Bästa råttgiftet?

Ramona

Trådstartare
Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu har han tomt och behöver beställa mer. Men jag vill få detta fixat i helgen.

Vad köper jag? Vart tar jag vägen? Finns det något på Granngården som faktiskt dödar brunråttor eller får de bara lite ont i magen av de produkterna?

Du måste ha ett utbildningsbevis och godkännande från LS för att få köpa råttgift i butik, så om du inte har en bekant som kan tillhandahålla det så får du vända dig till ditt försäkringsbolag där skydd och åtgärd mot skadedjur kan ingå i hemförsäkringen.

Senast ändrad:
Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu har han tomt och behöver beställa mer. Men jag vill få detta fixat i helgen.

Vad köper jag? Vart tar jag vägen? Finns det något på Granngården som faktiskt dödar brunråttor eller får de bara lite ont i magen av de produkterna?
Det finns nuförtiden ingen råttgift för oss vanliga dödliga att köpa som verkligen fungerar att döda skadedjuren på riktigt så att säga. Tyvärr. Förr kunde man köpa ordentligt råttgift och sätta ut och djuren dog i stort sett "omedelbart", men det slutade säljas för privatpersoner, nu säljs nått enklare har jag för mig och det upplevde jag göra som du skriver "ger dem lite ont i magen" för det kanske slog ut en eller annan, men inte många så man fick ha råttgift framme i evigheter och de åt och åt men mängden skadedjur minskade inte.

Sedan är ju råttgift aldrig ett snällt sätt att dö på, men i alla fall jag värdesatte till slut huset jag bodde i och min egna hälsa (allergisk) framför att mössen och råttorna i åkern jag bodde i fick fritt spelrum.

Hänger på tråden och frågar om någon har testat och fått resultat av någon av alla de möss/råttskrämmor som finns? Gift vill jag inte lägga ut med tanke på djur som ska finnas kvar och fällor är som en droppe i havet. Jag behöver något mer effektivt.

Hänger på tråden och frågar om någon har testat och fått resultat av någon av alla de möss/råttskrämmor som finns? Gift vill jag inte lägga ut med tanke på djur som ska finnas kvar och fällor är som en droppe i havet. Jag behöver något mer effektivt.

Inte testat själv, men vistats mycket där såna använts (bl.a sadelmakeriet där jag var lärling under två år av gymnasiet, fick in råttor och satte ut flera såna). Min erfarenhet är att effekten inte är särskilt bra på råttor iaf. Ljudet är också jobbigt att vistas i - jag hör dem..

Din granne har gjort sig skyldig till brott! Han får absolut inte ge eller sälja gift till någon annan. Om han blir fast för sånt där kan det påverka hans jordbruksstöd stort. Inte att rekommendera att sporta med sånt där - även om han bara vill hjälpa och vara sjysst.

För oss "vanliga dödliga" gäller fällor eller att anlita riktiga skadedjursbekämpare.

Senast ändrad:
Det finns nuförtiden ingen råttgift för oss vanliga dödliga att köpa som verkligen fungerar att döda skadedjuren på riktigt så att säga. Tyvärr. Förr kunde man köpa ordentligt råttgift och sätta ut och djuren dog i stort sett "omedelbart", men det slutade säljas för privatpersoner, nu säljs nått enklare har jag för mig och det upplevde jag göra som du skriver "ger dem lite ont i magen" för det kanske slog ut en eller annan, men inte många så man fick ha råttgift framme i evigheter och de åt och åt men mängden skadedjur minskade inte.
Nej det är inte "tyvärr" utan det är bra.
Hundar dog och vilda djur led skada av gifterna.
De skall hanteras av utbildad personal av en orsak.

Förr kunde man köpa ordentligt råttgift och sätta ut och djuren dog i stort sett "omedelbart", men det slutade säljas för privatpersoner

Min erfarenhet av starkt råttgift, från långt innan försäljningen reglerades om, är att det inte är (eller var) någon snabb död alls utan tvärtom en rätt utdragen, smärtsam process innan djuren faktiskt dog av de invärtes skadorna som giftet orsakade. Att de dog i stort sett "omedelbart" känns för mig som en enorm försköning av metoden.

Nej det är inte "tyvärr" utan det är bra.
Hundar dog och vilda djur led skada av gifterna.
De skall hanteras av utbildad personal av en orsak.
Ja det är ena sidan av det och det är ju bra att det blev förbjudet. Den andra sidan är att det är svårt att få bukt med skadedjuren när inget riktigt biter. Råttgiftet som såldes när det riktigt verksamma blev förbjudet åt de som godis istället och hade minimal effekt. Fällor.. råttor och möss är smarta så de lärde sig undvika dem. Skrämma vänjer de sig vid. Jag hade Anticimex ute en gång och de la råttgift i några skyddade boxar på ställen andra djur inte kunde komma åt. Jag meddelade att där de la dem fanns varken råttor eller möss och de skulle inte gå dit för att äta. Men joooodå, de är utbildade inom det här. Råttgiftet var orört helt, råttorna och mössen var inte där utan där jag brukade lägga gift, där ingen ändå inte kom åt.

Tyvärr för mössen som flyttat in så dog min Enya och jag skaffade innekatt, vilket löste saken inne.

Min erfarenhet av starkt råttgift, från långt innan försäljningen reglerades om, är att det inte är (eller var) någon snabb död alls utan tvärtom en rätt utdragen, smärtsam process innan djuren faktiskt dog av de invärtes skadorna som giftet orsakade. Att de dog i stort sett "omedelbart" känns för mig som en enorm försköning av metoden.
Du har rätt i att djuret inte dog omedelbart, men man behövde inte ha gift ute särskilt länge för att djuren skulle äta av det och rent faktiskt dö, jämfört med gift som las ut senare när det starkaste förbjöds. Där kunde de äta rätt mycket under en längre period utan att dö på ett tag. Så det är inte hur snabbt djuren dog jag menade egentligen utan hur snabbt man kunde lösa problemet. Det var rätt omedelbart med det snabba råttgift och väldigt långdraget med det senare. Det första räckte ju med att de åt av det en gång tex.

Råttgift har aldrig varit ett snällt sätt att ta död på ett djur. Jag har haft råttor, möss och andra gnagare som husdjur trots min allergi och sa att när skadedjuren började känna sig väl hemma och ställa till det behövde de flytta. För jag ville inte avliva de djuren egentligen. Hittade en yr stackare på golvet en gång, en liten åkermusbebis, fångade och släppte ut igen. Helt emot vad man borde göra......

Men de gör SÅ stor skada, det går inte att blunda för. De är inte en eller två, speciellt inte om huset står i en åker.

Du har rätt i att djuret inte dog omedelbart, men man behövde inte ha gift ute särskilt länge för att djuren skulle äta av det och rent faktiskt dö, jämfört med gift som las ut senare när det starkaste förbjöds. Där kunde de äta rätt mycket under en längre period utan att dö på ett tag. Så det är inte hur snabbt djuren dog jag menade egentligen utan hur snabbt man kunde lösa problemet. Det var rätt omedelbart med det snabba råttgift och väldigt långdraget med det senare. Det första räckte ju med att de åt av det en gång tex.

Då går våra erfarenheter isär, jag släpper det efter det här. Min är att det tog ett bra tag, även med starkt råttgift, att få bukt med problemet om det handlade om mer än några stycken (i fallet jag har längst erfarenhet av, kom råttorna troligen från ladugården som bokstavligen låg runt knuten, en mycket nära granne..). Jag var där i två år och under större delen av tiden var det ett märkbart problem, gift användes i princip hela tiden och det gick åt - råttor låg och dog inuti väggarna etc.

Jag fattar problemet. Det är inte det jag opponerar mig emot.

Då går våra erfarenheter isär, jag släpper det efter det här. Min är att det tog ett bra tag, även med starkt råttgift, att få bukt med problemet om det handlade om mer än några stycken (i fallet jag har längst erfarenhet av, kom råttorna troligen från ladugården som bokstavligen låg runt knuten, en mycket nära granne..). Jag var där i två år och under större delen av tiden var det ett märkbart problem, gift användes i princip hela tiden och det gick åt - råttor låg och dog inuti väggarna etc.

Jag fattar problemet. Det är inte det jag opponerar mig emot.
Jag använde giftet mot de som tog sig in i huset så det var gömt där de tog sig in. Det var möss som tog sig in och inte råttorna, de höll sig utanför och var för mig inget större problem. Det fungerade därför på mössen jag hade på det sätt jag beskrev. Hur det fungerade på råttorna vet jag inte, eftersom vi sällan stötte på varandra på nära håll så att säga, även om en och annan kom in genom öppen dörr någon gång 😱

Jag placerade ut råttgiftet när det blev ett problem, det tog några dagar och så syntes inga möss till i huset mer. Jag hittade inga döda möss heller, men visst, liklukt kunde kännas ibland. Enstaka gånger fick jag "påminna" en gång till under vintern, annars var det problemfritt fram till nästa höst.

Fram tills det giftet plockades bort.

Det finns andra bättre sätt än gift men som är olagliga men mycket effektiva, hink med lite glykolvatten och så en vipplandgång. Detta tar snabbt och effektivt död på råttorna och mössen och är inte på långa vägar så plågsamt för dom som gift och varför detta blev förbjudet är för mig än gåta, kanske "gifttillverkarlobbyn" hade ett finger med i spelet eftersom dom ju ville sälja gift?

Sån anordning hade vi i sommarstugan när jag var barn, mycket effektiv och eftersom det var glykolvatten varken frös den eller luktade det trots att vi inte var där och såg till stugan frekvent. Innan vi hade detta system hade vi Kobrarax som var ganska potent gift och råttorna hade party i stugan och käkade så det stod härliga till av både gift och annat, när vi köpt hinkfällan var det slut på festen, stugan förblev orörd så den är effektiv men som sagt, numera förbjuden.

En sak som är viktig är att man faktiskt lägger energi på att ta reda på vilken lockmat som funkar bäst och ser till att det är så oemotståndligt som möjligt. En stor anledning till att mössen/råttorna inte går i fällorna är att lockmaten är för klen.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 790
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 325
Senast: Sesca
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 221
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar