Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tassetass Inflammerad slemsäck alltså, vad jag förstår. Känner igen väldigt mycket av det i texten så det kan mycket väl vara det, får kolla på länken lite senare också :)

Drar in en helt random fråga här efter lång frånvaro!

Har ni någon koll på om sötpotatis går bättre att frysa in än vanlig potatis?

Vad trist att det inte blev nån tjejmil @zassoo, men precis som de andra tycker jag att du resonerade helt rätt! Det är strongt att kunna lyssna på kroppen och stå över för dens skull när det gäller något sådant som man peppat & preppat länge för, var stolt över att du är så klok och tänk att du har mååånga andra lopp framför dig istället!

@cili Det låter inte ett dugg bra att vara så stressad! Vad är det du känner att du måste hinna med, vad är det som stressar dig? Jag vet att det här är världens mest uttjatade tips, men jag tycker att du ska sätta dig och skriva en lista med tre kategorier. En kategori för saker som du absolut måste få gjort den här helgen (här räknas alltså sådant som har en faktiskt tidsbegränsning- skolarbete, räkningar, tvättid eller vad det nu kan vara). En kategori för saker som det vore bra om du fick gjort denna helgen (saker som du kanske gör för ditt eget välmående - städning, matlagning, träning etc.). I den sista kategorin skriver du upp saker som du skulle vilja göra den här helgen men som egentligen kan vänta (svara på ett mindre viktigt mail, måla naglarna, dekorera din nya lägenhet eller liknande). Det brukar hjälpa mig jättemycket, för när man faktiskt tänker igenom saken brukar man komma fram till att alla 36 punkter inte alls är sådär livsviktiga egentligen...

Hahaha, ja det kallar jag random fråga! :p Personligen skulle jag nog inte frysa in någon potatis överhuvudtaget då den blir så mjölig, men då sötpotatis redan är mjölig från början så kanske det blir mindre märkbart med den? Testa!

Det är asvarmt här = orkar inte vara ute, jag har mens = jag vill äta upp hela världen + snart är det final i hoppning = måste se:). Är detta ok ursäkter för att äta upp alla kakor jag bakade igår och inte motionera idag?:laugh::laugh:

Idag har jag ont i ungefär varenda muskel - inklusive en pytteliten muskel inne i benet som jag inte visste att jag hade. Spännande! Överkroppen värker fortfarande efter fredagens pass och igår körde jag ett benpass som jag trodde var lätt men som visade sig ta mer än väntat... Ouch. Är det bara jag som nästan alltid får mer träningsvärk av de pass där jag tänker att jag ska ta det lugnt? :p

Nåja, det är en skön känsla i alla fall och jag längtar till morgondagens pass där jag tänkte fokusera rätt mycket på magen. Nu ska jag jobba hela kvällen och försöka att inte själv äta upp alla banan/chokladmuffinsen som jag bakat åt mina kollegor. Heja mig, eller nått...:D

Det är asvarmt här = orkar inte vara ute, jag har mens = jag vill äta upp hela världen + snart är det final i hoppning = måste se:). Är detta ok ursäkter för att äta upp alla kakor jag bakade igår och inte motionera idag?:laugh::laugh:
Asbra ursäkter! Sedan kan du äta lite till med ursäkten att du tröstäter å mina vägnar - jag har varken fint väder eller tillgång till TV så att jag kan se VM-finalen! :(

Vet du vad som är trasigt? Går det att stärka knäna och på så sätt underlätta för värken? Eller vägrar de undersöka så länge det gör ont?

Jag gillar marklyft, de tar baksida ben och upp i ryggen, sedan vet jag inte hur det är med maskiner och sånt, om det går att hitta sådana som funkar? Alla hopp-övningar lär ju gå fetbort, men sedan kanske den höftlyft, dvs du ligger på rygg med böjda ben, spänner kroppen och lyfter höften från golvet, den tar lite framsida lår. Tåhävningar? Den tar hela baksidan.

Hade jag vetat vad som är trasigt så hade det varit fint. Men svaret jag fått är att så länge jag kan stå och gå (typ) så gör de inget åt saken :grin:

Tack för tipsen iaf :bow:

*Kl*

@Jenka Med balansövningar, menar du typ balansplatta och liknande?

