Bättre grepp i stigbygeln?

Marvin

Trådstartare
Har sett att det finns stigbyglar med fotplattor i metall med piggar på för ökat grepp i stigbygeln. Vet nån om det finns lösa fotplattor att köpa, eller är det nya stigbyglar som gäller?

Nån som provat? Jag har problem med att foten glider in i stigbyglarna.

Sv: Bättre grepp i stigbygeln?

Har inte provat. Men jobbar som tränare. Och sett det mycket. Problemet går att lösa genom att jobba på att få rätt sits. Nu felbelastar du på något vis. Annars trycks foten inte in så.Då vilar den på korrekt plats.

Du kan testa viktmanchetter runt vristerna om du inte har tränare som kan hjälpa dig lite snabbt.:)
Då får du ner skänkeln och får vikten i hälen som man ska. Och stigbygeln vilar mer still längre fram på foten.

Ja det finns lösa plattor som du kan byta ut med, iaf till Sprenger stigbyglarna

Precis som föregående inlägg handlar det om att du måste hitta rätt balans i sadeln och rätt tyngdpunkt på foten. Försök tänka att du ska "stå" på insidan av foten, att du känner din stortå. Det kan hjälpa en del då många som tappar stigbygeln eller inte har tillräckligt tramp i den tenderar att ta stöd på utsidan av foten.

En bra balans övning när du skrittar fram är att ställa dig upp i fältsits och försöka balansera när hästen skrittar. Dels blir du oftast rakare i kroppen=sitter rakt i sadeln=lättare att hitta balansen. Sedan aktiveras faktiskt balanscentret i hjärnan automatiskt och du kommer då ha lättare att balansera under hela ridpasset:)

Har inte provat. Men jobbar som tränare. Och sett det mycket. Problemet går att lösa genom att jobba på att få rätt sits. Nu felbelastar du på något vis. Annars trycks foten inte in så.Då vilar den på korrekt plats.

Du kan testa viktmanchetter runt vristerna om du inte har tränare som kan hjälpa dig lite snabbt.:)
Då får du ner skänkeln och får vikten i hälen som man ska. Och stigbygeln vilar mer still längre fram på foten.

*Trycker på gilla-knappen* Lät som ett bra tips :)

Oj ingen aning i just detta, men du kan ju vira runt lite vetrap :O) Då får du ju supergrepp.

I dressyren beror det på att jag drar upp knät och kniper - händer när hästen är spänd och det blir som att sitta på en studsande planka.

I hoppningen och terrängen är det mest i sprången över hinder som jag glider, antar att jag inte trampar ner tillräckligt.

Tror inte att någon tränare kan hjälpa mig "lite snabbt" med det, med tanke på att jag haft problemen i 25 år utan att nån fått bukt med det ännu.

Har dessutom väldigt långsmala fötter och jättelånga stortår. Har jag stigbygeln där folk tycker att jag borde ha dem har jag inget stöd alls för de sista två tårna, de når inte fram. :angel: Alltså vill jag redan från början ha stigbyglarna ganska långt in på foten och sen vips så sitter de i hålfoten. :mad:

Vet inte vad du har för storlek på dom, men du kanske kan prova mindre stigbyglar? Jag vet inte hur mycket det påverkar, men något bättre kanske det blir om du inte redan har små stigbyglar..
En tanke bara :p

Dina vanliga håller inte på att bli gamla då? Jag tror tyvärr du får kolla efter en stigbygelmodell med utbytba platta som finns i metall. Det vanligaste är ju bara gummi.

En sak som stör mig massor är om man gått i grus eller liknande och sedan klättrar upp på hästen utan att borsta av sulan. Det blir svinhalt :eek:

Nej, vågar inte mindre stigbyglar, stor risk att jag fastnar.

Connis: Attans, gillar ju mina stigbyglar. Fast jag kanske gillar BowBalance ännu bättre... :angel:

Sand under sulan är döden, hade det på första klassen förra tävlingen! :eek:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
372
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 666
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 307
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder