Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Från begynnelsen har jag alltid varit väldigt emot de där sadlarna.
Tycker att de är dyra, lädret ser ut som plast, det är stora och klumpiga sadlar. Har fått för mig att jag kan få betydligt bättre kvalité till samma pris, sas.
Men efter att ha provridit i en (standardmodell) så blev jag riktigt såld. Hmf, typiskt .
Men den jag provat har ett blått järn (MW tror jag). Men min häst med ponnyrygg behöver i princip vitt (x-vid) eller kanske till och med snäppet ännu vidare.
Dessutom när jag ridit i den med blått järn, så behöver jag ha en fårskinnspadd under, för att den inte ska klämma på manken. Min häst har ingen stor manke, men kanske aningens lång (misstänker jag), för jag har ofta problem med detta.
Men med fårskinn under ligger den stilla, annars glider den fram något. Så gissar på att om jag byter till ett vitt järn, kommer den ligga bättre, men kommer manken att klämmas ännu mer?
Och till mitt problem, men mina låååånga överskänklar, så passar de där knästöden perfekt!!!
Finns det någon annan sadel med liknande stöd? En sadel som passar ganska rak och rund rygg?
Eller ska jag helt enkelt gå emot mina principer och köpa mig en Bates Innova? Är det bra kvalité? Kommer jag att bli nöjd?
Själv skulle jag aldrig byta bort min Bates Innova - har äntligen hittat en sadel som passar mig perfekt och hästarna trivs i den Jag har dock de stora stöden då standardstöden är för små för mig som inte är så lång (hamnar i stolsits om jag ska nå fram till dem). Har man hästar med mycket gång så vill man ofta sitta lite "fast" men jag tycker sätet är så pass öppet att det ändå går att röra sig.
Sadeln kommer antagligen att hamna närmare manken med ett X-vid eller bredare järn i. Det finns gula ilägg man kan lägga i fram som höjer sadeln så att manken får bättre plats, men det är ju svårt att säga om det passar just din häst innan man har provat.
Kvaliteten på lädret upplever jag som ganska stor skillnad mellan den gamla och den nya modellen. Den nya modellen har (enligt mig) bättre läder och ser inte plastig ut. Man ser skillnad på den gamla och nya modellen genom att den gamla har mocka på knästöden (kan dock vara nedslitet) och på bakvalvet, medan den nya har läder på samma ställen plus en namnskylt i silver på bakvalvet. Själv föredrar jag helt klart den nya modellen men det där är ju också helt individuellt
Antingen älskar man Innovan eller så tycker man inte alls om den...
Precis samma sak för mig Förr tyckte jag nedsittning i trav var en oändlig plåga men nu är det det enda man vill göra
Vilken sätesstorlek provade du? 0 1 eller 2? Gamla eller nya modellen?