Vad är det som är trasigt?

Jag har haft (och har) knäproblem till och från och jag tränar ben som vanligt men super-duper-lätt i början. Verkligen hur lätt som helst, sådär så det känns fånigt lätt. Grejen för mig är att stärka upp muskulaturen så den stabiliserar knät. Jag kör alla övningar men utfallsgång måste jag vara lite lugn med innan jag kommit igång ordentligt annars protesterar knäna på en gång. Hoppövningar undviker jag också.

En kompis med korsbandsskada fick tipset av sin sjukgymnast att köra benpress med bara tåbelastning eftersom det tydligen tar bäst på musklerna som fäster nedom knäet. Hon kör på lätta repetitioner och tycker det funkar bra.

Jag vet inte vad som är trasigt. Har haft problem till och från ganska länge men det blev sämre igen för någon vecka sen. Extra kul att jobba på femte våningen då :mad:
Tack för tipsen iaf! :)

Har du en gammal skada eller gjort nåt speciellt för att skada det? Gör knäböj ont oavsett om du använder vikt eller inte?

Jag fick en smäll på knät (läs: ca 95 kg tung kollega som la sig på knät utifrån) i början av sommaren men det repade sig igen efter det. Sen fick jag oförklarligt ont igen för en vecka sen, bara sådär!
Knäböj gör ont hur jag än gör. Funkar något bättre i maskin eftersom jag då inte behöver hålla balansen lika mycket med knät.

@LadyCovergirl Men fy vilket bemötande! :mad: Min syster fick liknande bemötande, de sa att hennes knä var slut när hon var 16, hon har tio år senare fotfarande problem med det, men de sa bara att det var slut och inte förrän hon har värre problem kan hon få det bytt. Jag har varit på henne om att gå till en ny läkare, för det är inte ok att ha ont. Jag tycker du också ska uppsöka en annan läkare, och kolla? Jag hade problem med smärta i knät, det visade sig vara underutvecklade muskler i låret, så det gjorde att knäskålen skavde ihop sig typ. Blev skickad till en sjukgymnast så fick jag övningar för att stärka musklerna och smärtan försvann. Och jag menar, något borde ju gå att göra åt det. :mad:

Jag måste för övrigt meddela att träningsveckan, trots knät, har varit utmärkt.
Måndag: "Bara" ridning eftersom jag jobbade in lunchen (ingen lunchträning) och istället hämtade dottern tidigare från dagis.
Tisdag: Ledig från jobbet så jag provade det nyinvigda gymmet i kommunen, red ut och körde intervaller i backe på en stubbåker samt Shaperoll på kvällen.
Onsdag: Inget lunchgymmande eftersom jag var fullt upptagen med anstaltens förtidningsröstning men red på kvällen.
Torsdag: Gymmade på jobblunchen, red back-intervaller på kvällen samt Shaperoll.
Fredag: Gymmade på jobblunchen samt Shaperoll.
Lördag: Gymmade på "riktiga" gymmet tillsammans med en kompis, red ut en sväng samt Shaperoll.
Söndag: Gymmade på "riktiga" gymmet och red back-intervaller.

@LadyCovergirl Men fy vilket bemötande! :mad: Min syster fick liknande bemötande, de sa att hennes knä var slut när hon var 16, hon har tio år senare fotfarande problem med det, men de sa bara att det var slut och inte förrän hon har värre problem kan hon få det bytt. Jag har varit på henne om att gå till en ny läkare, för det är inte ok att ha ont. Jag tycker du också ska uppsöka en annan läkare, och kolla? Jag hade problem med smärta i knät, det visade sig vara underutvecklade muskler i låret, så det gjorde att knäskålen skavde ihop sig typ. Blev skickad till en sjukgymnast så fick jag övningar för att stärka musklerna och smärtan försvann. Och jag menar, något borde ju gå att göra åt det. :mad:

Jag kan ju rent logiskt tycka att det vore bättre att ta en titt på knät nu och gärna presentera en "enkel" lösning typ fysioterapeut, stärkande övningar eller dylikt. Risken är ju att det annars blir totalt kaputt och måste opereras eller något sånt.
Eftersom jag fick en smäll på knät under en övning på jobbet så finns det noterat som arbetsskada. Ska se om anstalten på något vis kan styra upp en läkartid åt mig.

@LadyCovergirl Gå till (baka?) till företagshälsovården och ge dig inte förrän de undersökt dig noggrannare. Är det sviter efter den första smällen så ska det hanteras som möjlig arbetsskada och anmälas som sådan. Ska anmälas oavsett om du har sviter nu faktiskt, arbetsskador behöver synliggöras.

@cili Så himla tråkigt att det inte fungerar för dig med boende och pendling nu, skolan skulle ju bli något kul! @Mineur har kommit med bra tips. Och jag vill påminna om att göra något du mår bra av, även när det känns som att du inte hinner! Njut av en fika i solen, ta en promenad och njut av tystnaden, leta reda på en häst och snusa mule... Kämpa! Men inte mer än att du är rädd om dig också.

@farin Du hann kanske inte se mitt senaste inlägg men givetvis är det anmält som arbetsskada!
Företagshälsovården har heller inte varit inblandad utan det är min vanliga vårdcentral. Jag fick nämligen handen skadad samma vecka (ja, jag är väldigt gärna först fram på alla övningar och uppenbarligen är jag dessutom jätteklumpig :o ) och handen undersöktes ordentligt med röntgen osv. Lite ironiskt eftersom jag inte alls var bekymrad över handen, trots att den var blå-lila och svullen.

Jag måste för övrigt meddela att träningsveckan, trots knät, har varit utmärkt.
Måndag: "Bara" ridning eftersom jag jobbade in lunchen (ingen lunchträning) och istället hämtade dottern tidigare från dagis.
Tisdag: Ledig från jobbet så jag provade det nyinvigda gymmet i kommunen, red ut och körde intervaller i backe på en stubbåker samt Shaperoll på kvällen.
Onsdag: Inget lunchgymmande eftersom jag var fullt upptagen med anstaltens förtidningsröstning men red på kvällen.
Torsdag: Gymmade på jobblunchen, red back-intervaller på kvällen samt Shaperoll.
Fredag: Gymmade på jobblunchen samt Shaperoll.
Lördag: Gymmade på "riktiga" gymmet tillsammans med en kompis, red ut en sväng samt Shaperoll.
Söndag: Gymmade på "riktiga" gymmet och red back-intervaller.

Ja jävlar, vilken träningsvecka! Bra jobbat!! :)

@cili Det låter inte ett dugg bra att vara så stressad! Vad är det du känner att du måste hinna med, vad är det som stressar dig? Jag vet att det här är världens mest uttjatade tips, men jag tycker att du ska sätta dig och skriva en lista med tre kategorier. En kategori för saker som du absolut måste få gjort den här helgen (här räknas alltså sådant som har en faktiskt tidsbegränsning- skolarbete, räkningar, tvättid eller vad det nu kan vara). En kategori för saker som det vore bra om du fick gjort denna helgen (saker som du kanske gör för ditt eget välmående - städning, matlagning, träning etc.). I den sista kategorin skriver du upp saker som du skulle vilja göra den här helgen men som egentligen kan vänta (svara på ett mindre viktigt mail, måla naglarna, dekorera din nya lägenhet eller liknande). Det brukar hjälpa mig jättemycket, för när man faktiskt tänker igenom saken brukar man komma fram till att alla 36 punkter inte alls är sådär livsviktiga egentligen...

Jag har mailat universitetet med den fristående kursen idag och sagt att det blir för mycket, och att jag vill hoppa av den om det inte går att göra nån annan lösning (vilket jag antar inte går).
Har knappt pluggat nåt i helgen, men har som tur är tid för det imorgon mellan föreläsningar. Då kan jag liksom inte göra mycket annat och är i skolan = bra pluggmiljö.

Nu ska jag åka iväg och träffa en vän. Även fast jag egentligen känner att jag har hundra andra saker att göra. Jag behöver ett break. Har suttit och sålt av företagssaker i flera timmar idag, vore skönt att fokusera på något som inte är skola eller jobb.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka