Bates dressyrsadel

Sv: Bates dressyrsadel

Spelar faktiskt ingen roll vad ni säger... Aldrig att jag använder sadel med luft igen! Ull är mycket bättre!! En av Sveriges bästa sadelutprovare fick jag vända mig till för och få rätt sadel med rätt stoppning! Så nej ingen BS! Är du en av Sveriges bästa sadelutprovare Mackan!? Om inte så litar jag nog mer på dennes ord....

Lycka till ... Väldigt konstigt svar faktiskt . Tråkigt . Och otippat att komma från dig .

Det var du som sa att det var BS och jag menar bara att det inte är det... Otippat nä det tycker jag inte.. Står för min åsikt precis som du gör! Vi är bara oense om luftstoppat är bra eller inte.... Tråkigt svar för dig kanske eftersom jag inte håller med!?

Agreed to disagree!? :p

?
Du har har fått flera svar innan mig å detsamma .

Ja det är rätt BS .
Har både luft och ull sen många år . Det som spelar roll är hur det passar hästen . Fel är fel - oavsett .... Tragiskt att ngn sadel utprovare bedömer luft på det sättet . Tragiskt .

Agree to disagree kan vi visst göra . Fast inte när du vill sprida ngt sort allsanning på internet som är totalt galen.,

Senast ändrad:

Tycker dom nyare Bates sadlarna är betydligt trevligare än dom gamla (som var alldeles för breda att sitta i för mig). Dock ska man vara lite försiktig med just wintec/bates koppjärn på känsliga och breda hästar enligt min erfarenhet då hästar som "har manke" och dessutom är breda över manken kan bli klämda pga koppjärnens utformning även om de gradmässigt är rätt. Luft eller inte luft har jag inget att säga om mer än att vissa hästar fungerar super med det medan vissa inte alls gillar det alls trots passande sadel så det är nog bara att lyssna på hästen.

Hmm, mig veterligen så är det bara en av dom mer välkända sadelutprovarna som fortfarande inte gillar luft och är det han jag misstänker så har han ett munläder utan dess like, mkt av det han säger är rätt (utom det med luft då..) men tyvärr så brister det i kunskapen ändå!! Den människan kommer aldrig nära en häst igen i mina trakter då personen ifråga totalt saknar öga och känsla för hur en sadel ska ligga.. Misslyckades kapitalt i utprovning på 5 hästar bara i min närhet.. Duktig på att snacka skit om andra utprovare är han oxå!!.. Han har rejält med utbildning så det tog ett tag innan vi genomskådade honom, tyvärr blir det ju på hästarnas bekostnad, för inte kan en person i hans befattning ha fel?!?! Han saknar dessutom totalt självkritik, hans svar när jag klagade på utprovningen och omstoppning: "omöjligt, jag gör aldrig fel"!?!?!..
Så härligt det måste vara att kunna gå igenom livet och tycka att man är felfri!!!...

Är detta samma man som tycker man ska ha svanskappa? Har hört en del galna saker om honom. Bl.a stalkade han en bukeanvändare och ringde upp henne för att hon hade skrivit något dåligt om honom när han hade provat ut fel sadel till hennes häst. Han är fan bananas.

Har också en av de kända sadelutprovarna som också är man men det var han som sålde mig Innovan så han har uppenbarligen inget emot luft :D Vi känner dessutom varandra privat så han skulle aldrig lura mig.

Nu var jag tvungen att googla för att ta reda på vem ni talar om. :p

Tror inte det är luften som är problemet, men Bates har ganska utstickande kilbossor som trycker rejält i ländryggen om hästen är det minsta svängd. Så det handlar om att sadeln helt enkelt inte passar hästen, inte att luften trycker.

Tycker ändå att bossorna är bättre på nya modellen än innovan. Har en häst med ngt svängd rygg, därför lite osäker om den skulle passa. Annars så tycker jag den var kanonskön att sitta i. Välbalanserat säte.

Tvärtom dom nya sadlarnas bossor är mycket sämre än dom gamla!! Även om dom kanske inte sticker ut så mkt som förrut så är dom så spikraka så inte ens min spikraka häst kunde ha dom!! Har haft både Caprilli dressyr och hopp samt Isabellen av dom äldre modellerna. Den gamla Caprillin var alldeles för svängd, Isabellen var ok men den nya Bates dressyr var alldeles för rak på nuvarande häst som det annars har varit svårt att hitta sadel som har varit rak nog till.. En normal häst kommer utan tvekan få tryck i ländryggen av dom nya modellerna!!

Liknande trådar

Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: MimmiNO
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 604
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Loma
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama