Bastu styrenhet

Snubbelfot

Trådstartare
Har någon bytt styrenhet till sin bastu, från original till någon tredjepartsprodukt? Jag har en gammal Tylö styrpanel som behöver bytas, och funderar på om det finns något speciellt att tänka på som gör att man borde välja original. Det borde inte vara kärnfysik...

En bastu behöver väl ingen styrenhet :confused: Ved in, elda, hälla vatten på stenarna. Basta.
:p
Skulle aldrig klara det.

Jag är för impulsiv. Om jag känner för att basta vill jag göra det NU! Eller om typ 20 minuter.

Att få en vedeldad att bli varm tar någon timme. Det orkar och hinner jag inte. För att inte tala om vedbärandet, askan etc etc.

Med el slår du på. Bastar, slår av. Klart.

Skulle aldrig klara det.

Jag är för impulsiv. Om jag känner för att basta vill jag göra det NU! Eller om typ 20 minuter.

Att få en vedeldad att bli varm tar någon timme. Det orkar och hinner jag inte. För att inte tala om vedbärandet, askan etc etc.

Med el slår du på. Bastar, slår av. Klart.
Fast en elbastu är ju inte en riktig bastu. :p

Det är den visst!
men man måste ha bra stenar och ett vettigt aggregat.

Jag har elspis också ;)

mvh njutande latmask
Kan man slänga vatten på stenarna i en elbastu? Det kunde man nog inte när jag var liten iallafall. Det är skillnad på elbastu och riktig bastu. Basta! :D

Kan man slänga vatten på stenarna i en elbastu? Det kunde man nog inte när jag var liten iallafall. Det är skillnad på elbastu och riktig bastu. Basta! :D
Eh va? :confused:

Enda skillnaden mellan el- och vedbastu är hur stenarna värms. Allt annat är detsamma. Så varför uslas med ved och eldning och omständlig skötsel? Annat än som nostalgi.

Eh va? :confused:

Enda skillnaden mellan el- och vedbastu är hur stenarna värms. Allt annat är detsamma. Så varför uslas med ved och eldning och omständlig skötsel? Annat än som nostalgi.
Haha, för att jag KAN! ;)
Ritade in vedeldad bastu när jag ritade utbyggnaden till mitt lilla hus, kaminen och skorstenen är på plats nu och ska förhoppningsvis börja spika panel i helgen! :D Bastu.webp

Liknande trådar

Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt...
2
Svar
36
· Visningar
3 189
Senast: Cambrie
·
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 033
Senast: LenaH
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 052
Senast: SaraXX
·
Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka