Bästa tipsen när man ska flytta

Monifa

Trådstartare
Ja, nu ska jag flytta igen och vill veta alla såna där små smarta saker ni kommit på under era flyttars gilla gång :D

Jag försöker märka kartongerna med vad som är i, packa sorterat och väl.

Men vad mer?

Tips när man ska flyttstäda tas emot också ;) hur får man riktigt rent utan att slita ihjäl sig?

Sv: Bästa tipsen när man ska flytta

Packa i tid! Lite i taget och inte allt dagarna innan. Det är väl det bästa för annars har man oftast nooooll koll på vart allt är. :p

Sist vi flyttade så städade jag efterhand som jag packade. Så när ett köksskåp var tomt så torkade jag av alla hyllor och luckor, sen var ju det klart. Tar bara 5 minuter just då, men spar så jäkla mycket tid städdagen. Likaså hade jag rengjort ugnen helgen innan, tvättade fönster nån dag innan osv. Så vi städade samma dag som flytten, då var det bara golv + väggar och typ kylen kvar att fixa, gick på 2 timmar för mig och mamma.

Packa tunga saker t ex böcker i resväskor med hjul, lättare att flytta dem då. SLÄNG ALLT ONÖDIGT, ha många sopsäckar.

Har redan packat ner det som går av köket + kläder + skor såhär 1½ vecka innan :D så då kan jag bocka av god tid iallafall.

Lady_vip: Smart! Nu tömmer jag iof köket så tidigt innan att jag isf måste torka ur dom igen.

Buntband är en bra grej tycker jag. Går att fästa ihop gardinstänger, isärtagna hyllor och annat till lite större buntar.

Sist vi flyttade (februari) så lånade jag en ångtapetborttagare av syrran som jag hade och gjorde rent badrummet med. Den funkade kanon! Det var mkt järn och mangan i vattnet där så duschen var svår att få tiptop. Men med den där grejen gick det som en dans.

Måste du? Inte inne i skåpen väl? Har du inget i dem så blir det ju ingenting där i på 1,5 vecka.

känns som att det bli dammigt :o
nja tar nog hela städningen sista dagen och flyttar ut alla pinaler näst sista dagen. Flyttar alla saker 4 dagar innan jag själv flyttar så kvällen när jag flyttar katterna och mig själv drar jag en repa med dammsugaren och moppen.

Istället för att skriva vad som finns i lådorna på lådorna så skriv siffror. Sen skriver du upp siffran i ett skrivhäfte och där kan du se punkta upp allt som finns i lådan. Det funkar även utmärkt för att få ordning i källar-/vindsförrådet - bara att se till så att siffrorna syns tydligt!

Rensa bland grejerna, släng eller skänk det som är i fint skick om du inte hinner sälja.
Det som är kul med flytt tycker jag är att det känns som man får börja på nytt, då är det inte kul att ha med sig för mkt gamla prylar som man kanske varken använder eller tkr om särskilt mkt. Vi har bott i vårt hus 1 år och jag har redan rensat vinden och uteförådet 3 gånger varderaO_o Och då tyckte jag vi rensade ordentligt innan flytten...

Städtips: blanda såpa och vatten i en flaska och använd till typ allt tsm med mirakeltrasa.

Till ugn tkr jag det som funkat bäst är yes poser spray som får sitta ett öar timmar, kanske till och med över natten. Jag behövde inte ens skrubba:)

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
812
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 591
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix