Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir ingen Tjejmilen för mig idag. Vännerna ville att vi skulle gå runt, men jag tycker nog ändå att en mil är för långt när jag är krasslig och har ett knä jag inte litar på. Så jag stannar hemma! Känns rätt skönt. Måste försöka reda ut knäproblemet men vet inte riktigt hur :/
Låter klokt att stå över! Krya på dig! Ingen idé att plåga sig runt och förvärra problemet.

Morgonyoga med Adriene här idag. Igår började jag dessutom en kurs i mediyoga och även om vi nästan bara andades på första träffen blev jag helt slut.:D

@Emtherlia Ja det tror jag att det är. Fick ont efter en löpträning där vi sprang mycket uppför och nedför, jag tror att nedförsbackarna blev lite för mycket trots att jag försökte ta det lugnt och hålla bra teknik.

Jag hakar på här med en fråga:
mitt ena knä är lite halvtrasigt. Sjukvården gör ingenting så länge jag "bara" har ont :grin: Min fråga är vad det finns för vettiga ben- och rumpövningar som inte belastar knäna så himla mycket som t.ex. knäböj gör :crazy:

När jag hade ont senast fick jag höra att jag skulle träna med raka ben. Kunde då t.ex. fästa en vikt runt fotleden och lyfta benet framåt, bakåt och åt sidorna. Det är himla bra för musklerna runt höften. Man kan även ligga ner på sidan och lyfta upp övre benet i luften, då behövs ingen vikt.
Även balansträning på t.ex. balansplatta har hjälpt att stärka upp runt knäna utan att påfresta dom för hårt (men då gäller det ju att inget är akut trasigt i knät). Man kan även börja med att stå på ett ben direkt på golvet, t.ex. när man borstar tänderna.

mitt ena knä är lite halvtrasigt. Sjukvården gör ingenting så länge jag "bara" har ont :grin: Min fråga är vad det finns för vettiga ben- och rumpövningar som inte belastar knäna så himla mycket som t.ex. knäböj gör :crazy:

Vad är det som är trasigt?

Jag har haft (och har) knäproblem till och från och jag tränar ben som vanligt men super-duper-lätt i början. Verkligen hur lätt som helst, sådär så det känns fånigt lätt. Grejen för mig är att stärka upp muskulaturen så den stabiliserar knät. Jag kör alla övningar men utfallsgång måste jag vara lite lugn med innan jag kommit igång ordentligt annars protesterar knäna på en gång. Hoppövningar undviker jag också.

En kompis med korsbandsskada fick tipset av sin sjukgymnast att köra benpress med bara tåbelastning eftersom det tydligen tar bäst på musklerna som fäster nedom knäet. Hon kör på lätta repetitioner och tycker det funkar bra.

Har bokat in besök hos sjukgymnast nu. Det kan ju vara så att det går över av sig själv och i så fall får jag avboka tiden, men gör det inte det så vill jag kolla upp det och få hjälp med vad jag kan göra. Har tid om två veckor :)

Det blir ingen Tjejmilen för mig idag. Vännerna ville att vi skulle gå runt, men jag tycker nog ändå att en mil är för långt när jag är krasslig och har ett knä jag inte litar på. Så jag stannar hemma! Känns rätt skönt. Måste försöka reda ut knäproblemet men vet inte riktigt hur :/
Tror det var klokt av dig att inte springa, även om det såklart är trist :(
Hoppas knäet blir bra snart!

Jag är precis hemkommen från gymmet. Så gött! :)
Äter massa onödigt, men tränar faktiskt därefter och har haft min bästa träningsvecka på länge!

Inatt väntar jobb (Pust!) och efter att ha sovit länge imorgon är min plan att ge mig ut en lång runda, antingen promenad eller blandad löpning och promenad.

Hade tänkt vila imorn, men det blir nog vila på måndag, och eventuellt fredag nästa vecka också (säkert söndag med =dagen efter kräftskiva), så jag kan gott röra på mig imorgon också!!

Jag har knappt sprungit de senaste tre veckorna pga förkylning. Provade springa i backe i förrgår och det gick bra men kändes ovanligt tungt. Testade att springa 1000 m-intervaller och vaderna var som cement + att jag fick halsont och huvudvärk :( Buhuuu ett klagoinlägg så här tre veckor innan Lidingöloppet.

Har du en gammal skada eller gjort nåt speciellt för att skada det? Gör knäböj ont oavsett om du använder vikt eller inte?

@zassoo - vad är problemet med ditt knä?

Jag fick ont efter ett träningspass med klubben för två veckor sedan, vi sprang mycket backe både uppför och nedför. Gjorde inte ont under passet men efter bilfärden hem hade jag ganska ont och lite svårt att belasta benet. Men dagen efter kändes det mycket bättre. Sedan vilade jag en vecka innan jag i måndags sprang i en kvart på löpbandet efter jag gymmat. Varvade gång och löpning i 15 min som sagt och kände inget under tiden men fick ganska ont ett antal timmar efteråt.

Nu är det lite svullet, främst insida och fram/nedanför knäskålen. Muskeln som går från insida lår till knät typ (kan inget om muskler :o) känns som att jag har sträckt eller nåt.

Känns inte riktigt som att det blir bättre av vila heller... Men jag vet inte :/

Jag fick ont efter ett träningspass med klubben för två veckor sedan, vi sprang mycket backe både uppför och nedför. Gjorde inte ont under passet men efter bilfärden hem hade jag ganska ont och lite svårt att belasta benet. Men dagen efter kändes det mycket bättre. Sedan vilade jag en vecka innan jag i måndags sprang i en kvart på löpbandet efter jag gymmat. Varvade gång och löpning i 15 min som sagt och kände inget under tiden men fick ganska ont ett antal timmar efteråt.

Nu är det lite svullet, främst insida och fram/nedanför knäskålen. Muskeln som går från insida lår till knät typ (kan inget om muskler :o) känns som att jag har sträckt eller nåt.

Känns inte riktigt som att det blir bättre av vila heller... Men jag vet inte :/

Hittade det här på ett forum som handlar om löpning. ;)

"Knee Tendon Bursitis
Pain and tenderness on the inside of your knee, approximately 2 to 3 inches below the joint, are symptoms of pes anserine bursitis of the knee.

Anatomy
The pes anserine bursa is a small lubricating sac located between the shinbone (tibia) and three tendons of the hamstrings muscle at the inside of the knee.

Cause
Bursitis, an inflammation of a bursa, usually develops as the result of overuse or constant friction and stress on the bursa. Pes anserine bursitis is common in athletes, particularly runners. People with osteoarthritis of the knee are also susceptible.

Several factors can contribute to the development of pes anserine bursitis, including:
- Incorrect training techniques, such as neglecting to stretch, doing excessive hill running, and sudden increases in mileage
-Tight hamstring muscles
-Obesity
-An out-turning of the knee or lower leg
-Osteoarthritis in the knee
-Medial meniscus tear

Här finns dessutom lite rehabtips: http://www.ndortho.com/Pt_Advisor-WEB/Pes_Bursitis.pdf"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka