Bästa sättet att välkomna valpen hem på?

DynamiteCorax

Trådstartare
Hur har ni introducerat era små nytillskott till era hem?
Vad kan/finns det något extra bra sä'tt att introducera valpen till ert hem?
T.ex stänger ni av Tv, radio osv och "dämpar" hela huset innan valpen kommer in?
Eller har ni allt precis som vanligt och låter det bara go with the flow liksom?
Visst att man kanske dammsuger och röjjer upp innan man åker och hämtar valpen och gör i ordning bäddplatsen så den är klar för valpisen, men hur gör ni? Vad funkar för er och varför?
Ni som har barn och ska introducera valp... hur gör ni?
Alla gör ju så olika, men jag är nog en sån som fixar och donar innan valpen kommer hem, sen dämpar jag ner lite så inte sonen härjar runt med nått som låter illa, eller tv,n står på nå högt ljud. Lite lätt dämpat men inte gravtyst heller:bow:

Sv: Bästa sättet att välkomna valpen hem på?

Jag har nog inte gjort något särskilt? Förutom att plocka undan och valpsäkra liksom... Aldrig varit med om att en valp reagerat på någonting i hemmet såsom tv eller radio öht.

Jag ställde väl i ordning bädd, skålar osv innan men i övrigt ingenting speciellt. Vi hämtade hem en möbel precis innan vi hämtade honom så den satte vi väl ihop första eller andra dagen.

Klart man tog det lite lugnt, knappast massa besök osv första dagarna men vi tänkte öht inte på att dämpa varken oss eller tv/musik osv. Dammsuga eller slänga kastruller i golvet behöver man väl inte göra första dagen dock.

Öppnar dörren, släpper in valpen...klart!

Ser ingen anledning att krångla

Jag med. Med 3 av 4 hundar jag skaffat så har jag inte heller haft någon tid att göra något mer avancerat än så ändå...

Jag tror mest på "go with the flow"..och att den tidigt får lära sig "så här är det hemma hos oss" ;) Då tror jag att man får igen mycket.

Kanske inte ta hem en massa besök direkt utan ta det lite lugnare hemmavid så att den får bo in sig hemma, kolla in utemiljön i lugn och ro samt lära känna alla i familjen så att den känner sig trygg.
Men i övrigt så tror jag att gör man värsta grejen av något, det är då problemen kommer. Hunden ska ju anpassas in i er vardag, låt den leva med det då från dag 1 utan att ni gör någon grej av det.

Ang barn så vet jag de som tagit hem valp att det är barnen som får anpassa sig, lära sig att respektera valpen och är de lite äldre att man har pratat igenom innan vad det är som gäller. Och givetvis aldrig lämna mindre barn utan uppsikt ensamma med hunden..men det gäller ju alltid. Ta med barnen till uppfödaren några gånger kan ju vara smart om det går, de brukar också på ett bra sätt kunna förklara/berätta för barnen hur man ska göra och inte.

Vi valpsäkrade, men i övrigt har allt flutit på som vanligt. Klart man inte kan sluta städa och dammsuga eller titta på tv bara för att man har en valp. Förhoppningsvis är ju valpen van vid vardagen redan från uppfödaren.

KL

Det enda jag tänker på när jag får hem nya hundar är att låta den nya valpen och de "gamla" hundarna först träffas ute i trädgården så det finns mycket space. Sen så lever vi på med våra liv som vanligt :).

Min valp fick träffa dom andra hundarna i trädgården först, sedan fick dom nosa in sig en stund och efter det gick vi in och gjorde vanliga saker :)

Han var väldigt van vid allt från uppfödaren, dammsugare, tv, barn, stora och små hundar etc. Hade jag köpt en valp som jag visste bara bott i ett avskilt valprum med mamma hade jag tagit det lite lugnare.

ja denna kull bor ju med uppfödare som har små barn samt andra hundar och de verkar mkt bra och seriösa i deras arbete med kenneln överlag. Har hört gott om dem från andra uppfödare av samma ras och blivit rekommenderad dit.
Så vanligt "hemmaliv" i en familj borde ju inte vara nå problem med tanke på ljud osv. Eftersom vi inte har nå mer djur hemma i huset så är ju inte andra hundar nån prio innan valpen och vi lärt känna varann och man märker att valpis e trygg med oss. Sen succesivt blir det ju mer hundar i våran vardag.... Inte bara socialt utan även träningar/kurser osv

Släpper in den, färdigt.

Skulle min valp reagera negativt på att radion var på hade jag lämnat tillbaka den samma dag.

Jag ägnar några veckor åt att maniskt inhandla allt man behöver och lite till i leksaksväg, koppel, matskålar, godis...:angel:

Nu kände jag iofs min senaste valp från födseln, så han var väldigt trygg med mig, men jag tog in honom och satte mig på golvet med honom en stund. Släppte in de andra hundarna en och en allt eftersom och såg till att valpen var på lekhumör varje gång en ny hund eller tvåbening introducerades.

Efter introduktionen har jag inte gjort nån affär av nått. Han ordnade snabbt in sig i flocken och följer med av bara farten.

Film från första kvällen
http://www.youtube.com/watch?v=SlcfiZEzn30

Valpen får hälsa på de andra hundarna ute på gräsmattan, och sen går vi in allihopa. Tv, radio osv är den ju redan van vid från uppfödaren och jag ändrar ingenting i mitt beteende eller mina rutiner för att en ny valp kommer, förutom möjligten för rumsren-träningen då :angel: Hundbäddar osv har jag lite här och där redan så valpen får välja var han vill lägga sig nånstans. Oftast somnar de ju lite här och var ändå. :love:

kl

Här görs inget. Ja, jag plockar undan sladdar och andra saker som kan vara farliga, men TVn är på när jag kikar och högt är den också då jag är hörselskadad, musik likaså, även om inget av det skulle vara så högt att det är skadligt för den. Dammsuger gör jag efter behov och struntar i om det är en valp här, oftast är det inget problem, blir den rädd så förvisar jag den till bädden för att den ska lära sig att där får den vara ifred om den skulle vilja det. Och så brukar den i så fall komma när jag är klar, utan att vara rädd eller orolig. Enya, min äldsta, var rädd för dammsugaren i 12 år, hon gick undan, ingen stress, inga andra problem och vi jagade inte henne med den, resten av hundskaran kan jag i stort sett dammsuga PÅ utan att de bryr sig :p

Redan från start ska den lära sig att barnens leksaker inte är för valpen utan det är förbjudet att röra, den ska lära sig att skor och kläder inte heller är valpens och det är lika bra att börja från start. De hundar jag haft genom åren, och det börjar bli en del, har inte bitit i något. en av de jag har nu har gnagt på några blommor i början, i övrigt inget, en annan har snott 1200 kr och ätit upp, en tredje hade som mål att stjäla all mat den såg och det gjorde den i 12 år...

Jag har barn, deras leksaker och kläder är deras och inte hundarnas, jag har hundar, deras leksaker och filtar är deras och inte barnens. Så är det bara.

När jag introducerar valpar till mina hundar så stänger jag in den som inte är ledare och så får ledaren träffa valpen och sedan släpps den anda hunden ut. Så har jag gjort med alla hundar. Likadant när mina barn föddes. Det har funkat utmärkt.

I vår familj respekterar vi hundarna och de ska respektera oss. Och det brukar inte vara några problem. :laugh::love:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bedårande liten blandrastik som är hur go som helst. Lättlärd, snäll & överlag en väldigt trevlig hund. Hon är 5 månader kommer...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 305
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18