bättre reaktion UTAN sporrar?

blizz

Trådstartare
jag har en häst som är av naturen av det segare slaget. jag upplever ibland att jag får bättre reaktion på hjälperna när jag rider utan sporrar än när jag rider med, det känns då som att hästen håller sig lite mer uppmärksam, till skillnad från när jag har sporrarna på, då hon vid vissa tillfällen ibland "stänger av". Detta låter ju lite konstigt tycker jag själv, men är det möjligt att det kan vara så?
spåna nu, jag vill höra olika synpunkter!

Senast ändrad:
Sv: bättre reaktion UTAN sporrar?

Ja, det kan ju vara så :) En del hästar gillar ju inte sporrar eftersom de är känsliga, och då kan de säkert "ignorera" det lite. Så har jag upplevt det lite iaf :p Sen finns ju de som är superkänsliga, som bli jättesura om man har sporrar.

Min ponny är väl lite likadan tror jag, red med sporrar i början men nu utan, och han är piggare nu! :D Fast jag har faktiskt ingen ordentlig teori varför..

Eller så kanske det hänger på dig? Om du tänker att "oj, nu har jag sporrar" så kanske du är nästan överdrivet "slapp" med skänkeln för det känns som du ska ta i för hårt? :D Så brukar jag vara iaf xD

Jag tycker inte att sporrar gör till eller från ang hur hästen svarar och de ska ju inte heller vara till för att hästen ska känna mer utan förfining av hjälperna:idea:

Jag rider själv med sporrar ibland och ibland inte. Faktiskt var det nu länge sen precis som det var ett tag sen jag hade kandaret. Har inte blivit av att sätta på:angel:

För att få en häst alert för hjälperna så gör jag mängder av övergångar redan från skritt Börjar med halter i skritten, för sätet och - om den inte svarar - för tygeln. Igångsättningen samma - om den inte svarar för bara en liten impuls, eller går igång själv då den tillåts, så lite mer tryck av skänkeln och vid inget svar eller segt svar litet spöpet i rumpan. Det gör att den kommer igång och tänker framåt. Sporren har inget med den saken att göra.

Svarade inte jag på den här tråden igår? :confused:

Jaja, jag skriver igen...:D

En smal, stum sporre utan kula eller trissa kan uppfattas som väldigt vass mot hästen, och vissa hästar blockerar sig då mot smärtan istället för att "ta" hjälpen. (Prova i din egen sida, så märker du skillnaden.)

Prova med en mjukare sporre, eller fortsätt att rida utan om det funkar bra.

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar