Bättre kondition!

M

marie ireholt

Mitt arabsto är väldigt mjuk och går lätt undan för tryck när jag rider henne.Det jag saknar hos henne är lite mera "motor".Hon har alltid varit osäker och ranglåg.Hon går lätt upp i vikt,flåsar fort när jag galopperar henne.Hur får man henne mer uthållig och framåt.Hon är 8år.

Sv: Bättre kondition!

Hur mycket är hon riden senaste tiden?
Hästar har oftast mer framåtbjudning om man rider ute i naturen eller på vägar...träna och arbeta henne där i stället.
Finns massor man kan göra.

Jag tycker det låter som om hästen har dålig kondis helt enkelt.
Ut och rid. Lägg in lite travstunder. Öka när du märker att hästen får bättre flås. Skritta på.....

utöver det lakrits säger, ge dig ut i skogen över stock och sten, upp och nerför.
undvik allt vad stigar heter!:)

Rider henne nästan alltid i skogen.Har hittat ett fält där det är ganska branta backar som jag brukar köra lite intervall träning på henne.Hur ofta kan man klättra med sin häst utan att det blir skadligt?

det beror på hur mycket man klättrar varje gång, men två gånger i veckan med rejäl klättring är jättebra!
har du bra grusvägar i närheten, kan du ju även ge dig ut på travpass där du efter uppvärming travar ca 10min skrittar 15min sen travar igen 10min, som du sedan bygger på itakt med att hästens kondis blir bättre!
du kan ju även byta ut traven till galopp!

annars är en lååång galoppsträcka toppen! gärna så att hästen (när den har kondis) kan rulla på i 20min!;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar