@Tassetass Inflammerad slemsäck alltså, vad jag förstår. Känner igen väldigt mycket av det i texten så det kan mycket väl vara det, får kolla på länken lite senare också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hahaha, ja det kallar jag random fråga! Personligen skulle jag nog inte frysa in någon potatis överhuvudtaget då den blir så mjölig, men då sötpotatis redan är mjölig från början så kanske det blir mindre märkbart med den? Testa!Drar in en helt random fråga här efter lång frånvaro!
Har ni någon koll på om sötpotatis går bättre att frysa in än vanlig potatis?
Asbra ursäkter! Sedan kan du äta lite till med ursäkten att du tröstäter å mina vägnar - jag har varken fint väder eller tillgång till TV så att jag kan se VM-finalen!Det är asvarmt här = orkar inte vara ute, jag har mens = jag vill äta upp hela världen + snart är det final i hoppning = måste se. Är detta ok ursäkter för att äta upp alla kakor jag bakade igår och inte motionera idag?
Vet du vad som är trasigt? Går det att stärka knäna och på så sätt underlätta för värken? Eller vägrar de undersöka så länge det gör ont?
Jag gillar marklyft, de tar baksida ben och upp i ryggen, sedan vet jag inte hur det är med maskiner och sånt, om det går att hitta sådana som funkar? Alla hopp-övningar lär ju gå fetbort, men sedan kanske den höftlyft, dvs du ligger på rygg med böjda ben, spänner kroppen och lyfter höften från golvet, den tar lite framsida lår. Tåhävningar? Den tar hela baksidan.
Vad är det som är trasigt?
Jag har haft (och har) knäproblem till och från och jag tränar ben som vanligt men super-duper-lätt i början. Verkligen hur lätt som helst, sådär så det känns fånigt lätt. Grejen för mig är att stärka upp muskulaturen så den stabiliserar knät. Jag kör alla övningar men utfallsgång måste jag vara lite lugn med innan jag kommit igång ordentligt annars protesterar knäna på en gång. Hoppövningar undviker jag också.
En kompis med korsbandsskada fick tipset av sin sjukgymnast att köra benpress med bara tåbelastning eftersom det tydligen tar bäst på musklerna som fäster nedom knäet. Hon kör på lätta repetitioner och tycker det funkar bra.
Har du en gammal skada eller gjort nåt speciellt för att skada det? Gör knäböj ont oavsett om du använder vikt eller inte?
@LadyCovergirl Men fy vilket bemötande! Min syster fick liknande bemötande, de sa att hennes knä var slut när hon var 16, hon har tio år senare fotfarande problem med det, men de sa bara att det var slut och inte förrän hon har värre problem kan hon få det bytt. Jag har varit på henne om att gå till en ny läkare, för det är inte ok att ha ont. Jag tycker du också ska uppsöka en annan läkare, och kolla? Jag hade problem med smärta i knät, det visade sig vara underutvecklade muskler i låret, så det gjorde att knäskålen skavde ihop sig typ. Blev skickad till en sjukgymnast så fick jag övningar för att stärka musklerna och smärtan försvann. Och jag menar, något borde ju gå att göra åt det.
Jag måste för övrigt meddela att träningsveckan, trots knät, har varit utmärkt.
Måndag: "Bara" ridning eftersom jag jobbade in lunchen (ingen lunchträning) och istället hämtade dottern tidigare från dagis.
Tisdag: Ledig från jobbet så jag provade det nyinvigda gymmet i kommunen, red ut och körde intervaller i backe på en stubbåker samt Shaperoll på kvällen.
Onsdag: Inget lunchgymmande eftersom jag var fullt upptagen med anstaltens förtidningsröstning men red på kvällen.
Torsdag: Gymmade på jobblunchen, red back-intervaller på kvällen samt Shaperoll.
Fredag: Gymmade på jobblunchen samt Shaperoll.
Lördag: Gymmade på "riktiga" gymmet tillsammans med en kompis, red ut en sväng samt Shaperoll.
Söndag: Gymmade på "riktiga" gymmet och red back-intervaller.
@cili Det låter inte ett dugg bra att vara så stressad! Vad är det du känner att du måste hinna med, vad är det som stressar dig? Jag vet att det här är världens mest uttjatade tips, men jag tycker att du ska sätta dig och skriva en lista med tre kategorier. En kategori för saker som du absolut måste få gjort den här helgen (här räknas alltså sådant som har en faktiskt tidsbegränsning- skolarbete, räkningar, tvättid eller vad det nu kan vara). En kategori för saker som det vore bra om du fick gjort denna helgen (saker som du kanske gör för ditt eget välmående - städning, matlagning, träning etc.). I den sista kategorin skriver du upp saker som du skulle vilja göra den här helgen men som egentligen kan vänta (svara på ett mindre viktigt mail, måla naglarna, dekorera din nya lägenhet eller liknande). Det brukar hjälpa mig jättemycket, för när man faktiskt tänker igenom saken brukar man komma fram till att alla 36 punkter inte alls är sådär livsviktiga egentligen...