Bättre hovkvalitet !!

P

peacepipe

Då mitt kallblodssto haft i princip hovar av kex; spröda och växt dåligt märker jag nu en enorm skillnad när hon nu endast skos med sex söm i st f åtta. Vi har skippat sömmen närmast trakten. Det blir nu större chans för hoven att röra sig. Risken för tappsko är inte stor och dessutom om så skulle vara så har man ju chans att få ett friskt material att spika i. Ett tips från mig.

Sv: Bättre hovkvalitet !!

Då mitt kallblodssto haft i princip hovar av kex; spröda och växt dåligt märker jag nu en enorm skillnad när hon nu endast skos med sex söm i st f åtta. Vi har skippat sömmen närmast trakten. Det blir nu större chans för hoven att röra sig. Risken för tappsko är inte stor och dessutom om så skulle vara så har man ju chans att få ett friskt material att spika i. Ett tips från mig.
Håller med dig ,jag skor även friska hovar med 6 söm i varje hov.;)
Bara för att det finns 8 hål i dojjan betyder det inte att man måste använda dem alla.

Hej, ett annat tips som jag gärna vill vara först med är ju att inte ha några söm alls utan i stället låta barfotaverka den. Man kan antingen välja den naturliga hovvårdsmetoden kallad AANCHP eller den mer markparalella hovbensmetoden kallad Strasser metoden. Båda metoderna utlovar garanterat bättre hovkvalite men inte lika mkt ridning.

Garanterad tappsko garanti har man oxå vilket känns tryggt.

Håller med dig ,jag skor även friska hovar med 6 söm i varje hov.;)
Bara för att det finns 8 hål i dojjan betyder det inte att man måste använda dem alla.

Hej, jag har sett ett par exempel på skor med tio sömhål och där hade man förstånd att utnyttja alla sömhålen trots att dom hovarna gott o väl va av så bra kvalite att max tre x 2= totalt sex söm hade räckt.

Jo du Lilla skutt, det finns dom som utnyttjar alla hål.

Mitt halvblod tappade skor hela tiden förut, men jag testade mineralen steel joint och de va verkligen asbra

När jag bytte hovslagare förbättrades hovkvalitén avsevärt. Förut hade hon trasiga hovar jämt och ständigt och nu är de finfina. Vet inte om den förra hovslagaren drog för hårt med nittången eller om hoven var felbalanserad. Något var det i alla fall.

Liknande trådar

R
Hästvård Hej! Var iväg och mätte ponnyn för ca en halv vecka sedan, detta gjordes på ATG-kliniken i Gävle. Besöket gick bra (om man bortser från...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
31 321
Senast: Karoliten
·
Hästvård Min häst har av diverse anledningar fått lite trasiga hovar det senaste året, så hovis har lite svårt att slå fast skorna på ett bra...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: Kiin82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar