Bästa sättet att korrigera valp?

Sv: Bästa sättet att korrigera valp?

KL

Min aussie var precis så här när när min mamma tog över henne. Hon var då 7 månader, fullkomligt bedårande söt och livrädd. Hon var utredd hos veterinären på längden och bredden. Inga fel fanns men hon gick på någon sorts medicin för sitt ständiga kissade från vet. som rådde ägaren att vänta till första löpet. Kommer inte ihåg vad det var på grund av att det var min mamma som tog över henne då.

Det hade gått så långt att att hennes första matte hade bokat en tid för avlivning men hennes väninna som då var inackordering i mammas stall tyckte att mamma borde ta över hunden. Mamma som aldrig hade haft en hund men hade vallningsdrömmar på sina egna får. Mamma hade för stort hjärta och valde att ta över hunden.

Kelly var hos mamma omedelbart rumsren. Dock kissade hon på sig när det dök upp folk som hon inte kände eller när hon hade svårt att förstå vad som önskades av henne. Vi skällde aldrig på henne, dock blev min bror väldigt besvärad varje gång detta hände. Det känner hon fortfarande av och när han är grov i sitt kroppsspråk och kissade faktiskt på sig bara för några veckor sedan när hon träffade hon vilket inte har hänt på flera år.

Min hund är mentalt kass. Men peppning, kel och lek har gjort att hon idag fungerar normalt. Vi bor i centrala Stockholm och hon går på dagis och är som vilken hund som helst. Men jag tänker mig alltid för i hennes sällskap. Dricker inte alkohol och ser till att inte stressa upp mig. För då mår hon dåligt.

Vart jag vill komma med allt svammel är att det absolut inte behöver vara något fysiskt fel på hunden. Utan bara er relation. Tänk i så fall över om du är rätt person att ha hunden eller hur mycket du vill offra för att bli det. Min hunds första matte hade en jättefin bruksschäfer, en corgi och en griffon. Alla trevliga men Kelly och familjen passade inte alls ihop.

Senast ändrad:

Satt och läste alla kommentarer. Kanske missförstår :laugh: men så de flesta av er använder inte "förbjudna" ord? Om min hund gör fel (som han vet!) säger jag till. Han får tillexempel inte hoppa, första gången puffar jag snällt ned honom och kelar på marken, andra gången ignorerar jag och går, forsätter han ändå så säger jag faktiskt ifrån på skarpen! (hoppningen var ett exempel från ingestanns) menar bara att om min hund gör något han vet att han inte får göra säger jag självklart ifrån! Sansat men bestämt! Vet att många tycker att man ska ignorera alla fel och bara berömma de bra beteenderna. Men så gör inte hundar med varandra. Om någon bryter mot regler (blir framfusig, hoppar på en, kommer in i revir, juckar för att visa dominans så säger den andra hunden ifrån att nu får det räcka!) Aldrig sett en hund som tolererar felbetenden från en annan hund. :) Dock ska man självklart veta att hunden lärt sig att det är ett felbetende innan man säger ifrån.

Hundar som blir osäkra eller inte kan ta ett nej ser inte sin matte som ledare, eller så har den inte förstått vad den inte får göra utan blir förvirrad.

Men som din vovve som fått lära sig att inte vara i soffan? Borde kunna ta ett nej om den är mentalt stabil. Dock har den ju lyckats göra fel om den hinner upp i soffan, bäst är ju att hinna stoppa ögonblicket den är redo att hoppa upp. Kanske den inte förstår att den inte får vara i soffan eftersom den har lyckats hoppa upp många gånger? Och tror att du blir arg för ingenting och blir därför osäker?

Hinner du stoppa innan kan du ju faktiskt bara blockera utan att säga något eller visa ett aggressivt kroppspråk. Bara hindra felet lugnt men sansat. Sen när hunden vet att det ALDRIG NÅGONSIN är tillåtet kan man faktiskt säga nej om den ändå skulle skita i regeln. Vilket dom inte brukar göra om dom ser upp till sin matte/husse och vet att regel är en regel och aldrig har fått brytas i hela sitt liv :)

Vet inte hur många gånger jag skrivit de. Men here we go again.
BLIR ALDRIG ARG. Skulle jag bli arg på detta pyret knäcker jag henne. Hon kan får ett nej lugnt & sansat. Och har hon kommit upp i soffan så skäller jag inte utan ber henne gå ner. Antingen att genom gå därifrån & påsåvis väcka hennes nyfikenhet så hon följer med, kasta en leksak eller försiktig puffa lite & be henne flytta på sig.

Till vetrinärbesöket.. Frisk. Vetrinären kunde inte hitta något att klaga på. Däremot fick han själv se problemet när han hindrade henne från att busa rundor (jag var ej närvarande just då). Väntar på lite provsvar men vetrinär trodde ej de var fysiskt.

Träffat en "beteendevetare" som inte satte min valp som vek utan mer dominant. :confused: Och påstod hon märker allting. Tycker jag bara låter skumt! Nu är de kisskydd överallt & hon har fått ett tikskydd på sig. Jag slipper tänka på förstörda möbler & hon kan fortsätta vara valp & slippa sitt instängd.

Du är ingen hund.

Mycket medveten om detta! Men en människa som är smartare än hunden och kan därför vara den som mest efterliknar dennes språk än att tvinga han att tydla människor som är väldigt upp och ner och svårförstådda. :) Bästa sättet att kommunicera med någon är väl att försöka översätta till dennes språk så gått det går. :) Jag och min hund har en väldigt bra relation och han är framåt och glad. Så för oss funkar det bra med regler och att inte ignorera felen. Och då har jag en border collie som är en av de känsligaste hundarna! Bara man gör det på rätt sätt och inte är "oberäknelig".

Träffat en "beteendevetare" som inte satte min valp som vek utan mer dominant. :confused: Och påstod hon märker allting.

Gode gud vilken idiot. Tyvärr finns det gott om lurendrejare i hundbranschen. Har du en länk till en hemsida så vore det intressant!

Bra att du fattade att det var en klåpare, tycker så synd om nybörjare som hamnar hos såna där amatörer och tror på allt de säger :cry:

Det låter ju helt absurt! Tur att TS fattade att det var struntprat.

Och då har jag en border collie som är en av de känsligaste hundarna! Bara man gör det på rätt sätt och inte är "oberäknelig".

Border Collies är inte känsliga, de är SIGNALkänsliga. Stor skillnad. Min tik jag hade var en av de tuffaste och hårdaste hundarna som provledaren på MH:t stött på, inräknat ett antal mallar och rottisar.

Och jag håller inte med om att det bästa vi kan göra är att imitera hundarnas språk. De har ett otal med små signaler som vi inte har en aning om, så de få bitar vi snappar upp kan bli helt fel, tagna ur sitt sammanhang. Dessutom är det en otrolig skillnad mellan olika hundar i hur de kommunicerar. En bra tik är inte hård mot sina valpar.

Däremot har vi tillgång till en oslagbar inlärningsmetod som hundarna förstår på bara några sekunder: betingade förstärkare.

/Migo
som jobbar med BCs

Och jag håller inte med om att det bästa vi kan göra är att imitera hundarnas språk.

:bow:

Vi kan inte imitera hundens språk...vi har helt fel öron, saknar svans och vinglar omkring på bakbenen.:devil:

Däremot är hundar, efter alla dessa tusentals år de levt med oss, oerhört bra på att läsa mänskligt kroppsspråk. Vi människor är inte så bra på att läsa Hund...men vi kan lära oss om vi anstränger oss.

Hoppas ni förstår att jag inte springer runt på alla fyra och vickar på svansen. Men jag visar med rösten när jag är arg och när jag är glad. Precis som en hund morrar och visar när den är glad. Man ska inte märka med orden, bordar är tuffa hundar, men dom är som du säger signalkänsliga, vilket jag menade när jag sa känsliga. Man har helt enkelt olika tycken och jag tror inte erat är fel, men jag säger vad som funkar för mig. Och om ni påstår att detta är helt fel så vill jag gärna veta vad ni bygger detta på? Finns tusentals olika sätt att träna djur. Jag tränar både häst och hund på så "naturligt" sätt jag kan. Använder inte spön, slag eller liknande. Men jag visar tydligt att jag är ledare och säger till när det är fel. Som NH bygger på hästens språk så tror jag också att man TILL VISS DEL kan använda sig av hundens språk. Hoppas ni förstår att folk gör på olika vis, betyder inte att det är fel :)

MissourisTopsanna;14883932Och om ni påstår att detta är helt fel så vill jag gärna veta vad ni bygger detta på? [/QUOTE skrev:
Tja, all modern beteendevetenskap.

Tja, all modern beteendevetenskap.

Jag ville se den person som aldrig säger tills sin hund när den gör fel. För mig är det självklart att säga till om han gör sådant han inte får. Förutsatt att han fått veta om tidigare att det inte är ett ok beteende. Jag tror inte att erat sätt är helt åt skogen, utan det funkar säkert minst lika bra. Men jag, och många andra hundtränare jag träffat säger nog nej när hunden har ett oönskat beteende. :) Och när jag säger nej har jag en mörkare ton, och när jag säger bra har jag en glad ljus ton. Skulle aldrig ignorera om min hund snodde från bord eller hoppade osv.

Och han förstår nej superbra! Och när han lyssnar frå han beröm och blir superglad över att ha lyckats.

Självklart har alla sin egna åsikter och sätt. Det betyder inte att man kan gå runt och säga att något är fel bara för att man själv tycker att något annat är rätt. Sen tror jag absolut inte på att man gör illa eller skriker sönder en hund, vilket jag hoppas ni har förstått. Men jag kan "morra" till om han är trotsig.

som jag skrev, jag står inte på alla fyra och vickar på svansen jag inte har. Med det menade jag att jag inte spelar hund. MEN ungefär som NH om du är bekant med det (har ingen hundNH, bara ett LÄTT exempel), det finns inget naturligt i hästars värld att ha ett rep mellan sig och en annan häst. Men du använder ändå en del av hästarnas språk, fast på mänskligt vis.

Så tänker jag med min hund. Jag är en människa (mycket medveten om detta), och jag imiterar inte min hund. Men man lär mycket av att se djur kommunicera med varandra! Och jag tycker personligen att om min hund trotsar mig med något han vet är olagligt att man ska säga "nej!". Förutsatt att hunden vet vad nej betyder och varför man säger det. Och att den vet att om den lyssnar på det så kommer en belöning. Sen vet jag att många väljer att ignorera allt fel och bara märka vid de bra sakerna. Jag berömmer ALLTID hunden så allt ska vara roligt, men jag säger nej när han gör sådant han vet att jag har sagt är förbjudet. Och jag kan höja rösten för att visa att jag menar vad jag säger.

Ni vet förmodligen vem cesar milan är? (orkar inte kolla upp stavningen på hans namn) Jag tycker att han är en utmärkt hundtränare och även han säger till när hunden gör fel. Men det är såklaart förutsatt att man säger åt på rätt sätt och inte skriker ut i luften stup i kvarten för ingenting.

Säger inte att någon annan metod är fel och att alla borde göra som mig. Utan detta är vad jag personligen tycker :)

Om du tycker att CM är en bra hundtränare så står vi i varsin ände av skalan, så jag ser inte någon poäng i fortsatt diskussion. Själv avstår jag från att prygla mina hundar, tycker inte att inlärd hjälplöshet är något att eftersträva och tror mer på erfarna forskare inom etologi än på en självutnämnd "tv-expert".

/Migo

Nu när du nämde CM så är det väl bara att vänta på att tråden ska spåra ur.. :angel:

Senast ändrad:

haha vi får helt enkelt ge upp diskussionen då. :) både i hund och häst värld och andra djur så har folk väldigt mycket olika åsikter. Huvudsaken man hittar det som funkar bäst för hunden och än själv och att båda är glada tycker jag det är bra djurhantering. Hoppas vi lämnar detta fredligt trots olika åsikter.

"Nej" är ett kommando jag använder och som är inlärt men det betyder mest låt bli, är knappast negativt laddat.

Gör han nåt han inte får "korrigeras" det oftast med ett annat kommando. Hoppar han säger jag sitt, hoppar han upp i sängen säger jag åt honom att gå ner. Betydligt mer effektivt än att bara säga nej/fy.

Min hund lyder inte för att han är rädd utan för att han vet vad som gäller.

Hundar som inte säger ifrån till en annan hund finns det MÅNGA av.

Fine, sen kan jag ryta ifrån när hunden är allmänt dryg och jobbig men det är sällan något som ger bra resultat (oftast bryr han sig inte).
Undantaget är väl när han är lite för inne i vad han håller på med (tex busa med katterna) så man får ta tag i honom (inte hårdhänt utan för att hejda honom) och upplysa om att det inte är okej.

Tillägg: Generellt är hundar mkt bättre på att läsa människor än vi är på att läsa dem.

Senast ändrad:

Hoppas ni förstår att jag inte springer runt på alla fyra och vickar på svansen. Men jag visar med rösten när jag är arg och när jag är glad. Precis som en hund morrar och visar när den är glad.

**** Innan en hund morrar har den markerat med mimik och kroppsspråk att den inte är bekväm med situationen. En glad hund visar också med kroppen, sällan med rösten

Man ska inte märka med orden, bordar är tuffa hundar, men dom är som du säger signalkänsliga, vilket jag menade när jag sa känsliga.

****"Känslig" och "signalkänslig" är inte samma sak. Inte "vek" och "förarvek" heller. Det handlar inte om att märka ord utan om att göra sig förstådd.

Man har helt enkelt olika tycken och jag tror inte erat är fel, men jag säger vad som funkar för mig. Och om ni påstår att detta är helt fel så vill jag gärna veta vad ni bygger detta på? Finns tusentals olika sätt att träna djur. Jag tränar både häst och hund på så "naturligt" sätt jag kan.

*** Att olika djurslag medvetet tränar varandra är väl onaturligt om något. ;)

Använder inte spön, slag eller liknande.

**** Slag, sparkar och bitande är väl i högsta grad naturligt?

Men jag visar tydligt att jag är ledare och säger till när det är fel.

**** Den träning vi sysslar med är inget ledardjur bryr sig om. Vilken ledarvarg förbjuder någon i flocken att jaga en katt, gräva stora gropar i gräsmattan eller tugga på möbler? Eller vill att flockmedlemmarna ska gå fint i koppel och lyssna på röstkommando?

Som NH bygger på hästens språk så tror jag också att man TILL VISS DEL kan använda sig av hundens språk. Hoppas ni förstår att folk gör på olika vis, betyder inte att det är fel :)

**** Det finns olika vis som fungerar bra, men det finns ännu fler som fungerar dåligt. Varken du eller jag vill spöa eller ela en hund till underkastning, men det finns många som anser att det fungerar, och jo, deras hundar lyder. De mår inte bra, men de lyder.

Jag använder rösten väldigt mycket, men försöker vara medveten om mitt kroppsspråk. Säger rösten en sak och kroppen en annan går hunden på kroppspråket.

Om jag får välja mellan etologi och TV-gurus...nej, det är inget val. Dessutom är jag allergisk mot flumuttryck som "energier" och "naturligt". Det senare ger mig alltid lust att bjuda den som använder det på flugsvampsstuvning. Det kan inte vara skadligt, det är ju naturligt, eller hur?:devil:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 586
Senast: fixi
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 347
Senast: Xomymy
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 814
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar