Bättre hoppsits!

P

Prestige_

HEj! Jag försöker hjälpa min syster så att hon får en bättre hoppsits. Hon:

* flaxar med underskänklarna
* Kastar upp överlivet i språnget
* Och det värsta. Hon ger inte hästen en eftergift över hindret.

HUr ska jag kunna hjälpa henne att bli bättre? övningar?

Sv: Bättre hoppsits!

låt henne hoppa små hinder utan sadel och tyglar. balanshoppning. mkt. effektivt för att lära sig följa hästen.

Ett litet tips från mig:

Träna mycke balans, kroppskontroll och markarbete.

Låt henne tex börja i uppvärmningen när hon rider lätt, rida lätt i otakt, dvs 2 steg sitt ner 1 stå upp osv. och så tvärt om.
Sen ska hon ta bort stigbyglarna medans hon travar, fortfarande ridandes lättridning. rid så tex 1/2 varv, ta stigbyglarna igen, släpp dom osv. Allt ska ske i trav så inget fusk med att sakta av till skritt eller så. Låt henne känna var hon har sina ben och var stigbyglarna är utan att titta.
Samma sak i galopp, ta stigbyglarna, lätt sits, släpp stigbyglarna fortfarande lätt sits, sitt ner på hästen, tvåpunktsits, fånga stigbyglarna.. Ja massa urjobbiga övningar. Men uj så nyttiga. Så hon får lite kontroll över sig kropp.
Samma det med att hon kastar fram sitt överliv, kroppkontroll. Hon känner säkert inte att hon gör det.. Filma henne och visa och förklara. Alltid lättare att förstå om man ser vad som menas...

Börja träna på mindre hinder där inte speciellt mycke eftergift behövs, samma sak att överlivet kan vara nästan helt still, men var supernoggran med att eftergiften ska vara där. Sätt en vit tejpbit i hästmanen där hon SKA ha händerna när hon är över hindrena. Sen är det ju bara o träna, träna, träna...

Hoppas du förstod vad jag menar..

Lycka till

Muddson

TACK! Låter som jättebra övningar. Blir sugen att köra redan idag :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar