Bästa sättet att få bort koda!?

Ponnymupp

Trådstartare
Hej Alla, min lilla ponny är en sån där häst som älskar att gnugga in sig i koda, och helst väldigt mycket ska de vara och som många vet är de jäkligt jobbigt att få bort, men nu undrar jag om ni har nåt bra tips på hur man enkelt eller på ett bra sätt kan få bort koda?

Jag har provat med att ta varmvatten på de och sen borsta efter ett tag men de funkade ej, en tjej i stallet hade nån salva (kommer ej ihåg vad den hette) men det funkade inte heller, det blev bara klibbigare. Så kom med alla era förslag ni har?!:D

Sv: Bästa sättet att få bort koda!?

Om man får koda på händerna är det smör, citron eller yes som hjälper bäst!

Fett löser kådan. Jag brukar använda vanlig matolja som Jag gnuggar kådan med. Ev kan man sedan ta hjälp av en ryktsten också.

Tack så mycket för tipsen, jag ska prova med matolja och se^^

Jag har använt T-röd när inget annat funkade, men det skulle jag säga är en absolut sista-åtgärd! Eucerin har en duscholja för människor som funkade bra på intorkat fölbajs, det kanske funkar på koda också? Finns på apoteket :)

Jag säger också olja. Om det är mycket kåda och man inte orkar stå och gnugga tills det är borta så brukar jag dränka in fläcken med rejält med olja, och sen låta den vara. Nästa dag brukar kådan vara upplöst och kan torkas bort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 603
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 133
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka