Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte heller fräsch..

Fick feber igår mitt under födelsedagsfirandet. Fortsatte stiga och var riktigt hög under kvällen - dock inget halsont som brukar vara min stötesten. Kommer nog ha feber idag också, så har ställt in all planering.

Ska även vila från träning minst veckan ut även om jag känner mig helt frisk imorgon. Jag börjar ALLTID för tidigt och får bakslag.

Alla ni andra verkar hänga i fint, heja er!

Badminton igår, burit saker inatt, pizza idag (fy vad jag längtat efter en skaraborgskebabpizza!).
Mina ben gör så ont att det är plågsamt att ens sitta ner. Mitt knä gillade inte alls att sitta och hålla nere en gaspedal i fem timmar, och att sen bära saker i trappor på det. Idag jobbar jag bara med det psykiska. Äta saker utan att ha ångest, umgås med folk jag tycker om i miljöer där jag känner mig hemma. Är fortfarande sjukt uppe i varv. Igår var jag så stressad att hela kroppen bara skakade. Hoppas att det lägger sig lite efter imorgon, för då är lägenhetskontraktet påskrivet och uppropet genomfört. Då får jag förhoppningsvis lite mer hum om hur min höst ser ut, eftersom schemat delas ut då.

Och nu kom solen! Fantastiskt, efter dagar av regn!

Här regnar det av och till hela tiden :meh: Och jag blev nästan lite avis på dotterns nya gummistövlar, varför görs inte såna här i vuxenstorlek? :D
Global-Erbjudanden-2014-Vecka_34-2713.jpg

Men, OnT. Idag var jag med på träningspasset ändå och gjorde allt som inte gjorde allt för ont, och smärtan har helt klart blivit bättre ändå! :) Imorgon får vi se om jag vågar mig på nån lätt jogging eller så :)

Äntligen tog jag mig ut och sprang! Skjutit upp det sedan i fredags typ eftersom det bara helt plötsligt blev höst och regnstormar, men igår tvingade jag mig ut på en liten sväng vid 20.30 typ och sen sprang jag en liten sväng efter jobbet idag med, success;) Det är ju egentligen riktigt skönt att springa i typ 15 grader och det blåser ju inte så farligt i skogen, men det behövdes ett par rundor för att verkligen komma ihåg det:p

En del yoga har det blivit med, övat lite på "dancers pose" (https://www.google.se/search?q=danc...2D4LqyQPk6oDoAg&ved=0CCcQsAQ&biw=1680&bih=949) som jag tycker är väldigt rolig och en del annat. Har dock känt mig lite ofokuserad de senaste dagarna och haft mycket på jobbet så tänkte köra ett lugnt och "mindfult" yogapass innan sängdags ikväll, och förhoppningsvis vakna mer i balans imorgon:)

Har haft en rejäl dipp med det psykiska måendet med ångest och sömnproblem senaste veckorna. Har dock sett till att jobba lite mindre nu (5 dagar/v istället för 7dagar på raken), och börjar känna mig lite mer på banan igen.

Igår skulle jag köra bodypump och hade peppat halva veckan. Fick istället jobba över, hann inte till passet och blev för sur och otaggad för att träna själv :o blir bp på onsdag istället.

Ledig idag, ägnas åt hundigheter men ska köra lite yoga iaf. Och följa med sambon för att prova/titta ny cykel :)
Vad tråkigt att läsa att du haft det tufft. Var nöjd över varje liten sak du klarar, ha inte för höga krav på dig själv utan beröm dig för även de små sakerna som att du tränat med hunden, gått en liten promenad eller bara tagit dig ut ur huset på någon aktivitet eller träffat någon :)

Jag har definitivt ökat i vikt. Känns som att jag lagt på mig massa fett runt magen, men jag vägrar att mäta eftersom det bara kommer leda till ångest (wohoo!! framsteg!! vanligtvis hade jag stått med måttbandet i högsta hugg vid bara tanken).
Har ätit massa skräp senaste tiden. Från att äta jättelite och hoppa över måltider har jag ätit nästan konstant, pga stress. Jag är inte nöjd över det alls, men jag vägrar ha ångest. Försöker tänka på vad jag faktiskt gått igenom de senaste månaderna, och att det är bättre att äta lite för mycket än för lite. Så länge jag får på mig mina jeans utan att knappen hotar med att skjuta iväg är det okej ;) (alltså ser ni vilken skillnad det är i mitt tankesätt, jag blir förvånad själv, men glad)

Snart är det mesta löst. Idag flyttar jag och katterna ner, i em lämnas min lägenhet över till hon som ska hyra den. Nästa vecka har både skoltermin och nollning dragit igång. Det enda jag har kvar då är flytten i november och den borde inte bli fullt så stressig eftersom jag har alla lådor hos släkten = jag måste inte flytta allt på en dag. Ingen flyttstäd då heller eftersom jag bor hos mamma tills dess.
Gymmet kommer dock få vänta ett tag. Det räcker med ny skola, nya bekantskaper och nollning på nya platser. Behöver inte fylla på med nytt gym där mitt i allt, det kommer när det kommer. Ska försöka få till promenader med mammas hundar istället, kanske går att löpträna med någon av dom också?
Planen är att starta ett lopp på 5km i mitten av oktober. Förmodligen ska mamma i så fall delta i samma. Känns som att det ligger lagom långt bort i tiden, och det är en distans jag klarat utan problem tidigare = ingen stress över det. Blir bra motivation helt enkelt. Behöver inte träna massor för att kunna klara av det, tänker inte ens ha som mål att slå min tidigare tid.
Bra Cili, du har verkligen gjort framsteg tankemässigt :) Och egentligen, vad spelar det för roll även om du skulle växa ur jeansen? Jag har växt ur i princip alla mina kläder och försöker acceptera det och se att de kläderna jag hade förut inte är värda att ha om det innebär att jag måste leva så som jag levde då. Vad är mest värt brukar jag tänka, att ha en viss storlek eller att kunna leva mer fritt?

Bra Cili, du har verkligen gjort framsteg tankemässigt :) Och egentligen, vad spelar det för roll även om du skulle växa ur jeansen? Jag har växt ur i princip alla mina kläder och försöker acceptera det och se att de kläderna jag hade förut inte är värda att ha om det innebär att jag måste leva så som jag levde då. Vad är mest värt brukar jag tänka, att ha en viss storlek eller att kunna leva mer fritt?
Att behöva gå upp i jeansstorlek skulle göra det hela mer verkligt på nåt sätt. Som det är nu kan jag fortfarande skylla på att det är hjärnan som påstår att jag gått upp.
Skillnaden mellan oss är ju att du ska upp till normalvikt, och därför måste öka i både vikt och storlekar. Jag ligger på normalvikt redan nu, enligt bmi dessutom i övre halvan. Nu vet jag ju att bmi är ett dåligt sätt att mäta dock.
Men jag håller med dig om att hellre ha en storlek större och ha ett rikare liv.
Dock lär det ju bli massa fart och fläkt med skola och nollning nu, och säkert dåligt ätande ett tag pga det (men då inte med mening, utan för att jag glömmer bort, det blir ofta så för mig i sånna situationer) samt mer rörelse. Så jag tror att det kommer jämna ut sig. Finns ingen anledning att börja hetsbanta eller öka upp träningsdosen rejält. Mitt psykiska mående är just nu viktigare än hur jag ser ut, för jag vet hur dåligt jag hanterar långvarig stress och jag vill inte smälla in i väggen en gång till. Blir jag lite gladare av en chokladbit så tar jag en chokladbit, och sen är det bra så, då ska jag inte börja tankespöa mig själv för att "jag är så svag, jag saknar karaktär, jag kommer bli tjock, jag förtjänar att bli tjock" och allt vad jag nu kan hitta på.

Att behöva gå upp i jeansstorlek skulle göra det hela mer verkligt på nåt sätt. Som det är nu kan jag fortfarande skylla på att det är hjärnan som påstår att jag gått upp.
Skillnaden mellan oss är ju att du ska upp till normalvikt, och därför måste öka i både vikt och storlekar. Jag ligger på normalvikt redan nu, enligt bmi dessutom i övre halvan. Nu vet jag ju att bmi är ett dåligt sätt att mäta dock.
Men jag håller med dig om att hellre ha en storlek större och ha ett rikare liv.
Dock lär det ju bli massa fart och fläkt med skola och nollning nu, och säkert dåligt ätande ett tag pga det (men då inte med mening, utan för att jag glömmer bort, det blir ofta så för mig i sånna situationer) samt mer rörelse. Så jag tror att det kommer jämna ut sig. Finns ingen anledning att börja hetsbanta eller öka upp träningsdosen rejält. Mitt psykiska mående är just nu viktigare än hur jag ser ut, för jag vet hur dåligt jag hanterar långvarig stress och jag vill inte smälla in i väggen en gång till. Blir jag lite gladare av en chokladbit så tar jag en chokladbit, och sen är det bra så, då ska jag inte börja tankespöa mig själv för att "jag är så svag, jag saknar karaktär, jag kommer bli tjock, jag förtjänar att bli tjock" och allt vad jag nu kan hitta på.
Jag förstår vad du menar, jag kommer att ha ännu svårare att acceptera att kroppen växer när jag väl är uppe på min optimala vikt, som det varit hittills har jag ju ändå haft marginaler att ta av även om jag haft svårt att se det. Det är svårt att acceptera förändringar i vikten nu när jag ligger så här på gränsen, det är ju liksom inte livsavgörande längre om jag går upp eller ner i vikt, jag är så van vid att att det alltid är katastrof och krisläge att det känns konstigt att inte vara i ett sådant läge. Då kommer anorexin och säger att jag inte alls behöver gå upp i vikt och jag vill ju liksom inte väga ett hekto över den gränsen vi satt upp. Det är 3 kg kvar dit och sen ev. ytterligare 2 kg som min psykolog tror att det krävs för att få igång mensen men målet är att jag ska gå upp 1-3 kg nu under hösten och sen får vi se om min kropp kommer igång på den vikten eller om det krävs de där extra kilona.(hoppas, hoppas, hoppas den kommer igång och mår bra så jag slipper gå upp ännu mer, har svårt att se mig själv med 6 kg till på kroppen...)Hoppas inte det behövs, jag vill hålla mig på den lägsta vikten men samtidigt kanske det är ett måste att släppa det tvånget och den kontrollen för att bli frisk. Det är väldigt läskigt eftersom den högsta vikten hon nämnt var det jag vägde i gymnasiet precis innan det allra värsta med anorexin började (hade ätstörning UNS innan men sen blev det anorexi), och jag hatade verkligen min kropp då, men kanske har jag kommit så pass långt när jag nått den vikten att jag kan hantera det, för det ligger ganska långt fram i tiden. Jag ska få ligga på min bestämda vikt ett bra tag har vi sagt. Nu är fokuset på 1 kg upp till att börja med och hålla det. Det gäller att ta ett steg i taget.

Var ruskigt nervös inför gårdagens möte, skämdes och var besviken på mig själv för att jag inte klarat att fixa "perfekta" middagar, jag skulle få till det med kolhydrater och protein till middagen men har bara klarat proteinbiten, kolhydraterna har jag inte klarat. Men terapeuten blev inte arg, hon sa att vi får ta en sak i taget och att det är bra med alla små förändringar jag gör. Så det var skönt att höra.

Jag är så sträng mot mig själv, vill liksom ha MVG i tillfrisknande, vill alltid prestera på topp men det är så svårt när man kämpar mot så starka krafter som en anorexi är.

Det är svårt att acceptera förändringar i vikten nu när jag ligger så här på gränsen, det är ju liksom inte livsavgörande längre om jag går upp eller ner i vikt

Fast du, på sätt och vis är det livsavgörande. Det är ditt liv det handlar om. Vill du verkligen bli nästan-frisk och kanske snart ta en vända till ner i vikt med följden att du måste göra om hela den plågsamma viktuppgången? Nåt år till i helvetet med livet på hold?

Jag tror att du kommer bli tvungen att släppa taget, men en sak i taget. Här och nu jobbar du dig framåt med små steg. Jag tror på dig!

@Trollunge Tjusigt! Min är fortfarande rätt obalanserad men arbetar med mkt höftöppnaryoga just nu. :)

@Qelina & @cili Åh, ni har så bra tankar o det ÄR sjukt svårt att acceptera förändringar i kroppen men försök ha fokus på hälsa och välmående och inte på kroppens storlek. Nån sa nåt bra citat för ett bra sedan som handlade om att fokusera på att ge kroppen saker den blir glad av och mår bra av - och ja.. ärligt talat - blir vi lyckliga av smala sålänge som vi är friska? Jag vet dock att jag själv blir mer fokuserad på vikt/utseende när andra delar i livet är stressade, är ett sätt att hantera o ha kontroll på något i livet misstänker jag, men som sagt. Ta hand om kroppen o bra mat snarare än fokus på kcal o träning eller växande kläder. (alltså, DET tycker jag är jobbigt, men är ju faktiskt lika mkt muskler som kan fylla ut, så försöker se storleksförändringar som skäl att shoppa nytt ;) )

@Trollunge Snyggt! :up: Min är inte alls lika bra, är ganska stel i höfterna, men jag jobbar på det :D

----------

Övrig update från mig: Fortsätter med kalvbrottning, fodersäckslyft, intervaller med kviga mm :rofl: I övrigt inte mycket träning. MEN, imorgon är planen löpträning med klubben! :) Tror det är backträning på schemat, ska bli kul. Sen på fredag åker jag och sambon iväg på spahotell i tre dagar, jag längtar!!

@yew98fq

Precis så försöker jag tänka, att min kropp är ett redskap som fungerar bäst när den är frisk och stark.
Att utseendebiten bara är en trevlig bieffekt och inte särskilt viktig i sammanhanget.

@Trollunge Tjusigt! Min är fortfarande rätt obalanserad men arbetar med mkt höftöppnaryoga just nu. :)

@Qelina & @cili Åh, ni har så bra tankar o det ÄR sjukt svårt att acceptera förändringar i kroppen men försök ha fokus på hälsa och välmående och inte på kroppens storlek. Nån sa nåt bra citat för ett bra sedan som handlade om att fokusera på att ge kroppen saker den blir glad av och mår bra av - och ja.. ärligt talat - blir vi lyckliga av smala sålänge som vi är friska? Jag vet dock att jag själv blir mer fokuserad på vikt/utseende när andra delar i livet är stressade, är ett sätt att hantera o ha kontroll på något i livet misstänker jag, men som sagt. Ta hand om kroppen o bra mat snarare än fokus på kcal o träning eller växande kläder. (alltså, DET tycker jag är jobbigt, men är ju faktiskt lika mkt muskler som kan fylla ut, så försöker se storleksförändringar som skäl att shoppa nytt ;) )
Saker kroppen mår bra av... något säger mig att guldnougat och ahlgrens bilar inte riktigt kvalar in där ;)
Men imorgon tänkte jag unna mig ett restaurangbesök efter uppropet. För då är alla mina stressmoment slut (förutom själva skolstarten då, men då har man ju redan sett lokalerna tidigare). Ordentlig mat á la kött och potatis, men i lyxigare miljö och utan att behöva bry sig om ifall man råkar steka för länge eller att diska. Tänker fortsätta med att vårda psyket istället för kroppen i första hand, för med en trasig hjärna spelar det ingen roll hur snygg kroppen ser ut.

Vad duktiga ni är som yogar! Jag har försökt göra det hemma men finner liksom inte den mentala ron. Däremot har jag gillat att gå på instruerade yogapass på gymmet, om det passar mitt övriga livspussel fortsätter jag nog med det i höst.

Jag och en kompis sprang sprint-intervaller (100 och 200 m) på löpbana idag. Vi försökte maxa och tog tid på varandra. Jag sprang 100 m på 16,60 sek och 200 m på 35,93 sek. En bit från Usain Bolt om man säger så ;). Det kluriga med sprint är att man verkligen känner att det är så mycket teknik - starten går långsamt och sedan klarar i alla fall inte jag att röra benen tillräckligt snabbt! Orken finns men inte kapaciteten att få ut kraften. Mycket märklig känsla :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka