jag har super dåligt samvete. Jag frågade för en vecka sedan om jag fick vara med på en melodifestivalskväll med en kompis och hennes vänner, jag sa att jag inte var säker på att jag skulle orka men att jag kanske ville. Men vi bestämde inte exakt. Men nu idag så har jag sovit dåligt, jag gick upp tidigt, jag har varit och handlat i två affärer, gått 2 promenader och intervjuat min kusin och blev klar typ halv åtta så nu kände jag att jag inte orkar ge mig iväg. Och jag skulle inte ha hunnit i tid heller utan kommit efter att den börjat och jag är inte alls intresserad av mello utan det skulle bara varit för det sociala men jag skulle haft väldigt jobbigt för att äta borta och med tre främlingar. Är jag en super dålig kompis som inte gick dit? Dom är ett gäng och jag hade ju inte lovat något? Men borde jag har gått?

Har återigen insett hur dåligt det går när jag inte kan följa mina rutiner. Kusinens besök gjorde att min middagstid passerades och då skulle ju vem som helst ha tänkt att det bara är att äta senare men jag kan inte. För jag har kvällsmelliset sen och jag klarar inte förändringar. Jag är så dålig på det. Jag tänkte att jag iaf skulle ta en frukt men det går bara inte. Jag klarar inte att äta när det inte är som vanligt eller när jag har ångest som jag har nu för att jag är en dålig kompis :( GAH, blir galen på mig själv som hoppar över middagen igen, gjorde ju det förra lördagen också och jag hade ju trots allt gått ner 1 kg så jag behöver ju äta. Ska göra extra stora och matiga mackor till kvällsmelliset! Och ta min medicin nu så jag blir lite lugn.

@Qelina Grattis till artikeln och feedbacken, kul att höra att den blev så uppskattad! :)

Tycker inte att du ska ha dåligt samvete över att du inte orkade gå på mellokvällen, särskilt inte som ni hade inte bestämt något och de är flera stycken.

@Qelina Grattis till artikeln och feedbacken, kul att höra att den blev så uppskattad! :)

Tycker inte att du ska ha dåligt samvete över att du inte orkade gå på mellokvällen, särskilt inte som ni hade inte bestämt något och de är flera stycken.
Tack, jag hörde av mig till kompisen och frågade och hon var arg eller besviken på mig eftersom jag har svårt att läsa av det. Men hon förstod totalt och var inte alls arg. Så det var så skönt!

@Qelina GRATTIS till publiceringarna! Underbart roligt ju! Sedan tycker jag som GoLightly att du inte har den minsta anledning att känna dåligt samvete över att du inte gick iväg ikväll. Det hade ju varit något helt annat om ni bara var två stycken och faktiskt kommit överens om något, men nu var ju vännen både medveten om att du kanske inte skulle komma och dessutom har hon annat sällskap. Tänk inte mer på det! :)

Har du möjlighet att träna ett pass eller två för tränare? Jag tycker att det gör stor skillnad om man tex timar rätt med andningen.

Ja, jag gick på en fri träningskväll som anordnades här i trakten men annars är det bara längre kurser som verkar finnas i "min" simhall. Tänkte muta min ironmankompis att kika lite på mig nån dag dock :)

Alla former av övningar och tips är bra men just när man jobbar med dem känner man sig ju mkt sämre än innan.. haha!

@Qelina grattis, vad kul!

Och ang mellokvällen; är ju helt förståeligt och särskilt som ni var flera! Antar dina kompisar känner till ditt mående dessutom? :)

Kvarliggande förkylning har gjort att jag inte varit på gymmet på evigheter! Däremot har jag promenerat en hel del, och lapat sol, i mängder! Och hur beachigt är inte det? :D

Inatt har jag sovit i 10-11h, idag känner jag mig fortfarande dränerad på all energi men jag blir iallafall inte gråtfärdig av tanken på ansträngningen i att typ ta på mig kläder.. Alltid nåt.

Inatt har jag sovit i 10-11h, idag känner jag mig fortfarande dränerad på all energi men jag blir iallafall inte gråtfärdig av tanken på ansträngningen i att typ ta på mig kläder.. Alltid nåt.

Måste du verkligen ta så många jobbpass som du gör? Frångår inte du arbetsmiljölagen med din arbetstider?

Igår blev det en underbar ridtur på en pigg häst! :D Mycket trav och galopp och det var sååå härligt! Sen var jag helt slut men jag kände i alla fall att jag orkar verkligen mer i ridningen nu än i höstas. Synd att jag dock i helhet känner mig svag när jag ska träna något annat, men nåt måste ju ha hänt. När vi red denna runda i höstas var mina armar och skänklar åt alla håll och jag fick knipa med knäna för att inte ramla av i princip, för jag orkade verkligen inte sitta och rida som man ska. Nu är det stor skillnad! :)

Idag supertrött pga ridning, fest och vin, dock ej bakis. Träningsvärk också! Är inbokad på Afrodans ikväll men kanske får avboka även denna gång... Vill inte gå på danspass om jag är väldigt trött pga risken att tappa styrseln på benen och skada knäet. I så fall blir det promenad i solen istället. :)

Måste du verkligen ta så många jobbpass som du gör? Frångår inte du arbetsmiljölagen med din arbetstider?

Den här månaden har jag bara två-tre pass utöver ordinarie schema så det är tyvärr inte så mycket jag kan göra åt det.. Svårt att byta bort något också när halva personalen ligger i influensa och brukarna behöver sin vård.. :(
Sen är det så mycket mer än jobbet som är tungt, jag har ett rejält bagage helt enkelt och när jobben sliter ut mig så pass så kommer allt annat i kapp också och det blir bara övermäktigt..

Den här månaden har jag bara två-tre pass utöver ordinarie schema så det är tyvärr inte så mycket jag kan göra åt det.. Svårt att byta bort något också när halva personalen ligger i influensa och brukarna behöver sin vård.. :(
Sen är det så mycket mer än jobbet som är tungt, jag har ett rejält bagage helt enkelt och när jobben sliter ut mig så pass så kommer allt annat i kapp också och det blir bara övermäktigt..

Låter som så enormt mycket så det verkar som om du jobbar mycket mer än heltid! Du har ju nästan aldrig en helt ledig dag? Hoppas du hittar ett sätt att vila, i vissa perioder är det bara sömn man kan fokusera på och annat får stå tillbaka.

Låter som så enormt mycket så det verkar som om du jobbar mycket mer än heltid! Du har ju nästan aldrig en helt ledig dag? Hoppas du hittar ett sätt att vila, i vissa perioder är det bara sömn man kan fokusera på och annat får stå tillbaka.
Jag jobbar någonstans mellan 110 och 120% en vanlig månad, och snittar 5 lediga dagar/månad. Så det är.. Sådär.
Fördelen med mitt ena jobb här är att jag bara jobbar kväll, vilket innebär att jag har ledigt på fm och hinner med hund och hästar då. :)

Får jag skriva av mig lite? Blir lite långt men behöver få ur mig det här.

Jag blir galen, idag kommer jag har gått ganska mycket, var ute 85 minuter på förmiddagen, ska ut med en kompis lite senare och vi lär gå mellan 40-60 minuter och sen den lilla rastningsrundan ikväll på 20-40 minuter beroende på hur länge vi är ute på eftermiddagen. Går vi långt då så går jag kort ikväll och tvärtom. Kanske ingen extrem aktivitet men ändå lite aktivt. Ändå känns det som att det inte räcker för att få äta och för att inte bli tjock. Jag vet ju att ni skrivit att jag rör mig mycket, men jag känner aldrig själv att jag gör det.

Och trots att jag rör mig lite ändå har jag tanken på att inte äta middag och dra ner på kvällsmelliset. Tror jag kommer klara melliset (kanske att jag kommer pilla bort bitar på bröden men ska försöka få i mig hela) men är osäker på middagen. Igår var jag ute nästan 3 timmar på promenad men jag åt inget på ca 10 timmar. Och det gick bra. Det gör att det känns som att jag inte borde äta middag idag heller. Jag är livrädd att gå upp i vikt, känner att maten är onödig. Känns som att middagen kommer göra mig tjock fast egentligen handlar det ju om kvarg och bär så det är ju inte ens någon riktig middag.

Det är en tuff period nu, jag tog för mycket tabletter igår igen och däckade visst mitt i kvällsmelliset så jag åt ju inte upp den måltiden heller för jag somnade med skålen med kvarg och äpple i knät. Hur kan man somna mitt i maten utan att märka det? Och med skålen i knät dessutom?

Nej nu ska jag sluta klaga, det är ju upp till mig att klara allt. Ingen annan kan göra det åt mig. Jag SKA äta middag trots att det känns onödigt. Och jag ska inte trycka i mig så mycket tabletter för de är snart slut och då står jag helt utan medicin och det blir inget bra alls.

Jag vet inte vad jag vill, en del vill bara gå ner i vikt och en del vill stanna där jag är nu eftersom jag kan träna och får göra olika saker. Jag hörde till exempel av mig och frågade om en medryttarhäst och väntar på svar för att se om jag kanske ska kunna rida ett par gånger i veckan. Nervöst nu innan jag fått svar, de kan redan ha fått tag på en ny medryttare efter att den andra slutade men jag hoppas de inte har det för jag passar bra med den här hästen. Det är en kompis häst, en c-ponny typ 134 cm hög så man kan inte väga så mycket om man ska rida henne och jag är ju ganska kort också så jag kan rida henne. Och hon är pigg och jag älskar pigga hästar. Det vore så kul att kunna rida lite mer igen. Saknar det och när jag red hos @LindgrenV så kom jag på mig själv med att sitta och fnissa när jag travade :D Men jag provade ridskola och efter alla år med foderhästar och egen häst tyckte jag det var super tråkigt....

Fy fan vad jag är less just nu.
Pratade cyklar med pojkvännen och berättade om att jag tänkt köpa en snabb, tjusig sådan förra sommaren, men att min mobil bestämde sig för att sluta fungera samma dag så jag fick vackert lägga pengarna på en ny sån istället. Konstaterade att jag är bra sugen på att köpa en bra cykel nu till sommaren istället.
Så gick vi ut, skruvade ihop den enkla, billiga cykel jag fått av mamma för att cykla till/från tåget på skoldagarna. Tog sen upp telefonen ur fickan för att kolla klockan - då är den plötsligt stendöd.

Har bokat av eftermiddagens planerade pass (core+yoga), för jag pallar inte mer. Det var stress nog i min hjärna redan innan, det här var liksom droppen som fick det hela att rinna över. Vad fan är oddsen liksom? Kollade på den innan jag la ner den i fickan, då funkade den och hade nästan fullt batteri, stötte inte mot någonting eller så och så bara tokdör den av sig självt (vilket tydligen inte är allt för ovanligt med denna modell, enligt googleresultaten). Har haft den i 7 månader, kvittot ligger nånstans här hemma (såg det för inte så längesen) men vi har ingen netonnetbutik i närheten så jag kan lämna in den. Och att köpa en ny när det bara är tre månader tills jag får ta ut en ny på mitt abonnemang känns inte direkt ekonomiskt försvarbart som student. Kul, kul.

@cili Kan du inte låna en gammal telefon av någon annan och ha den i tre månader tills du kan ta ut en ny på abonnemanget? Alternativt köpa en snorbillig, "osmart" telefon för typ 300 spänn och ha den fram tills du kan ta ut en ny?

Skulle också rekommendera dig att i alla fall försöka kontakta NetonNet och se om det är något de kan göra åt saken "på distans" liksom, eller om du absolut måste komma dit i egen hög person.

@cili Kan du inte låna en gammal telefon av någon annan och ha den i tre månader tills du kan ta ut en ny på abonnemanget? Alternativt köpa en snorbillig, "osmart" telefon för typ 300 spänn och ha den fram tills du kan ta ut en ny?

Skulle också rekommendera dig att i alla fall försöka kontakta NetonNet och se om det är något de kan göra åt saken "på distans" liksom, eller om du absolut måste komma dit i egen hög person.
Närmsta person som har en att låna ut är @Nixehen på Gotland, känns inte så smidigt att försöka få hit den :/ Hoppas fortfarande att min telefon ska återfå vettet och starta igen.
Kollade Netonnets support online nu, där hänvisar dom direkt till Sony. Så nu har jag skapat ett ärende där (himla smidigt att ha kvar förpackningen så jag kunde få tag i imei-numret, för efter att jag fyllt i det kom det upp att min telefon har garanti till i juli). Hoppas att dom svarar med en vettig lösning redan imorgon.

@Qelina. Först och främst: Grattis till framgångarna med artiklarna! Om du vill får du jättegärna PM:a adresserna till webb-tidningarna, hade varit kul att läsa?

Sen: Du klarar det här, du vet ju innerst inne att du behöver äta middag/kvällsmellis, och att det inte är bra att ta för mycket tabletter. Kom igen nu, så ger du anorexin en fet jäkla råsop i ansiktet.

Och sist men inte minst: Bara för att hästen "bara" är 134 cm, så behöver den ju inte kräva ett barn på ryggen. Min häst är 140 cm, och jag rider ju henne som vuxen, och hon skulle med lätthet kunna gå med en längre/tyngre ryttare (jag är "bara" 157 cm lång så jag är ju rätt kort om man jämför med genomsnittet), men den andra ponnyn i stallet är en ganska bra bit mindre i mankhöjd, men så grov att det är vuxna som rider henne utan problem. Medryttaren är säkert bortåt 1,70, och hon är visserligen jättesmal (hon är ju bara tolv år, så hon har fortfarande en barnkropp eller vad jag ska säga), och hon ser inte större ut på den än vad jag gör på min just för att ponnyn slukar så mycket av längden. Jag är kinkig med min häst, och jag skulle gissa att min "gräns" för vad som är okej för att rida min häst lite mer än typ en gång på skoj är betydligt högre än vad du väger.

Summering av veckans motion:
Måndag, två timmars ridning.
Tisdag, 35 minuter promenad med hästen.
Onsdag, 30 minuter ridning.
Torsdag, 5,5 kilometer powerwalk.
Fredag, en timmes ridning, 5 kilometer powerwalk.
Lördag, 3 km powerwalk.
Söndag, 25 minuter hästpromenad.

Jag är jättenöjd med att 1) det har blivit någon form av motion alla dagar den här veckan, 2) jag har äntligen fått till de tre gångerna motion utanför stallet som jag hade tänkt mig i veckan, men som inte blivit av sista veckorna, och 3) trots att olika saker har kommit upp och stört/sabbat min ursprungliga planering har jag genomfört veckan. Jag har kanske behövt byta vilodag på hästen, eller byta aktivitet, men jag har gjort de pass jag hade föreställt mig. :bump:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 386
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 371
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 635
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar