Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick bekräftat av min terapeut att min kropp fortfarande går på sparlåga efter svälten, med tanke på hur lite jag äter borde jag gå ner i vikt, det vore egentligen omöjligt att stå still i vikt eller gå upp i vikt på den maten jag äter. Ändå är det precis det jag gör. Fattar inte vad min kropp håller på med. Jag vill också kunna äta som alla andra utan att gå upp i vikt. Om jag ska upp i vikt ska det ju vara pga sådant vi lägger till utöver som t.ex. näringsdrycker, inte den vanliga maten jag äter. För som min terapeut sa så är ju mina luncher och middagar så små att dom inte ens räknas. Hur kan min kropp klarar sig på det och ändå stå still eller gå upp i vikt? Hatar, hatar, hatar min kropp!

Är det någon som vet om lightläsk påverkar vikten? Den innehåller ju inga kalorier så den borde ju inte kunna göra det men gör den t.ex. så man samlar på sig mer vätska eller påverkar den på något annat sätt så man går upp i vikt? Jag dricker ett par glas per dag, har gjort det senaste månaden och börjar fundera på om det är lightläsken som spelar in i min vikt. Jag vill kunna dricka den då jag tycker den är god och den fyller liksom upp magen ifall jag blir hungrig mellan lunchen och mellanmålet eller om jag bara är sugen på något. Men jag vill ju inte bli tjock pga den. Någon som vet något om lightläsk?

Fantastiskt @enjoyable, och som sagt enorm skillnad i helhetsutseendet och inte bara viktmässigt! Jag imponeras djupt av sådana som du! :bow:

@Qelina Jag vet tyvärr inget alls om lightläsk, mer än att jag själv tycker att det smakar för jäkligt :yuck: Kämpa på, och tänk på att du har en del kilon var att gå upp innan du är på den normalvikt som "alla andra" håller sig stilla på när de äter normalt! Du behöver alltså gå upp i vikt nu, det behöver du verkligen, och när du tillslut kommer dit tror jag att du kommer att märka att kroppen inser att nu är den på sitt normalläge och börjar bete sig därefter.

Jag har ju haft mig själv på en liten gym-detox och fick verkligen tvinga mig själv att vänta med gymmandet tills den där härliga, motiverade, längtande känslan efter värkande muskler kickade in igen. Och i lördags gjorde den det! Sagt och gjort: i morse innan jobbet stod jag på gymmet och körde ett skönt pass på ca 50 minuter. Fokus låg på armar, axlar, mage och att njuta! Det gick bra, och oj vad nöjd jag var med mig själv efteråt! Det blir ett gymbesök på torsdag också hade jag tänkt, och sedan ska jag andas hästar och rida 2 pass per dag både fredag, lördag och söndag. Det blir en bra träningsvecka det här! :bump:

Fick bekräftat av min terapeut att min kropp fortfarande går på sparlåga efter svälten, med tanke på hur lite jag äter borde jag gå ner i vikt, det vore egentligen omöjligt att stå still i vikt eller gå upp i vikt på den maten jag äter. Ändå är det precis det jag gör. Fattar inte vad min kropp håller på med. Jag vill också kunna äta som alla andra utan att gå upp i vikt. Om jag ska upp i vikt ska det ju vara pga sådant vi lägger till utöver som t.ex. näringsdrycker, inte den vanliga maten jag äter. För som min terapeut sa så är ju mina luncher och middagar så små att dom inte ens räknas. Hur kan min kropp klarar sig på det och ändå stå still eller gå upp i vikt? Hatar, hatar, hatar min kropp!

Är det någon som vet om lightläsk påverkar vikten? Den innehåller ju inga kalorier så den borde ju inte kunna göra det men gör den t.ex. så man samlar på sig mer vätska eller påverkar den på något annat sätt så man går upp i vikt? Jag dricker ett par glas per dag, har gjort det senaste månaden och börjar fundera på om det är lightläsken som spelar in i min vikt. Jag vill kunna dricka den då jag tycker den är god och den fyller liksom upp magen ifall jag blir hungrig mellan lunchen och mellanmålet eller om jag bara är sugen på något. Men jag vill ju inte bli tjock pga den. Någon som vet något om lightläsk?
Kolsyran i läsken kan göra att magen ser större ut än den är. Min mage blir jättearg på mig om jag får i mig mer än ett smakprov, den har verkligen vant av sig från sånt. Testa vatten med citron i istället? Jag använder sån där färdigpressad citron i en citronformad liten plastflaska, funkar skitbra.
Dessutom gör väl sötningsmedlen i lightläsk att man blir mer sugen på att äta nåt. Hjärnan blir liksom inte nöjd, för den fick inte det den ville ha.

Det här inlägget var det anorexin som skrev. Släng det i samma sopkorg som du slänger all din lightläsk.

@snow Skönt att höra att östra är lättare än västra av någon som gått båda! Jag försökte med västra förra året, men med cirka 40 graders feber den dagen var det varken smart eller framgångsrikt. Som tur var insåg jag mitt misstag och vände hemåt innan nedgång till Kaffedalen... I år när vi var uppe såg jag många otränade som gav sig iväg, lite skrämmande att se! Det var till och med de som flugit upp med helikopter från Nikka som skulle iväg och gå västra leden. Jag tror inte de lyckades :angel:

@Emtherlia Cirkelfysen på Friskis är beroendeframkallande, bara så du vet! Jag längtar redan till mitt pass på torsdag!

Jag dricker lightläsk hela tiden, är beroende av Pepsi Max, och märker ingen skillnad viktmässigt :)

Senast ändrad:
@enjoyable Oj, vilken resa. Och det låter så himla bra att det inte är någon drastisk diet du är på utan att du hittat ett sätt som du kan tänka dig att hålla hela livet. Bra jobbat! Antar att du mår mycket bättre i kroppen nu när du har en bättre vikt? Att du orkar mer och så?
Man måste tänka och fundera när man ska gå ner så mkt. Hur lång tid tog de för mig att gå upp? Typ.. hela livet. Då kan jag inte förvänta mig att jag gå ner allt på en vecka. Jag ville hitta något som fungerar, något som hjälper mig att ändra den felande länken.
Jag mår mycket bättre idag. Folk som sett min förvandling säger att de skiner om mig, hela jag utstrålar självförtroende.

Idag blev de stenhårt på gym. Axlar, rygg och mage stod på schemat. Långa intervaller som avslut. Sprang 500 meter, stod still i 200 osv till jag nådde 5 km. Ökade farten, lät den ligga på stadiga 9 km/h och de kändes bra. Sista 200 ökade jag till 11 km/h för att suga ur de sista. Under intervallerna så la jag till lite lutning emellanåt.

God morgon beachisar. Nu sitter jag här klädd i löparkläder och har fått i mig lite frukost och ska alldeles snart bege mig ut på en runda. Tanken var att kliva upp mycket tidigare, men sovit halvilla sen i lördags så somnade om och tog mig några timmar till. Idag börjar jag även jobba efter 3 veckors semester. Det känns sådär. Och om mindre än en månad börjar jag plugga så det börjar bli dags att beställa hem kursliteratur med. Läskigt ju! Men det går nog bra. Så är det någon beachis som vill träffas och ta en kaffe någon gång någon torsdag när jag är i Stockholm så bokar jag gärna in en dejt. Eller kanske en träningsdejt :)

@Linisen jag ses gärna.

Kl
Har haft svårt att sova senaste veckan och jobbat=på tok för lite sömn. Och istället ångestattacker.
Nu har jag iallafall sovit ikapp på förmiddagen och kommer vara ledig lite mer framöver.

Igår blev det en muffins så inte helt bra med maten. En liten cykeltur på 5 km med hunden. Tänkte försöka springa idag, så får det bli yoga imorgon, gym på torsdag och bodypump på söndag.

Vikten fluktuerar som vanligt för mig, uppe på högsta någonsin nu, sååå skrämmande. Vill mest av allt bara svälta ner mig igen eller bara ge upp, men det är sjukdomen som säger det, jag ska ju ut och resa och börja plugga och jag har beställt det mesta av min studentlitteratur idag. Inte ska den få ligga oanvänd för att jag faller ner djupare i anorexin igen? Trots vikten ska jag öka på min middag, för visst klarar jag det kära beachisar? Visst är jag stark nog?

Super ångest också över att eftermiddagspromenaden blev minst 10-20 minuter kortare än planerat (hade egentligen tänkt gå 40-50 minuter men det blev bara 30 minuter), det började ösregna, hagla och åska och hunden hade inget täcke på sig och var genomsur och frös och jag ville inte vara ute i åskan och tyckte synd om min hund så det blev till att gå hemåt lite tidigare. Men jag verkar ju gå upp i vikt oavsett om jag promenerar massor så då kanske det inte gör något om jag går lite mindre idag? Gick typ 2,5 timme igår och idag kanske det bara kommer hinna bli lite mellan 1,5 och 2 timmar. Händer något farligt då? Kan inte släppa det här, vill ut direkt nu och promenera, tar emot extremt att sitta i soffan och inte röra sig när jag vet att jag inte rört mig tillräckligt och när jag vet att jag gått upp i vikt.

Blir helt galen, är så trött på det här.

@Qelina det enda som händer om du går lite mindre idag är att du kommer ett steg närmare ditt mål och din dröm- att bli frisk och orka plugga och resa! De minuterna som är mindre idag är minuter som din kropp använder till att läka sig själv! Grattis till vikten! Kämpa på! Den MÅSTE upp! Så är det bara, så det är klart att du ska ge din kropp en riktig middag, som består av mer än bara några enstaka grönsaker, det är inte middag, det är tilltugg.... Jag vet att du är stark nog!

Igår bestod motionen av att rida två hästar, en unghäst på hopplektion och min egentliga medryttarhäst fick ut och galoppera. Behöver jag säga att jag var skakig i benen efter det? ;) Idag har varit en lugn dag men ska nog passa på att ta en extra promenad på vägen till stallet sen. Maten går bra! Har hög motivation att sköta den just nu, det går så mycket lättare då.

@Qelina det enda som händer om du går lite mindre idag är att du kommer ett steg närmare ditt mål och din dröm- att bli frisk och orka plugga och resa! De minuterna som är mindre idag är minuter som din kropp använder till att läka sig själv! Grattis till vikten! Kämpa på! Den MÅSTE upp! Så är det bara, så det är klart att du ska ge din kropp en riktig middag, som består av mer än bara några enstaka grönsaker, det är inte middag, det är tilltugg.... Jag vet att du är stark nog!

Tack, men det är så läskigt, vikten växlar ju så mycket men dagar som denna är jag uppe i min första målvikt, får väga mellan den här vikten och 2kg upp ett tag nu. Sen tror min terapeut att jag kanske kommer behöva gå upp lite till men grejen är den att jag ju faktiskt är på min målvikt nu vissa dagar iaf, för ibland ligger jag ju under den med typ 1,5 kg eftersom jag växlar så mycket. Så jag har inget stort behov av att gå upp i vikt, om det inte är så att de här viktpendlingarna beror på vattenvikt eftersom viktuppgångarna kommer plötsligt och bara stannar någon eller några dagar. Så jag vet inte, är jag normal eller inte när vikten växlar så mycket. Kanske är det en insikt i att det här med vikt och siffror inte säger allt, det är bara en del av det stora hela.

Men hela omgivningen är besatt av att jag ska upp mer i vikt, de tycker inte jag ser frisk ut än trots min första målvikt och de tror att jag fortfarande är underviktig. Alla säger att jag måste upp mer, ingen tror mig när jag säger att jag gått upp i vikt, ingen tror mig när jag säger att jag i princip är på min första målvikt nu. De vill ha mig större, de tittar på mig, klämmer på mina armar och säger om och om igen att det här inte kan vara min målvikt, att den måste vara satt för lågt isf. Och jag vet att terapeuten tycker den är för låg i det långa loppet men ok just nu, för den innebär , att jag kommer definitivt räkna som normal enligt BMI om jag håller mig inom det intervaller som är bestämt. Jag är ju inte där riktigt än men känns konstigt att folk inte ser hur stor jag faktiskt är. Dom kanske har kvar den gamla bilden av min som mager och inte kan se den nya mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka