Bästa sättet att ge penicillinspruta?????

skjona

Trådstartare
Har i en annan tråd berättat om mitt föl som skadat sej i hagen och nu behöver penicillinsprutor muskulärt injicerade.Har gett subcutant innan,det kan jag.Men jag drar mej så för det här......Har fått råd av veterinären men det hjälper liksom inte.Hur gör ni???Vilka problem har ni stött på?

Jag ställer upp hästen i boxen så jag står vid dörren. "Hugger" in nålen, och sen på med sprutan, drar upp för att kolla så det inte kommer blod, och sen sprutar i. Nemas problemas.

Vad är det som är problemet tycker du?

Jag gör precis som magdalena. Du vet det säkert redan, men försäkerhets skull, ge alltid i boxen och inte när hästen är uppbunden på stallgången.

Jag gör som Magdalena, men jag tar ett skinngrepp först och sticker alldeles bredvid, då brukar det inte kännas alls.

Jag vet inte vad det är som tar emot,det är väl känslan att göra det bara....Tänk om jag gör fel sticker hål på luftstrupen eller bryter av nålen eller....Jag kan komma på tusen saker som kan gå fel.Tänk om jag träffar ett blodkärl ändå?eller punkterar det så att det inte kommer blod,men att jag ändå har stuckit sönder det. Eller att han plötsligt kastar sej undan så det går galet.....Ja, så där tänker jag. :confused:

Sätta musskulära sprutor ska du göra i trekantsmuskeln, och då är det ingen risk att du sticker i några strupar och grejer, är du osäker så kan du kolla upp var trekantsmusjkeln sitter på halsen, när man satt sprutan i hästen så ska man dra "in luft" i sprutan för att se att det inte kommer något blod, då får man ta ut sprutan och sätta i ny.

Sen så är det jätte JÄTTE JÄTTE viktigt att spruta inne i boxen, ingen annan stans, dessutom ska man stå nära dörren och gå ut efter man sprutat,

JAg var med om en pencelinchok förra veckan när vi va på kliniken med en häst, och då stod vi inne i boxen när det hände, jag han ut för jag såg att hästen börja skaka, djurskötaren och ägaren kom inte ut,,
:eek: Livsfara :eek: som tur va klarade sig alla men det var inte roligt..

Lättast och smidigast att göra som Magdalena beskriver tycker jag.
Men hur är det egentligen , FÅR man som hästägare verkligen spruta sin häst? Har för mig att jag hört/läst ngt om att endast de med en viss typ av utbildning fick göra det :confused:.

Vad gör man om man inte själv vågar/vill ge sin häst sprutor? Jag skulle aldrig fixa det! Tycker att det är så jäkla läskigt! :crazy:

Vet. får delegera ut injecering muskulärt till icke utbildade. Men om vet. har delegerat ut det till dig så är det du och ingen annan som får göra det på den gällande hästen.

Jag är rädd för sprutor så de första dagarna när min häst skulle få penicillin fick jag hjälp av en annan tjej i stallet, som dessutom pluggar till sjuksköterska. Sedan sista dagen gav jag mig f*n på att jag skulle våga själv, och jag klarade det! Både jag och hästen överlevde det. :) Det är inte så läskigt som man tror, bara man är någorlunda lugn och bestämd så går det säkert bra!

/ Maris

När min valack skulle få penicillinsprutor muskulärt så fick jag det rådet att slå nätt några gånger på den musklen nålen skulle stickas in i, nypa tag i huden och sen in med nålen. Fungerarde bra, men lite svårt att nå upp när hästen var 1.78 i mankhöjd.

Nu blir det kanske lite upprepning av vad andra
redan sagt, men du kan antingen slå hästen på
halsen med baksidan av den hand som du håller
kanylen i så att du slår 2-3 gånger och sedan
vänder handen och hugger i kanylen. Tveka inte,
det är bättre att hugga än att köra in den långsamt.
Eller så kan du nypa tag och dra ut huden och sätta
i kanylen precis jämte.

Det är väldigt bra att få sin häst "sprutsäker".
Har du en häst som är spruträdd så kan du träna
den till att kunna se sprutor så att den inte
får frispel vid vaccinering.

Det är också viktigt att skaka flaskan med penicillin ordentligt innan man drar upp i sprutan (proakinet vill gärna hamna i bottensatsen annars) samt värma de uppdragna sprutorna till rumstemp, t ex genom att hålla dem i handen en lååång stund. Detta förfarande minskar risken för att hästen får en prokainchock. Spruta omväxlande på höger och vänster sida. Ett föl som diar kan vara olämpligt att spruta i halsmuskulaturen eftersom en ev lokal reaktion kommer att hindra fölet från att äta.

Du har alltid så kloka och konkreta svar!Brukar läsa dina insändare och du svarar verkligen så genomtänkt och bra på allt utan att klanka ner på någon.Tack!!!

Som någon sa, vet får komma varje dag. Eller så får man ställa hästen på klinik så får de ge den sprutorna (fast de sätter oftast permanentkanyl så de ska slippa 'sticka sönder'). Vilket som är billigast vet jag inte.

Fölis åker in på klinik nästa gång hon behöver PC-sprutor, jag hoppas det kommer att dröja, men jag ska rapportera vad det kostar när jag vet. (Fölis är EXTREMT stickrädd, utan anledning, och det går inte att träna bort och inte ens vet fixar att sticka henne. Det krävs X antal personer för att lyckas och det är fara för livet. Spelar ingen roll om det är vaccination eller en intravenös injektion, hon får stora frispelet)

Många bra råd har du fått tycker jag.
Här kommer jag med ett bidrag för att träna bort "läskigheten"

Ta ett smör/margarinpaket från kylskåpet och låt omslaget vara kvar.
Ta en kanyl i handen, precis på samma sätt som du skulle ge hästen.
"slå" in den i smörpaketet...
Du får exakt samma motstånd i handen som om du satte kanylen i en hästhals.

Gör så VÄLDIGT många gånger.

Om du har fler hästar i stallet, och kanske en, som är garanterat sprutsäker, så träna på den ett par gånger. (olika kanyler vid varje stick)

Allra enklast, av någon konstig anledning, är att sticka andras hästar inte egna.

Har du någon som kan ställa upp?

För, det anser jag i alla fall, att penicillinbehandling är något som alla hästägare ska kunna.
Så träna på du.

Bor du nära Köping?
kom till oss i så fall ;)

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka