Sv: Bästa sättet att korrigera valp?
Ditt "nej-kommando" är det inlärt från det du började använda det, eller har det liksom bara "uppkommit" när hon gjorde något som du inte ville? För om det bara uppkommit så kan jag tänka mig att det situation i sig blivit negativt ladda även om det kanske inte var din tanke från början.
Jag hade nog försökt lära in ett nej som blir positivt laddat, helt enkelt ett "Vill du vara så vänliga att sluta med det du gör, så gör vi detta istället.... , eller så får du detta istället...." så ätt du får en positiv laddning på ditt bryt-kommando. För så pass mjuk som din hund verkar så tror jag inte den behöver "korrigeras" egentligen, utan bara vägledas och visas hur ni vill ha det
Och som fler sagt tidigare se till att kolla upp så din hund är okej hos vet.
/Camilla
Och jag tycker man borde kunna säga nej på något vis när man varken skälla eller brusar upp utan att hon kissar ner sig.
Ska förtydliga att jag inte blir ARG på henne. Men på något sätt måste man ju avbryta ett beteende jag inte inte tycker om.
Har prövat med nej, ett litet tshh, en petning, bara ta saker ifrån henne, kommendera & belöna, avleda, allt. Aldrig arg, aldrig hårt, aldrig på dåligt humör. Utan lugnt & sansat. Ändå kissar hon. Och spelar som sagt ingen roll vem de är.
Och hon är rumsren annars därför har jag inte tänkt att de kan vara fysiskt. För då tycker jag hon ska kissa ner sig vid bus & så oxå. Vilket hon inte gör.
Ditt "nej-kommando" är det inlärt från det du började använda det, eller har det liksom bara "uppkommit" när hon gjorde något som du inte ville? För om det bara uppkommit så kan jag tänka mig att det situation i sig blivit negativt ladda även om det kanske inte var din tanke från början.
Jag hade nog försökt lära in ett nej som blir positivt laddat, helt enkelt ett "Vill du vara så vänliga att sluta med det du gör, så gör vi detta istället.... , eller så får du detta istället...." så ätt du får en positiv laddning på ditt bryt-kommando. För så pass mjuk som din hund verkar så tror jag inte den behöver "korrigeras" egentligen, utan bara vägledas och visas hur ni vill ha det
Och som fler sagt tidigare se till att kolla upp så din hund är okej hos vet.
/Camilla