Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Maxvikt på mitt släp är 2000kg så det.Den viktigaste frågan, tycker jag iaf, när man diskuterar dragbilar är hur tungt du skall dra. Annars blir det bara en diskussion hur långt ett snöre är…
Subaru är inte så billiga i drift, enligt min erfarenhet. När det behöver meckas så drar det lätt iväg, likaså service etc. Enligt min erfarenhet och enligt de verkstäder etc som jag bollat med. Å andra sidan verkar det också vara hållbara bilar överlag. Och de drar bra. Min var en Legacy av lite äldre modell, och även den var väldigt trevlig att köra släp med (inte lika tungt som ditt, dock). Deras fyrhjulsdrift är ett stort plus.
Jag har i dagsläget ingen bil, eftersom jag är hästlös och i huvudsak behöver bil för hästlivet. Men satsar på att ta BE-kortet innan nästa häst köps, och räknar med att ha ungefär samma budget som du att köpa bil för. Hittar jag en fräsch Subaru (manuell) inom budgeten så är det troligt att det blir en sån för min del.
Du behöver kolla på outback med 2.5 motor, de ligger på 2000kg. 2.0 ligger oftast på 1800kg.Utav de förslag jag har fått, är det ingen som ger helgrönt på släpvagnskollen, mest last av dessa ger Rav4.
Jag har ägt en Subaru och ett par andra bilar i ungefär samma storlek. Jag har också diskuterat med andra som haft bilar i snarlik storlek. Jag kan ju säga att ingen annan av bilarna har varit så dyr som Subaru när slitagedelarna började gå. När jag slog ut det kostade diverse lagningar av slitagedelar ca 10-15'/år. Utöver service alltså. Då pratar jag inte delar som belägg och skivor i huvudsak utan massa annat bråte som finns på en bil.Enligt min empiriska erfarenhet är problemet med subaru och ägande kostnader att många tycks jämföra verkstadskostnaderna med mindre och billigare bilar och inte mot bilar i samma klass. Man skall inte jämföra mot en Golf utan mot en Passat. Den vanligaste bilen i min bekantskapskrets är Subaru och de verkar verkligen inte betala mer än de som kör europeiska bilar. Något billigare och färre verkstadsbesök verkar vara det normala enligt min erfarenhet…
Jag känner inte riktigt igen mig heller i detta. Visst, vissa delar är säkert dyrare men så himla farligt har det inte varit. När avgasröret gick då var orginaldel apdyr men de hittade en sportmodell i aluminium för halva priset så aldrig mer rost där. Dessutom går ju slitdelarna typ aldrig sönder. Bytte första hjullager vid 30000 mil, likaså första spindelleden. De lagningarna gick på 3500kr resp typ 2500kr. Bytt ngn grej i växellådan, 4000. Stötdämparna har jag aldrig bytt, 33000mil and counting. I övrigt har jag bara bytt skivor och belägg med jämna mellanrum när det behövts.Jag har ägt en Subaru och ett par andra bilar i ungefär samma storlek. Jag har också diskuterat med andra som haft bilar i snarlik storlek. Jag kan ju säga att ingen annan av bilarna har varit så dyr som Subaru när slitagedelarna började gå. När jag slog ut det kostade diverse lagningar av slitagedelar ca 10-15'/år. Utöver service alltså. Då pratar jag inte delar som belägg och skivor i huvudsak utan massa annat bråte som finns på en bil.
Subaru är en jättebra bil men för guds skull, sälj innan det börjar gå slitagedelar! Delarna är fruktansvärt dyra och svårt att få fatt i billigare varianter av dem (åtminstone för ett par år sedan när jag ägde det märket). Släppte den väldigt billigt, ca 6000, till en på jobbet som tyckte det var kul att skruva. Hen höll på att bli totalt ruinerad trots att det bara var delar hen behövde betala.
Min Toyota Rav4 får dra 2000 kg så du borde få grönt med den modellen (men olika Rav4 har kanske olika dragvikt?)Utav de förslag jag har fått, är det ingen som ger helgrönt på släpvagnskollen, mest last av dessa ger Rav4.
Skönt att du sluppit. "Min" verkstad, icke märkesverkstad, berättade när vi diskuterade ämnet att det var hopplöst att få tag på alternativa delar. Någon enstaka del hittades billigare men det var sällsynt. Många märken kan man hitta alternativa varianter på delarna men Subaru är svårare. Det var när delar började gå sönder, runt kanske 10000-15000 mil, som det gick utför. Det var som en timer. Varannat år var det verkstadsbesök. Varannat år kostade bilen mig 20000+ i reparationer och flera besök på verkstaden. Verkstaden ringde om det var dyrare än 5000 (dvs varenda gång). Om det besöket var billigare än 10000 var det ett billigt besök. Oftast passerade det 10000.Jag känner inte riktigt igen mig heller i detta. Visst, vissa delar är säkert dyrare men så himla farligt har det inte varit. När avgasröret gick då var orginaldel apdyr men de hittade en sportmodell i aluminium för halva priset så aldrig mer rost där. Dessutom går ju slitdelarna typ aldrig sönder. Bytte första hjullager vid 30000 mil, likaså första spindelleden. De lagningarna gick på 3500kr resp typ 2500kr. Bytt ngn grej i växellådan, 4000. Stötdämparna har jag aldrig bytt, 33000mil and counting. I övrigt har jag bara bytt skivor och belägg med jämna mellanrum när det behövts.
Oj, men det måste nästan ha varit otur med så mycket och så dyrt vid så låga miltal? Både besiktning och verkstad har sagt till mig att Subarus är det aldrig något särskilt med och alltid värda att laga. De ligger väl alltid i topp på godkända besiktningar tror jag. Mitt dyraste verkstadsbesök var vid kamrem plus service och något mer, hamnade på runt 15'.Skönt att du sluppit. "Min" verkstad, icke märkesverkstad, berättade när vi diskuterade ämnet att det var hopplöst att få tag på alternativa delar. Någon enstaka del hittades billigare men det var sällsynt. Många märken kan man hitta alternativa varianter på delarna men Subaru är svårare. Det var när delar började gå sönder, runt kanske 10000-15000 mil, som det gick utför. Det var som en timer. Varannat år var det verkstadsbesök. Varannat år kostade bilen mig 20000+ i reparationer och flera besök på verkstaden. Verkstaden ringde om det var dyrare än 5000 (dvs varenda gång). Om det besöket var billigare än 10000 var det ett billigt besök. Oftast passerade det 10000.
Sista åren skrattade verkstadsmänniskan när jag ringde och sa åt mig att byta ut eländet. Enligt verkstadsmänniskans erfarenhet var det vanligt att det blev sådär. Hela tiden tänkte jag "det var säkert sista saken nu". Jag älskade ju den där bilen då den under första åren i min ägo gick som en klocka och var trevlig att dra med.
Ja jag vet inte. Som sagt: verkstadens uppfattning var densamma som min. Om jag hade haft en plan att byta bil med jämna mellanrum hade jag säkert kunnat tänka mig en ny. Nu är jag inte ett dugg intresserad av det utan vill ha en bil som tickar och går i all oändlighet utan större utgifter. Då är Subaru ingenting jag kommer prova igen helt enkelt.Oj, men det måste nästan ha varit otur med så mycket och så dyrt vid så låga miltal? Både besiktning och verkstad har sagt till mig att Subarus är det aldrig något särskilt med och alltid värda att laga. De ligger väl alltid i topp på godkända besiktningar tror jag. Mitt dyraste verkstadsbesök var vid kamrem plus service och något mer, hamnade på runt 15'.
Räknade någon gång på vad den kostat mig per mil dvs inköp plus verkstad och jag landade på runt 6 kr. Finns säkert billigare men mtp storlek och kapacitet tror jag ändå det är en helt ok siffra.
Jag har oxå blivit avrådd Subaru pga sådana kostnaderJa jag vet inte. Som sagt: verkstadens uppfattning var densamma som min. Om jag hade haft en plan att byta bil med jämna mellanrum hade jag säkert kunnat tänka mig en ny. Nu är jag inte ett dugg intresserad av det utan vill ha en bil som tickar och går i all oändlighet utan större utgifter. Då är Subaru ingenting jag kommer prova igen helt enkelt.
Jag känner inte riktigt igen mig heller i detta. Visst, vissa delar är säkert dyrare men så himla farligt har det inte varit. När avgasröret gick då var orginaldel apdyr men de hittade en sportmodell i aluminium för halva priset så aldrig mer rost där. Dessutom går ju slitdelarna typ aldrig sönder. Bytte första hjullager vid 30000 mil, likaså första spindelleden. De lagningarna gick på 3500kr resp typ 2500kr. Bytt ngn grej i växellådan, 4000. Stötdämparna har jag aldrig bytt, 33000mil and counting. I övrigt har jag bara bytt skivor och belägg med jämna mellanrum när det behövts.