Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag

Jag har måndag som fast vägningsdag hos min coach. Nu under sommaren har de varit varannan vecka, annars är de varje vecka. Slår man ut allt som allt efter nyår så ligger jag på minus 1 kg/vecka, ca. För att de ska vara hälsosamt så är de rekommenderat -0,5 kg/vecka. Men jag blir endå helt sned trots att de i stora hela har visat typ -30kg sen nyår. Så egentligen är de helt sjukt men hjärnan vill inte hålla med alls.
Du kanske kan be om extra samtalstid? Att hjärnan inte hänger med är inget konstigt, det verkar hända de flesta. Därför skulle jag tro att det är bra att ha någon att prata om det med, vända och vrida lite, få några tankeövningar med sig hem.
För du är ju definitivt inte tjock av det jag kan se på bilden ovan. Riktigt fin!

Det gör ont i mina magmuskler när jag hostar, och då gjorde jag unte ens någon specifik magövning i fredags! :up: Det känns som att jag gjort jäkligt rätt i resterande övningar :D

Oj @SoffiProppi bra jobbat! Men det måste ha gått jättefort?

Grejen är att jag inte "försökt" eller använt någon metod, utan varje kilo har varit en bonus tack vare sommarjobbet :) Har länge försökt kämpa mig ner i vikt, men det har gått sååå trögt. Men att jobba 11-16 tim/dygn 6 dagar i veckan visade sig vara effektivt. Misstänker att det mycket är tackvare att jag inte kunnat småäta alls (finns ingen tid till det) och bara två mål mat om dagen (i varierad nyttighet) i kombination med att hela tiden röra på sig (jobbar som hästskötare).

Nu har jag fått en kickstart så ikväll gräver jag fram springskorna och ger mig iväg!

Jag

Jag har måndag som fast vägningsdag hos min coach. Nu under sommaren har de varit varannan vecka, annars är de varje vecka. Slår man ut allt som allt efter nyår så ligger jag på minus 1 kg/vecka, ca. För att de ska vara hälsosamt så är de rekommenderat -0,5 kg/vecka. Men jag blir endå helt sned trots att de i stora hela har visat typ -30kg sen nyår. Så egentligen är de helt sjukt men hjärnan vill inte hålla med alls.

Hjärnan håller inte med för den hänger inte med. Nu vet jag inte hur länge du var överviktig, men i mitt fall var det en livslång bild av mig själv som tjock som skulle förändras. Det görs inte på en dag, eller ens på ett år, det tar lång tid. Jag gick ner mina 36 kg över 19 månader och hjärnan är fortfarande, flera år senare, inte ikapp. Det går sakta framåt, men det kommer dröja många år till.

Så ställ dig framför spegeln och jämför med gamla kläder, jämför bilder, lägg dina nya byxor över dina gamla för att se skillnaden, gör samma sak med tröjor och underkläder om du har sådana kvar. Googla efter bilder som är ungefär lika långa som du och vägde som du vägde innan (ingen exakt jämförelse, men alldeles tillräckligt) och jämför med hur du ser ut nu. Googla bilder på folk som gått ner lika mycket som du och försök se objektivt på vilken skillnad det gör.

Jag har semester men har kört på med en del löppass iaf 3-4 dagar/vecka och sprungit intervaller upp och nedför en skidbacke, satan vad det tar! Kan knappt andas när jag kommit upp för backen men konstigt nog så orkar man fler gånger ändå. Sen har jag bakat den här (och ätit...) Alldeles supernyttigt ;)

10453924_670051359745331_1871887656_n.jpg

@Trollunge Du kanske har skrivit det innan, men vad är det för yogapass du kör? :)

OMG den tårtan ser smaskig ut:d @_Peplis_ Angående yoga: kör lite olika pass, kört yoga with adriene och lite från tara stiles (både på youtube) och sen kör jag en del själv bara! Har ju hållt på lite med yoga tidigare så kommer ihåg en del iaf:)

------------------------------

Hm alltså, nån som vet hur man gör för att få bilder från instagram direkt hit? Iaf, tror kanske ni kan se via länken:) Från dagens yogapass, tycker denna är så jäkla skön för ländryggen, men det är en utmaning att andas ordentligt! I riktig plow pose sen ska ju benen vara raka och fötterna ta i golvet bakom huvudet:)

Easy plow pose: http://instagram.com/p/rg6u6tuXQL/

Hm alltså, nån som vet hur man gör för att få bilder från instagram direkt hit? Iaf, tror kanske ni kan se via länken:) Från dagens yogapass, tycker denna är så jäkla skön för ländryggen, men det är en utmaning att andas ordentligt! I riktig plow pose sen ska ju benen vara raka och fötterna ta i golvet bakom huvudet:)

Easy plow pose: http://instagram.com/p/rg6u6tuXQL/

Utifrån vad jag kan se beror det på att du inte riktigt är så flexibel i axelpartiet som behövs. Fortsatt jobb med att öppna axlar, bröst och skuldror kommer ge dig en rakare vinkel i bröstryggen (begriplig beskrivning? ;) ) och friare andning. :)

Konstigt att bara en del får så. Jag har inte haft problemet förut men nu har det bara blivit värre och värre. Tänker eftersom man pendlar med armarna är det inte så konstigt, men det hjälper ju inte ens att lyfta upp dom och hålla dom där mellan varven. Ja, mina fingrar blir också prinskorvar! Kan knappt böja dom då.
Ja, mystisk är det! Nej jag kan inte heller böja mina.... blir aldrig så vid långpass på cykel? Kanske för att man rör på fingrarna då mellan varven, kanske snarare 'är det än att höja händerna? :)

*KL*
Hemma efter två veckor på västkusten där träning bestått av yoga, vinsurf o några löppass. På fredag blir det cykelvasan 45 o idag var jag på utomhusYoga (med typ 16 km cykel transport... :) )

Har ingen träningsplan för veckan mer än att försöka hålla mitt yoga o semesterlugn när jobbet börjar imorrn...

@Trollunge Jag brukar gå in på webstagram.com, därifrån kan du kopiera bildlänken så att bilden visas direkt :)

------------------

Ett rejält yogapass blev det idag, superskönt! Så kul att märka att det går framåt, om än långsamt. Övade lite mer på huvudstående idag och måste visa bild :D Kom upp såhär utan problem:

10608088_741401095901527_2104059085_n.jpg

Nu ska jag bara våga räta ut benen också och bli rak. Tog hjälp av sambon som fick passa mig och sen guida mig till ett läge där jag var helt rak i kroppen. Inte alls stabil i det läget, men det kommer. Övar lite på huvudstående med stöd av underarmar istället för händer också, det är svårare men mindre press på huvudet och egentligen bättre. Men allt i sinom tid :)

Jag

Oj, har du gått ner så mycket? Vad är det för sorts coach du går hos? Har du haft problem med maten, alltså åt ätstörningshållet på något vis? Har maten varit kopplad mycket till känslor så du ätit för att hantera dom?

Det är svårt för huvudet att hänga med när man går ner i vikt, man har kvar bilden av sig själv som större än vad man är. Det kopplar inte riktigt i hjärnan. Jag var lite överviktig när jag var i tonåren, precis innan ätstörningen började och när jag blev sjuk gick jag ner ca 35 kg fast jag hamnade ju då på en extremt låg vikt. Men jag ansåg inte att det var någon fara, jag hade ju fortfarande mycket att ta av enligt anorexin. Fast jag inte hade något alls kvar när jag ser tillbaka på bilderna från den tiden.

När jag kom hem från behandlingshemmet andra gången jag varit inlagd där hade jag gått upp till en någorlunda ok vikt som jag lyckades hålla ett tag, fortfarande underviktig (har aldrig varit uppe på normalvikt de senaste 7 åren) men bättre iaf så jag inte var döende. Sen för 2,5 år sedan gick jag först ner typ 5 kg under några veckor och därefter rasade jag ca 10 kg på 2 månader och blev tvångsinlagd på psyk igen. Men jag såg mig definitivt inte som smal då heller trots att jag gått ner 15 kg från en redan för låg vikt. Så det är inget ovanligt att man inte riktigt kan se att man blir mindre. Det tar tid att lära om och se den "nya" personen.

Jag har varit inlagd så många gånger under mina sjuka år och blivit tvingad att gå upp i vikt och jag har därefter alltid tillslut tappat all vikt igen och sen har jag blivit tvungen att göra om allt igen och återigen gå upp i vikt så jag borde vara van nu, men varje gång jag går upp i vikt är det lika jobbigt och mitt huvud hänger inte med varken när jag går upp eller ner i vikt. Jag ser mig alltid som tjock, undrar vad som krävs för att kunna se en fin och normal Qelina? När jag går upp i vikt ser jag en extremt stor version av mig själv oavsett vad jag väger, det är inte alltid siffran i sig utan just känslan och tanken på att vågen visar mer än vad den gjorde sist som är så jobbig. Och att kläderna inte passar, det är hemskt jobbigt.

Kan du se dig själv som fin ibland? Finns det stunder då du kan se att du gått ner i vikt? Har du fått köpa nya kläder för att de gamla inte passar längre? Har du som mål att gå ner mer i vikt eller tänker du stanna där du är nu och äta och träna rätt mer för att må bra än för vikten eller vad är planen?

Jag har semester men har kört på med en del löppass iaf 3-4 dagar/vecka och sprungit intervaller upp och nedför en skidbacke, satan vad det tar! Kan knappt andas när jag kommit upp för backen men konstigt nog så orkar man fler gånger ändå. Sen har jag bakat den här (och ätit...) Alldeles supernyttigt ;)

10453924_670051359745331_1871887656_n.jpg

@Trollunge Du kanske har skrivit det innan, men vad är det för yogapass du kör? :)
Alltså jag måste bara fråga: hur sjutton skär man en sån där tårta? Ramlar inte alla pinnar ner när bandet blir löst? Hur får man loss första biten? Har funderat på det sedan jag såg en sån för första gången, men inte haft någon att fråga :D

Min träningsvecka slutar förmodligen på 6h 22 min. Är rätt sugen på att dra igång ett dansspel på wiiet, men jag borde packa istället. Nog så jobbigt det med, men loggas ju inte :p
Har under den senaste veckan hunnit med ridning, badmintonX2, simning och promenader.

OCH jag har ätit vettiga mängder mat. Utan överdriven tablettkonsumtion (kan dock inte på något sätt påstå att jag slutat ta några alls). Det är fan mer värt än all träning i världen. Har säkert gått upp nåt kilo eller två, eller tre, den senaste tiden - och jag har inte ens panik över det. Känns som att det äntligen börjar sjunka in i hjärnan att ska jag hålla på att träna så måste jag äta också. Just nu låter jag mig äta vad sjutton jag råkar vara sugen på, vilket då även inkluderat kinabuffé, rabarberpaj, guldnougat och microdaim. Men det känns viktigare att kunna äta utan ångest än att direkt ge mig själv pekpinnar för att jag stoppar fel saker i munnen. Så länge jag inte lever enbart på skräp så får det vara okej tills vidare. Imorgon blir det t.ex. baconlindad kyckling och hasselbackspotatis till matlåda (rester från gårdagens lyxmåltid). Räknar dock med att få ett rejält bakslag framöver, det brukar bli så. Speciellt när jag inte kommer ha ett helt eget kök att husera i på två månader.

Vad skönt att höra @cili att du äter och ger kroppen det som den behöver utan att kompensera alltför mycket med annat samtidigt! Rabarberpaj innehåller viktig energi också som man kan använda när man tränar ;)

30 minuter på gymmet idag, 10 min med ganska tungt motstånd på crosstrainern, sen lite allmän styrka som armhävningar, rygglyft och situps. Hann också med en promenad till stallet och en liten ridtur. Minuset som jag inte alls är nöjd med idag är att jag dessutom hunnit klämma i mig 4 st mackor... wää. nån av dom kunde jag ju gott ha bytt ut mot något annat. åt inte ens för jag var hungrig det sista utan för att det var gott..

Vad skönt att höra @cili att du äter och ger kroppen det som den behöver utan att kompensera alltför mycket med annat samtidigt! Rabarberpaj innehåller viktig energi också som man kan använda när man tränar ;)

30 minuter på gymmet idag, 10 min med ganska tungt motstånd på crosstrainern, sen lite allmän styrka som armhävningar, rygglyft och situps. Hann också med en promenad till stallet och en liten ridtur. Minuset som jag inte alls är nöjd med idag är att jag dessutom hunnit klämma i mig 4 st mackor... wää. nån av dom kunde jag ju gott ha bytt ut mot något annat. åt inte ens för jag var hungrig det sista utan för att det var gott..
Ja hellre få i sig lite för mycket energi än att ständigt ha vrålfokus på att ligga på minus. Det känns som att det lär bli enklare att gå över till nyttigare snacks från det, än att ha matångest och försöka öka på antalet mål. Gör ju fortfarande fulingar och byter ut måltider, men istället för att byta ut dom mot t.ex. en frukt så byter jag mot godis/liknande och tjänar därför inte kalorier på samma sätt. Tankesättet är ju fortfarande "om jag äter godis istället för mat så går det jämnt upp, istället för att äta mat först och godis sen och hamna på plus". Men inte alls lika maniskt.
Har dessutom inte räknat kalorier på länge. Visst kollar jag fortfarande kaloriinnehållet i t.ex. den chokladkaka jag tänker köpa, och blir lite äcklad av siffrorna som står där, men nu finns även tanken "världen går inte under för att jag äter nåt gott som råkar innehålla lite väl mycket kalorier". Ska ju dessutom öka på träningen nu igen (eller ja, har redan börjat med det), och då ska jag inte vara så jäkla kalorifixerad som förut :bump:

Äsch, ibland får man ta en god macka bara för att. Så länge det inte blir en vana :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka