Min häst går sedan i lördags på utedrift för för första gången i sitt liv. Ägaren till hagen har sin lilla häst där samt 4 andra små (tjocka) hästar. Min är ett varmblod störst av dom alla och smalast. Dom andra ägarna vill inte ge för mycket hö till sina och absolut inte fri tillgång även om det som nu är minus grader och ända ner till - 10 ska det bli. Så jag får bara finna mig i det, jag har sagt att min ska ha minst 10 kg/dag och hade helst önskat fri tillgång men som sagt det âr uteslutet och det blir i bästa fall typ 6 - 8 kg utdelat på 2 ggr: morgon och kväll. Därför ger jag min lucernpellets och High Fibernuts morgon och kväll (är hagägaren som fodrar). Började med 2 kg/dag men tänker nu öka till 4 kg/dag eftersom jag ser att han redan tappat en hel del, bara på 3 dagar! Jag ger även betfor.
Min fråga är om jag kanske borde ge något som innehåller mer fett? I såfall vad? Han rids inget för tillfället och kommer sedan bara göra lugna promenader och lätt gymnastik eftersom han har skador i benen och inte längre kan ridas i dresyr eller hopp.Har ni några tips? Fråga inte om höanalys gjorts för svaret är nej; ingen som gör det här i Belgien. Han är 9 år. Dom andra fodras inte med något utöver lite hö...men är som sagt tjocka.
Min fråga är om jag kanske borde ge något som innehåller mer fett? I såfall vad? Han rids inget för tillfället och kommer sedan bara göra lugna promenader och lätt gymnastik eftersom han har skador i benen och inte längre kan ridas i dresyr eller hopp.Har ni några tips? Fråga inte om höanalys gjorts för svaret är nej; ingen som gör det här i Belgien. Han är 9 år. Dom andra fodras inte med något utöver lite hö...men är som sagt tjocka.