Bättre gångarter?

H

Honey_Pai

det är så här, att jag funderar på att köpa en häst. Han är tävlad L:B med placerigar lokalt(utb. L:A), men ägaren säger att han inte riktigt hat gången för att gå upp på regional. Jag gillar honom verklgen, men jag vill ha en häst som jag kan gå upp till regionalt med så jag undrar, finns det något man kan göra för att förbättra gången hos en häst? han är 13 år. snälla, vill verkligen ha svar!!

// Honey_Pai

Sv: Bättre gångarter?

Hästen behöver inte ha riktigt bra gång för att gå regionalt, det kan vilken häst som helst göra! Har sj haft ett sto vars gång var trippig och kort, med rättså stela bakben. Men jag gillade henne verkligen då hon har ett jättebra arbetshuvud och vi tog oss ända till nationellt och kvalade till SM. :)

Sen kan gången oftast utvecklas bla genom mer styrka i kroppen, tex med klättring m.m. Har sen hästen bra takt i sina grundgångarter så är det lättare att utveckla också.
Lycka till med hästen!

Senast ändrad:

är det säkert? gud va bra! tack så mycket, då kan jag känna mej lugn. han är verkligen en positiv och arbetsglads häst.
tack!

Gångarter är inte allt!
Du kan gott och väl plasera dig i en regional MSV på en häst med "normala" gångarter.
Gör man sakerna rätt och på sin rätta platts klarar man sig ganska långt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 620
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 010
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025