bästa sättet att vänja hästen vid att duschas

confetti

Trådstartare
mitt tvååriga sto är aldrig duschad eller svampad. detta leder till att när jag ska smörja eller spruta på myggmedel så får hon näst intill panik, kan börja småstergra springa runt och så. då till min fråga, hur gör man lättast och säkrast hästen van vid att duschas?

ska man hålla i den, ha den uppbunden, lös?

håller på att försöka vänja henne vid svampen med hon är vääääldigt skeptiskt :smirk:

Kör första leken i 7games.Min häst var likadan nu är hon
cool lung. :bump:

har pröavat det, men grejen är att hon blir skitis direkt man rör henne med något annat än handen (förutom borstar sadel och sånt då)

ha torr svamp i början, torka henne på ställen du vet att hon gillar att bli kliad. m sprayflaskor & duschar, kan det ju oxå vara ljudet hon e ovan vid. vänj henne gnm att spraya bort fr henne istället f på henne.

Vad gäller duschning så brukar de flesta komma på att det är väldigt skönt att duscha, efter bara en liten liten stund. (Förutsatt såklart att vattnet håller en behaglig temperatur och stålen inte är stenhård). För min tog det kanske 30 sekunders runtsteppande (utan att jag tog bort duschstrålen) innan hon totalt slappnade av och började vila på ett bakben. Jag brukar i stort sett aldrig binda min häst men skulle särskilt undvika det i en sådan situation där hästen kan komma att bli rädd. Mitt mål är alltid att aldrig gå så långt att hästen blir rädd, utan hela tiden stanna innanför "smärtgränsen" och berömma så mycket att hela grejen liksom förvandlas till något kul och positivt för hästen. Just i fallet med duschning så frångick jag detta eftersom jag bara visste att hon skulle lugna sig så fort hon förstod att det inte skulle bli värre än så och att det faktiskt var ganska skönt. :)

Vill ni ha den äkta versionen av Seven Games så är det Pat Parellis bok "Natural Horse-Man-Ship" som gäller. Duger en halvtaskig översättning så gå till denna hemsida, och klicka på "CNC i praktiken". Alla lekar är inte färdigskrivna, men alla behövs inte för att lösa dusch/sprayflaskeproblem utan det är som sagt i en "rätt utförd" lek 1 som lösningen kan finnas.

Köp en Gardena-pistol, de låter inte så mycket och dessutom kan man ställa in strålen på olika sätt (dusch, stråle och "stril"). Jättebra att använda när hästar är lite skeptiska att duschas.

Jag tycker det är bäst av att ha någon som håller hästen och så börjar jag duscha benen och bogen.

Tänk på att ha ljummet vatten, det brukar fungera bäst eftersom hästen tycker det är mysigt med temperat vatten.

Träna ben och bog ett par gånger, gå sedan vidare till rygg och mage, och sist baken. För eller senare slappnar hästen av och inser att det faktiskt är ganska ok att duschas.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 488
Senast: Naria2020
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 958
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar