Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, Cili :(
Så ledsen att höra att du inte mår bra :/
När är det flytt till egna lyan?
Början av november. Dvs en hel evighet kvar.
Har varken varit ute och gått, sprungit eller tränat på annat sätt sen jag flyttade ner. Och det får mig att må ännu sämre. Samtidigt som jag bara inte orkar. Jag vill bara lägga mig i sängen och bryta ihop, men det vore inte likt mig.
Ökat i vikt har jag definitivt gjort. Äter massa kakor (jag gillar inte ens kakor!!!), andra bakverk och godis mest hela tiden. Känns som att det dämpar stressen eller nåt, för jag är egentligen inte ens sugen på att äta skräp.
Prioriterar jätteskevt, vilket ger ännu mer stress. T.ex. över en inlämningsuppgift i den extrakursen jag läser. Det blir så mycket med allt annat att jag bara stänger av allt och inte gör något vettigt alls.

Och så konstant huvudvärk pga bihålorna + knän som gör ont eftersom jag inte tränar dom tillräckligt

@cili Ledsen att höra :/

Men såhär då: Vad i din situation kan du göra något åt? Boendet kan du inte göra något åt i nuläget, men där finns det ljus i tunneln. Släpp det just nu. Kanske inte så lätt, men varför lägga energi på att stressa över det du inte kan förändra? Stress kommer inte hjälpa dig. Däremot kan du lägga energi på att försöka hantera boendesituationen så bra som möjligt. Har du eget rum så att du kan komma undan? Visst bor du med din familj, prata med dem. Försök fundera ut exakt vad det är som skaver, bara att du själv och kanske familjen är medvetna om problemet kommer göra det lättare.

Träningen då, jag vet att du pendlar jättelångt men försök komma ut en stund på helgerna i alla fall. 20 minuters promenad bara, eller något liknande. Framför allt solljus är bra, ät gärna lite extra D-vitamin också. Plugget måste du effektivisera när du reser så långt, utnyttja pendlingstiden! Prata med dina kursare för tips om vad i plugget som är viktigast. Du måste inte lusläsa kurslitteraturen, däremot läser du väl anatomi nu vad jag förstod så då är det ju lämpligt att nöta latinen ;) Gör små lappar och förhör dig själv, eller något annat sätt som passar. Be någon om hjälp, någon på plats eller någon som kan förhöra via typ skype eller telefon?

Maten, skit i den. Det ger sig, en sak i taget.

Kram på dig!

@cili Ledsen att höra :/

Men såhär då: Vad i din situation kan du göra något åt? Boendet kan du inte göra något åt i nuläget, men där finns det ljus i tunneln. Släpp det just nu. Kanske inte så lätt, men varför lägga energi på att stressa över det du inte kan förändra? Stress kommer inte hjälpa dig. Däremot kan du lägga energi på att försöka hantera boendesituationen så bra som möjligt. Har du eget rum så att du kan komma undan? Visst bor du med din familj, prata med dem. Försök fundera ut exakt vad det är som skaver, bara att du själv och kanske familjen är medvetna om problemet kommer göra det lättare.

Träningen då, jag vet att du pendlar jättelångt men försök komma ut en stund på helgerna i alla fall. 20 minuters promenad bara, eller något liknande. Framför allt solljus är bra, ät gärna lite extra D-vitamin också. Plugget måste du effektivisera när du reser så långt, utnyttja pendlingstiden! Prata med dina kursare för tips om vad i plugget som är viktigast. Du måste inte lusläsa kurslitteraturen, däremot läser du väl anatomi nu vad jag förstod så då är det ju lämpligt att nöta latinen ;) Gör små lappar och förhör dig själv, eller något annat sätt som passar. Be någon om hjälp, någon på plats eller någon som kan förhöra via typ skype eller telefon?

Maten, skit i den. Det ger sig, en sak i taget.

Kram på dig!
Det som stressar mig mest i boendet just nu är den tvååriga systern som gnällskriker nästintill konstant. Det påverkar min ständiga huvudvärk och gör den betydligt sämre, jag kan inte fokusera på studier och jag orkar inte stå och laga mat i oljudet. Lägg där till ett oerhört stökigt kök, vilket är en av de saker jag har svårast för. Stök p.g.a. saker eller papper stör mig inte jättemycket, men när det är använda tallrikar och sånt som staplas på hög så dom börjar lukta och bananflugor kommer dit så blir jag äcklad. Har flera gånger plockat ur diskmaskinen, fyllt den, städat av hela diskbänken - och nästa dag när jag kommer hem ser den ut som att städningen aldrig ägt rum.
Har ett eget rum, men det är dålig luft i det, fuktigt och kallt (källare), vilket förmodligen bidrar till att bihåleinflammationen hänger kvar.
Läser så mycket jag orkar på tåget. Men när det är långa dagar med föreläsningar känns det inte riktigt genomförbart att plugga på vägen dit och hem också, hjärnan är liksom full av all information. Har flera gånger varit nära på att somna på förmiddagsföreläsningar, eftersom jag är så sjukt trött pga att jag sover så jäkla dåligt :(
Det är anatomi nu ja, men den kan jag rätt bra så det är inte alls mycket nytt att lära in. Det är bara grundläggande grejer än så länge, inte mycket latin.
Kurslitteraturen jag nämnde är i den fristående kursen, som är inom kostvetenskap. Det är superintressant kurslitteratur och jag måste läsa den rätt ingående för att kunna svara på alla frågor jag fått i uppgift. Jag vet att det är mycket att läsa program + fristående kurs samtidigt, men jag vet ju att jag har väldigt lätt för att lära och tycker att ämnet är väldigt intressant så jag vill åtminstone försöka tills jag känner att det är kört.
Företaget stressar också massor, behöver bli av med fler grejer och gärna så snart som möjligt, men jag vet inte hur.

Det som stressar mig mest i boendet just nu är den tvååriga systern som gnällskriker nästintill konstant. Det påverkar min ständiga huvudvärk och gör den betydligt sämre, jag kan inte fokusera på studier och jag orkar inte stå och laga mat i oljudet. Lägg där till ett oerhört stökigt kök, vilket är en av de saker jag har svårast för. Stök p.g.a. saker eller papper stör mig inte jättemycket, men när det är använda tallrikar och sånt som staplas på hög så dom börjar lukta och bananflugor kommer dit så blir jag äcklad. Har flera gånger plockat ur diskmaskinen, fyllt den, städat av hela diskbänken - och nästa dag när jag kommer hem ser den ut som att städningen aldrig ägt rum.
Har ett eget rum, men det är dålig luft i det, fuktigt och kallt (källare), vilket förmodligen bidrar till att bihåleinflammationen hänger kvar.
Läser så mycket jag orkar på tåget. Men när det är långa dagar med föreläsningar känns det inte riktigt genomförbart att plugga på vägen dit och hem också, hjärnan är liksom full av all information. Har flera gånger varit nära på att somna på förmiddagsföreläsningar, eftersom jag är så sjukt trött pga att jag sover så jäkla dåligt :(
Det är anatomi nu ja, men den kan jag rätt bra så det är inte alls mycket nytt att lära in. Det är bara grundläggande grejer än så länge, inte mycket latin.
Kurslitteraturen jag nämnde är i den fristående kursen, som är inom kostvetenskap. Det är superintressant kurslitteratur och jag måste läsa den rätt ingående för att kunna svara på alla frågor jag fått i uppgift. Jag vet att det är mycket att läsa program + fristående kurs samtidigt, men jag vet ju att jag har väldigt lätt för att lära och tycker att ämnet är väldigt intressant så jag vill åtminstone försöka tills jag känner att det är kört.
Företaget stressar också massor, behöver bli av med fler grejer och gärna så snart som möjligt, men jag vet inte hur.

Ja det låter ju inte helt optimalt. Spontant känner jag att sömnen är otroligt viktig. Bättre sömn kommer göra att du orkar med allt bättre, både föreläsningar och skrikande barn, samt att du hjälper ditt immunförsvar. Varför sover du dåligt? Identifiera orsaken och fundera på en lösning. Är det stress så kanske avslappningsövningar kan hjälpa. Kallt i rummet - skaffa en filt eller värmedyna. Hård säng - ny madrass?

Angående köket så förstår jag att det inte känns så kul men det är svårt att göra något åt eftersom det inte är ditt hem. Men prova att prata med övriga om de är öppna för det, kanske kan ni hjälpas åt lite mer för att hålla det någorlunda fräscht.

Företaget, varför måste du bli av med grejerna nu? Pengar? Utrymme? Om möjligt, försök att släppa det. Allt som du inte kan påverka ska du släppa tills du har bättre förutsättningar att ta tag i det.

Ja det låter ju inte helt optimalt. Spontant känner jag att sömnen är otroligt viktig. Bättre sömn kommer göra att du orkar med allt bättre, både föreläsningar och skrikande barn, samt att du hjälper ditt immunförsvar. Varför sover du dåligt? Identifiera orsaken och fundera på en lösning. Är det stress så kanske avslappningsövningar kan hjälpa. Kallt i rummet - skaffa en filt eller värmedyna. Hård säng - ny madrass?

Angående köket så förstår jag att det inte känns så kul men det är svårt att göra något åt eftersom det inte är ditt hem. Men prova att prata med övriga om de är öppna för det, kanske kan ni hjälpas åt lite mer för att hålla det någorlunda fräscht.

Företaget, varför måste du bli av med grejerna nu? Pengar? Utrymme? Om möjligt, försök att släppa det. Allt som du inte kan påverka ska du släppa tills du har bättre förutsättningar att ta tag i det.
Sover främst dåligt pga bihålorna, det gör ont i huvudet att ligga normalt. Höjer jag upp med kuddar så vaknar jag med rejält ryggont istället så det är inte bättre. Sen är det mycket pga katterna, dom går på lådan på natten och gräver febrilt i både sanden och på lådans kanter (lådan står två meter från sängen, och det går inte att ordna det bättre än så), samt hoppar runt på mig på nätterna.

Det hjälper inte att prata med dom, jag har provat.

Det kostar pengar pga redovisningskonsulten. Ju fortare jag blir av med grejerna, ju fortare kan jag avveckla = slipper den utgiften. Ska stå på en hundtävling på söndag igen och hoppas bli av med en hel del saker då, men just nu är det främst tights jag behöver få sålt och dom går det ju inte många av på en sån tillställning :/

@cili vad jobbigt det låter.... Finns det medicin att få mot bihåleinflammation?

Jag som pendlar sover nästan alltid på tåget... en liten powernap på vägen dit och hem hjälper tycker jag. Även att packa väskan full med mellanmål som frukt, keso och kvarg som jag äter innan/mellan föreläsningar hjälper till att hålla energinivån uppe utan att falla i godisfällan (hjälper inte alltid men ger bättre förutsättningar). Kan du ha kontakt med någon som har gått programmet tidigare så är det bra, de kan tipsa om studieteknik och vad som är viktigt att läsa.

2-årings ljudnivå är ju svårt för dig att göra något åt förutom att själv sysselsätta med lugna aktiviteter, men då får ju inte du någon egentid.. samma med köket, svårt att påverka andra att städa, blir det outhärdligt får du fortsätta plocka undan det värsta eller gå ut och käka... Sprid ut i skolan och bland dina klasskompisar att du säljer ut sportgrejer! Hoppas verkligen att det lättar snart! Känner med dig! Du kanske kan sova hos någon klasskompis då och då för att komma bort lite?

Förlåt cili men detta känns så osmart! Du har massor runt omkring dig som stressar dig och som du inte kan påverka ex ditt boende och ditt företag + att du precis börjat läsa ett nytt program på högskolan. Att dessutom läsa extra kurser, hur intressanta de än är ger ju självklart mer stress och press! Och att läsa extra poäng är ju trots allt en av de saker du faktiskt kan påverka! Du vill fortsätta tills du känner att det är kört, hur kört? För du mår ju jättedåligt redan:( Intressanta extrakurser skulle jag nog lagt åt sidan tills du är stabilare i ditt liv och mående. Kram!

---------------------------------------------------------

FANTASTISKT väder hela denna veckan, typiskt att jag jobbar mån-fre:p Idag iaf ledig fram till 14 så varit ute och sprungit strax över 7 km och sen yogat en halvtimme. Ska nu fortsätta med en dusch, en liten sväng ner på stan och sen lunch:)

Igår följde min älskling med ut och sprang igen:up: Jättekul, ska försöka få med honom någon mer dag denna veckan:bump:

@cili jag tycker verkligen att @Trollunge har en poäng. Det handlar om det jag skrev igår, påverka det du kan påverka och strunta i det du inte kan påverka. Att läsa dubbelt är ingen dans på rosor och det är inget du behöver utsätta dig för i nuläget. Kursen finns kvar till senare, är det verkligen värt att riskera din hälsa för den?

Jag vill vara med här :banana:
Min sambo är gymfreak så jag har väl blivit liiiite smittad men bara på cardio-delen. Började gå regelbundet vid årsskiftet och gick ner från 62kg till mina "vanliga" 57, sen under juli-aug blev det ett sommar-slöande-uppehåll men nu börjar jag komma igång igen!

Förra veckan blev det 15.7km utspritt på 4 pw-rundor och denna veckan har jag bara gått i tisdags och idag, gick dock trögt idag för jag börjar bli sjuk men ändå 4,10km på 37 min så jag är nöjd!

Känns som jag gått upp lite igen men vågen har inga batterier så det får vänta :angel:

Jag gjorde fyra chins igår :). Inte superstrikta precis men i våras gjorde jag en och nu är jag uppe på fyra trots sommaruppehåll. Känner mig ganska ofta tung och otymplig men den relativa styrkan går uppenbarligen framåt. Målet är 10!

Nu ska jag ut på ett lunchlöppass i solen.

Köp Nasonex. Tar någon dag innan det ger full effekt men det hjälper, tycker jag, mycket bättre än Otrivin och liknande nässprayer.
Jag har receptbelagt nässpray med kortison, de vanliga torkar bara ut och leder till näsblod.

@Queen Man behandlar det bara med avsvällande och kortison.
Det är få i klassen som bor i gbg, ingen av de jag umgås med bor här :( Men det hjälper ändå inte mot känslan av att aldrig få ensamtid.

@Trollunge jag ligger i god fas med extrakursen, så den innebär inget problem just nu. Skulle behöva läsa en del sidor innan veckan är slut bara

Nu har jag boostat energi med hundarna i solen. Har även packat upp min nyinköpta iPad som jag köpt för att underlätta skolarbetet. Tänkte fota av de sidor jag behöver läsa i boken, så slipper jag släpa på löjligt tunga böcker i onödan och har bättre möjlighet att plugga på olika platser.
Har även köpt mig en finfin anatomiapp som läraren varmt rekommenderade för de kommande tre åren, men främst för anatomikursen.

Har inga föreläsningar imorgon = tänker sova så länge jag vill. Sen är huset förhoppningsvis tomt på folk till eftermiddagen, men då ska jag ändå iväg på en jobbgrej. Hoppas att en gammal vän ska ha tid att ses en sväng då också, så jag får tänka på annat än boende och skola.

Nu ska jag skriva en att-göra-lista för att få lite bättre översikt, och därmed ha bättre möjligheter att strukturera upp sånt som jag själv kan påverka.
Det känns fortfarande bläää, men som zass säger borde jag inte ödsla energi på saker jag inte kan påverka.

Jag sprang milen på 46 minuter idag och det var definitivt ingen maxning. Nöjd :).

Dessutom hoppade jag min pålle för första gången! Varken han eller jag är så särskilt rutinerade men vi tog oss över den imponerande hinderhöjden 50 cm utan problem ;). Viktigast var att han tyckte att det var superroligt och galopperade på med spetsade öron mot hindret.

Kul med både löpningen och hoppningen. Om du frågar mig är hoppning livsfarligt. ;-) hästarna ska inte ha alla fötter i luften på det där sättet. ;-)

Kl
Snart promenad till pendeltåget om jag lyckas hitta rätt. Skönt att få en 20 minuters promenad innan jag ska sitta still hela dagen. Märkte igår att jag fick ont i ryggen av att inte röra på mig som jag brukar.

Efter utbildningen är slut idag ska jag möta upp min kompis och hämta ut nummerlappar till tjejmilen och kika vad de har i mässhallen och ikväll väntar tacosmiddag hos sambons syster. Imorgon bär det av hemåt igen. Intensiva dagar det här.

Hoppas ni alla får en fin fredag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka