Bates Innova Extended eller vanlig?

A

annapanna123

Har ni provat båda? Vilken är skönast? Jag är ca 173 cm lång, men har inte så fasligt långa ben (32 på jeans). Ganska grova ben oxå :(. Har läst någonstans att normala stöden passar bättre då, men är mer sugen på extended. Finns ingen möjlighet att prova dom där jag bor, beställer på internet isf. Naturligtvis kan man ju lämna tillbaka den och byta ifall den inte passar, men bättre om man redan vet förutsättningarna. :idea:

Sv: Bates Innova Extended eller vanlig?

Har du långa/korta överben?

Om långa funkar nog extended perfekt. Om korta så skulle jag välja den vanliga.

Vad räknas som lång eller korta överben? :o Ska mäta mina...

Jag har provridit båda och tycker inte att det är någon jätteskillnad (är kort - 160 cm). Jag valde den vanliga, mest pga "feghet" - jag tycker extended ser lite märklig ut men den är gryym att sitta i (det är iofs den vanliga också :love:).

Senast ändrad:

Svårt det där... Tjejen jag rider för tyckte jag skulle ta extended... Men hon hade inte provat en själv...

Svårt det där... Tjejen jag rider för tyckte jag skulle ta extended... Men hon hade inte provat en själv...

Om du BARA ska rida dressyr i den, är extended en drömsadel. Men, ska du rida ut i den också (vilket jag gör emellanåt) så skulle jag välja den vanliga. Man sitter som gjuten i extended och detta kan vara besvärligt om du vill kunna vara mer flexibel i din sits.

Hmmmm, jag rider ut i hoppsadeln, så då kanske man ska ha extended? Hur lång är du?

Jag skulle ha valt en extended om jag skulle ha köpt en och jag är 171cm. Alltså något kortare än dig.

Sen känns det alltid märkligt i början med ny sadel, så du vänjer dig nog oavsett. Att bli fastlåst tror jag inte man behöver oroa sig för om man tänker rida dressyr, du tänker ju rida ut och rida annat i hoppsadeln.
Kör hårt!
Posta gärna bilder och berättelser här när du fått den så vi andra får ta del av underverket.

Lyssna på tjejen du rider för och köp en extended. ;)

Jag är 174cm och tycker att man blir fastlåst av extended, och det gillar inte jag iaf. Synd att du inet har möjlighet att prova.

Du "nådde" alltså stöden? När jag satt i den vanliga var det som vanligt några cm fram till stöden. :( (är ca 160 jag med)

Ja man skulle kanske lyssna på henne, hon verkar veta vad hon pratar om :smirk:

Ja visst är det synd. Men man bor ju i urskogen tyvärr :(

Jag har en extended och är jättenöjd och hästen verkar minst lika nöjd med den.

Men måste vara svårt att inte ha möjlighet att prova innan, som du själv skrev kan man ju alltid skicka tillbaka men ändå.

Ja möjligheten finns ju som sagt... Även om jag hellre hade velat provat först såklart...

Senast ändrad av en moderator:

Innovan var en av de få sadlar som passade min häst. Dessvärre tyckte jag att den var RUSKIGT obekväm och konstig att sitta i. Jag hamnade i framvikt, underskänklarna åkte bakåt. Nej... fy bubblan. Dessuotm tycker jag allt att den är ruskigt ful, om man nu får säga så :)

Det blev inget köp. Irriterande nog passade inte Isabell Werth-saden, den hade jag till gamla hästen. Den däremot är såååå bekväm och trevlig.

Det blev en Wellington Elite istället - jag är nog lite konservativ i mitt val av sadel :D

PS - jag nådde stöden bra, är iofs 171 cm lång med ganska långa ben.

Smaken är ju som baken, jag tycker faktiskt att den är snygg :). Men självklart ska man ju sitta bra i den, det är ju det som är viktigast... Vi får väl se vad jag tycker när jag väl bestämt mig :smirk:

Jag har samma problem som eyz när jag provsatt den med normala stöd, nådde inte alls fram (162 cm lång). Den enda sadeln jag når stöden i är faktiskt Innova extended, hoppas den assar hästen nu bara.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Ny häst innebär ju ny sadel...och nu har jag hittat en som vi båda gillar och som ligger bra på hästen, nämligen en Bates Innova...
Svar
2
· Visningar
1 954
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 169
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Från begynnelsen har jag alltid varit väldigt emot de där sadlarna. Tycker att de är dyra, lädret ser ut som plast, det är stora och...
2 3
Svar
45
· Visningar
17 777
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar