Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att höra @cili Minuset som jag inte alls är nöjd med idag är att jag dessutom hunnit klämma i mig 4 st mackor... wää. nån av dom kunde jag ju gott ha bytt ut mot något annat. åt inte ens för jag var hungrig det sista utan för att det var gott..

Tack, det där fick mig precis att inte ta en till macka :p

Idag har det blivit ca 30 min promenad, drygt en timme tennis, lite situps och inget godis :)

Dock ingen lagad mat utan mackor istället, men ingen överdrift.

Är sugen på att dra igång ett yogapass också.

Oj, har du gått ner så mycket? Vad är det för sorts coach du går hos? Har du haft problem med maten, alltså åt ätstörningshållet på något vis? Har maten varit kopplad mycket till känslor så du ätit för att hantera dom?

Det är svårt för huvudet att hänga med när man går ner i vikt, man har kvar bilden av sig själv som större än vad man är. Det kopplar inte riktigt i hjärnan. Jag var lite överviktig när jag var i tonåren, precis innan ätstörningen började och när jag blev sjuk gick jag ner ca 35 kg fast jag hamnade ju då på en extremt låg vikt. Men jag ansåg inte att det var någon fara, jag hade ju fortfarande mycket att ta av enligt anorexin. Fast jag inte hade något alls kvar när jag ser tillbaka på bilderna från den tiden.

När jag kom hem från behandlingshemmet andra gången jag varit inlagd där hade jag gått upp till en någorlunda ok vikt som jag lyckades hålla ett tag, fortfarande underviktig (har aldrig varit uppe på normalvikt de senaste 7 åren) men bättre iaf så jag inte var döende. Sen för 2,5 år sedan gick jag först ner typ 5 kg under några veckor och därefter rasade jag ca 10 kg på 2 månader och blev tvångsinlagd på psyk igen. Men jag såg mig definitivt inte som smal då heller trots att jag gått ner 15 kg från en redan för låg vikt. Så det är inget ovanligt att man inte riktigt kan se att man blir mindre. Det tar tid att lära om och se den "nya" personen.

Jag har varit inlagd så många gånger under mina sjuka år och blivit tvingad att gå upp i vikt och jag har därefter alltid tillslut tappat all vikt igen och sen har jag blivit tvungen att göra om allt igen och återigen gå upp i vikt så jag borde vara van nu, men varje gång jag går upp i vikt är det lika jobbigt och mitt huvud hänger inte med varken när jag går upp eller ner i vikt. Jag ser mig alltid som tjock, undrar vad som krävs för att kunna se en fin och normal Qelina? När jag går upp i vikt ser jag en extremt stor version av mig själv oavsett vad jag väger, det är inte alltid siffran i sig utan just känslan och tanken på att vågen visar mer än vad den gjorde sist som är så jobbig. Och att kläderna inte passar, det är hemskt jobbigt.

Kan du se dig själv som fin ibland? Finns det stunder då du kan se att du gått ner i vikt? Har du fått köpa nya kläder för att de gamla inte passar längre? Har du som mål att gå ner mer i vikt eller tänker du stanna där du är nu och äta och träna rätt mer för att må bra än för vikten eller vad är planen?
Totalt har jag gått ner från 130 kg och nu verkar vågen stå på 78 kg. De har tagit mig sedan Oktober 2012 så jag började med att prova lite olika dieter och jag tillslut fastnade för Viktväktarna då deras kost och idé är att käka ordentlig mat och äta sig mätt men att man har koll på vad man stoppar i sig. I Januari gick jag med där så jag har en coach via dem och hon tycker jag är helt fenomenal. Hon vill att jag tar de lugnare men jag kör på, och de går ju bra, i de stora hela.
Jag har alltid varit lite större än alla andra. Fram till puberteten så var jag lång och smal, kunde äta som en häst. Sen slutade jag att växa på höjden och började växa på bredden. Jag fick inte rätt kost från början. De var ingen som lärde mig vad och hur jag skulle äta så jag fortsatte som jag var uppfödd att göra. Visst tröståt jag, men inte alls så farligt som vissa verkar kunna ha det.
Jag kan tycka att jag är fin.. ibland. Har fått diagnosen Borderline och ADHD, men de blir sakta bättre iom att vikten minskar. Jag börjar se mig som en människa, ibland fin, ibland helt värdelös. De pendlar nå grymt. Att jag sedan har reumatism på det gjorde inte saken bättre. Förra året i februari skadade jag foten, illa, och sedan dess har de bara eskalerat. De var så illa vid en tidpunkt att jag inte kunde ta mig upp ur sängen utan hjälp för att knäna var så dåliga. Idag.. idag var första gången jag kunde sätta mig på huk och sedan resa mig igen, utan smärta. Smärtan i fingrarna kvarstår men så länge jag håller igång och tränar så mår kroppen bra.
Igår rensade jag ut min garderob och skänkte iväg kläder jag inte kunde ha. De visade sig vara 3/4 av allt. Har fått köpa nya kläder men inte ens där hänger jag med. Går per automatik till stora storlekar fast jag inte behöver längre. Men de bara blir så.
Sen är de jobbet. Måste ha nya uniformskläder hela tiden. Nu är min arbetsgivare så underbar så dom ställer upp och ifrågasätter inget. Vill jag ha mindre kläder, så är de klart att de ska beställas.
Jag ska gå ner till 75 kg. Då är jag nöjd. Men så som jag äter nu kommer jag äta resten av mitt liv och jag kommer fortsätta träna som jag gör nu, så vill kroppen gå ner mer så är de helt upp till den, men jag är nöjd vid 75.

@Qelina
Här kan du få se lite före och efter-bilder.
130 kg.
bussforare480.png

10277798_10203018974347537_9151094060901937470_n.jpg

78 kg.
3335822_2048_1151.jpg

Här har jag min första uniformsskjorta å mina första brallor. Dom är lite stora. Kan få ner båda benen i ett byxben.
10365802_10203293858659473_1883226098741671917_n.jpg

Oj vilken skillnad i utseendet! Inte bara vikten alltså.

Kl
Blev yoga idag också- skönt! Tvingade in sambon i ett annat rum och att han inte fick skratta. Gick sådär... haha känns så dumt.

Borde sova (sen en stund tillbaka) men ligger istället och funderar över jobbschema osv. Jag längtar efter mer ledighet och mer lättplanerad sådan- tex att veta längre i förväg vilka helger man är ledig. Eller tja, att VARA ledig mer regelbundet hade också varit en bra början.

Träningsvärk i röv och utsida lår av badminton, nu förstår jag vad du menar @Blueberry :D

Har sovit sjukt dåligt inatt. Drömt att jag försovit mig och vaknat med panik flera gånger. Pga det fick jag inte i mig nån frukost, var alldeles för stressad trots gott om tid :(

Förra veckan landade på drygt sex timmar. Löpning, styrketräning och raska promenader. Hade velat få in tre löppass men i lördags vaknade jag med halsont så jag vilade lördag och söndag. Känns bättre idag men hade lite halsont imorse, så jag tar det säkra före det osäkra.

Två veckors frånvaro, jag har inte hunnit läsa ikapp än, men jobbar på det. Så himla inspirerande att se hur ni alla kämpar på, var och en efter sin förmåga och sina förutsättningar och att alla peppar varandra :love:
Flera av er som är (för) stränga mot er själva angående vikt och utseende, ni är så himla kloka när det gäller andra! Önskar att ni också kunde vara era egna bästa vänner och vara lika snälla, omtänksamma, kloka, peppande, förlåtande och kärleksfulla mot er själva!

De senaste två veckorna har jag tillbringat i fjällen. Dels i en stuga långt från all mobiltäckning och dels på Kungsleden :love: Vandrade från Abisko till Nikkaluokta, med en avstickare över Kebnetjåkka och Tarfala, totalt cirka 125 km, fördelat på 7 dagar. Helt underbart! Vissa dagar innebar fler höjdmeter än andra och då brände det rätt bra i gluteus maximus... Så en del av fokus inför vinterns träning är definitivt att bli starkare i rumpa och baksida rygg. Samt att hålla igång och helst förbättra konditionen. Vi gjorde toppturs-testet som utgår från Kebne fjällstation och klarade testet, men det kändes inte så lätt som jag skulle önskat. Planen är att gå Kungsleden söderifrån nästa år och landa på Keb igen och denna gång göra en toppbestigning via östra leden.

Dagarna innan vandringen genomförde jag ett yoga-pass per dag, men när vi kom ner igen talade kroppen om att den ville vila lite.
I går körde jag ett spinning-puls pass och nu börjar det kännas som att orken är tillbaka :up: Ska försöka hinna med ett yoga-pass hemma i kväll, vill hinna få in det i träningsplaneringen, trots jobb, skola, hästar och annan träning.

Måndag och ny vecka! Ska jobba 6 dagar på rad nu men ska försöka få in massa träning med:D Började dagen med 20 min yoga innan jobbet (får gå upp 5.25 istället för 5.45 vilket jag själv tycker är ganska imponerande av mig;)) sen gymet efter jobbet: 45 min styrka. Efter det en omgång till av yoga/stretch i 25 min:)

Tråkig sak också: tog mitt blodvärde idag på jobbet för att se åt vilket håll det går, låg innan sommaren på 114 i Hb vilket är för lågt, man ska som kvinna iaf ligga över 120. Jaja, 114 var ju inte så jättelångt ifrån så jag brydde mig inte så mycket. Iaf, idag låg det på 100 g/l :cautious: Har iaf bokat tid nu på VC för mer provtagning (för att se om det ex rör sig om ngn bristanemi). Jag sätter mina pengar på järnbrist (ganska vanligt) men vi får väl se..

@farin Åh jag sprang ju en fjällmara runt Kebnekaise för en månad sedan, samt gjorde topptur via västra leden. Längtar verkligen tillbaka, det är ju så fantastiskt där uppe.

Angående topptur så har jag gått både östra och västra leden och den östra tyckte jag var den lättaste. Det är brant och jobbigt på sina ställen, visst, men klarar du den vandring du precis gjort så fixar du en topptur lätt skulle jag säga.

Nu är det fjärde gången som jag fått ont i magen av att äta smält ost :( Bra att kroppen säger ifrån men jag vill ju kunna äta nåt gott ibland ändå!

Har precis kommit hem från friskis-gympan och herre min gud vad jobbigt det var. Det var cikelträning, 10 stationer, 3 varv varav jag dog på första varvet.:p Det var såååå jobbigt! Jag kan inte ens beskriva.

Och jag mitt smarto valde att gå till gympan och hem från gympan, 7 km totalt...

@enjoyable Oj, vilken resa. Och det låter så himla bra att det inte är någon drastisk diet du är på utan att du hittat ett sätt som du kan tänka dig att hålla hela livet. Bra jobbat! Antar att du mår mycket bättre i kroppen nu när du har en bättre vikt? Att du orkar mer och så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka