Bästa och billigaste dragbilen

AbCdE

Trådstartare
Jag ska slå slag i saken och ta BEkort och köpa en begagnad bil. Vad ska jag leta efter? Ska alltså dra bra och vara ekonomisk i inköp och underhåll. Budget 100-150’, helst.
 
Jag har en Toyota Rav4 (diesel) som jag köpte begagnad inom din budget. Jag är supernöjd, jättebra som dragbil och bra i underhåll.
 
Den viktigaste frågan, tycker jag iaf, när man diskuterar dragbilar är hur tungt du skall dra. Annars blir det bara en diskussion hur långt ett snöre är…
 
Subaru är inte så billiga i drift, enligt min erfarenhet. När det behöver meckas så drar det lätt iväg, likaså service etc. Enligt min erfarenhet och enligt de verkstäder etc som jag bollat med. Å andra sidan verkar det också vara hållbara bilar överlag. Och de drar bra. Min var en Legacy av lite äldre modell, och även den var väldigt trevlig att köra släp med (inte lika tungt som ditt, dock). Deras fyrhjulsdrift är ett stort plus.

Jag har i dagsläget ingen bil, eftersom jag är hästlös och i huvudsak behöver bil för hästlivet. Men satsar på att ta BE-kortet innan nästa häst köps, och räknar med att ha ungefär samma budget som du att köpa bil för. Hittar jag en fräsch Subaru (manuell) inom budgeten så är det troligt att det blir en sån för min del.
 
Subaru är inte så billiga i drift, enligt min erfarenhet. När det behöver meckas så drar det lätt iväg, likaså service etc. Enligt min erfarenhet och enligt de verkstäder etc som jag bollat med. Å andra sidan verkar det också vara hållbara bilar överlag. Och de drar bra. Min var en Legacy av lite äldre modell, och även den var väldigt trevlig att köra släp med (inte lika tungt som ditt, dock). Deras fyrhjulsdrift är ett stort plus.

Jag har i dagsläget ingen bil, eftersom jag är hästlös och i huvudsak behöver bil för hästlivet. Men satsar på att ta BE-kortet innan nästa häst köps, och räknar med att ha ungefär samma budget som du att köpa bil för. Hittar jag en fräsch Subaru (manuell) inom budgeten så är det troligt att det blir en sån för min del.

Enligt min empiriska erfarenhet är problemet med subaru och ägande kostnader att många tycks jämföra verkstadskostnaderna med mindre och billigare bilar och inte mot bilar i samma klass. Man skall inte jämföra mot en Golf utan mot en Passat. Den vanligaste bilen i min bekantskapskrets är Subaru och de verkar verkligen inte betala mer än de som kör europeiska bilar. Något billigare och färre verkstadsbesök verkar vara det normala enligt min erfarenhet…
 
Utav de förslag jag har fått, är det ingen som ger helgrönt på släpvagnskollen, mest last av dessa ger Rav4.
 
Enligt min empiriska erfarenhet är problemet med subaru och ägande kostnader att många tycks jämföra verkstadskostnaderna med mindre och billigare bilar och inte mot bilar i samma klass. Man skall inte jämföra mot en Golf utan mot en Passat. Den vanligaste bilen i min bekantskapskrets är Subaru och de verkar verkligen inte betala mer än de som kör europeiska bilar. Något billigare och färre verkstadsbesök verkar vara det normala enligt min erfarenhet…
Jag har ägt en Subaru och ett par andra bilar i ungefär samma storlek. Jag har också diskuterat med andra som haft bilar i snarlik storlek. Jag kan ju säga att ingen annan av bilarna har varit så dyr som Subaru när slitagedelarna började gå. När jag slog ut det kostade diverse lagningar av slitagedelar ca 10-15'/år. Utöver service alltså. Då pratar jag inte delar som belägg och skivor i huvudsak utan massa annat bråte som finns på en bil.

Subaru är en jättebra bil men för guds skull, sälj innan det börjar gå slitagedelar! Delarna är fruktansvärt dyra och svårt att få fatt i billigare varianter av dem (åtminstone för ett par år sedan när jag ägde det märket). 😅 Släppte den väldigt billigt, ca 6000, till en på jobbet som tyckte det var kul att skruva. Hen höll på att bli totalt ruinerad trots att det bara var delar hen behövde betala.
 
Jag har ägt en Subaru och ett par andra bilar i ungefär samma storlek. Jag har också diskuterat med andra som haft bilar i snarlik storlek. Jag kan ju säga att ingen annan av bilarna har varit så dyr som Subaru när slitagedelarna började gå. När jag slog ut det kostade diverse lagningar av slitagedelar ca 10-15'/år. Utöver service alltså. Då pratar jag inte delar som belägg och skivor i huvudsak utan massa annat bråte som finns på en bil.

Subaru är en jättebra bil men för guds skull, sälj innan det börjar gå slitagedelar! Delarna är fruktansvärt dyra och svårt att få fatt i billigare varianter av dem (åtminstone för ett par år sedan när jag ägde det märket). 😅 Släppte den väldigt billigt, ca 6000, till en på jobbet som tyckte det var kul att skruva. Hen höll på att bli totalt ruinerad trots att det bara var delar hen behövde betala.
Jag känner inte riktigt igen mig heller i detta. Visst, vissa delar är säkert dyrare men så himla farligt har det inte varit. När avgasröret gick då var orginaldel apdyr men de hittade en sportmodell i aluminium för halva priset så aldrig mer rost där. Dessutom går ju slitdelarna typ aldrig sönder. Bytte första hjullager vid 30000 mil, likaså första spindelleden. De lagningarna gick på 3500kr resp typ 2500kr. Bytt ngn grej i växellådan, 4000. Stötdämparna har jag aldrig bytt, 33000mil and counting. I övrigt har jag bara bytt skivor och belägg med jämna mellanrum när det behövts.
 
Jag känner inte riktigt igen mig heller i detta. Visst, vissa delar är säkert dyrare men så himla farligt har det inte varit. När avgasröret gick då var orginaldel apdyr men de hittade en sportmodell i aluminium för halva priset så aldrig mer rost där. Dessutom går ju slitdelarna typ aldrig sönder. Bytte första hjullager vid 30000 mil, likaså första spindelleden. De lagningarna gick på 3500kr resp typ 2500kr. Bytt ngn grej i växellådan, 4000. Stötdämparna har jag aldrig bytt, 33000mil and counting. I övrigt har jag bara bytt skivor och belägg med jämna mellanrum när det behövts.
Skönt att du sluppit. "Min" verkstad, icke märkesverkstad, berättade när vi diskuterade ämnet att det var hopplöst att få tag på alternativa delar. Någon enstaka del hittades billigare men det var sällsynt. Många märken kan man hitta alternativa varianter på delarna men Subaru är svårare. Det var när delar började gå sönder, runt kanske 10000-15000 mil, som det gick utför. Det var som en timer. Varannat år var det verkstadsbesök. Varannat år kostade bilen mig 20000+ i reparationer och flera besök på verkstaden. Verkstaden ringde om det var dyrare än 5000 (dvs varenda gång). Om det besöket var billigare än 10000 var det ett billigt besök. Oftast passerade det 10000.

Sista åren skrattade verkstadsmänniskan när jag ringde och sa åt mig att byta ut eländet. Enligt verkstadsmänniskans erfarenhet var det vanligt att det blev sådär. Hela tiden tänkte jag "det var säkert sista saken nu". Jag älskade ju den där bilen då den under första åren i min ägo gick som en klocka och var trevlig att dra med.
 
Min Seat Ateca (modellår 2017) får dra 2000 kg med behörighet. Fyrhjulsdriven diesel. Borde vara samma med systerbilarna (nästan exakt samma rakt igenom) VW Tiguan (men VW är betydligt dyrare pga märket så nog utanför budget) och Skoda Karoq.
 
Skönt att du sluppit. "Min" verkstad, icke märkesverkstad, berättade när vi diskuterade ämnet att det var hopplöst att få tag på alternativa delar. Någon enstaka del hittades billigare men det var sällsynt. Många märken kan man hitta alternativa varianter på delarna men Subaru är svårare. Det var när delar började gå sönder, runt kanske 10000-15000 mil, som det gick utför. Det var som en timer. Varannat år var det verkstadsbesök. Varannat år kostade bilen mig 20000+ i reparationer och flera besök på verkstaden. Verkstaden ringde om det var dyrare än 5000 (dvs varenda gång). Om det besöket var billigare än 10000 var det ett billigt besök. Oftast passerade det 10000.

Sista åren skrattade verkstadsmänniskan när jag ringde och sa åt mig att byta ut eländet. Enligt verkstadsmänniskans erfarenhet var det vanligt att det blev sådär. Hela tiden tänkte jag "det var säkert sista saken nu". Jag älskade ju den där bilen då den under första åren i min ägo gick som en klocka och var trevlig att dra med.
Oj, men det måste nästan ha varit otur med så mycket och så dyrt vid så låga miltal? Både besiktning och verkstad har sagt till mig att Subarus är det aldrig något särskilt med och alltid värda att laga. De ligger väl alltid i topp på godkända besiktningar tror jag. Mitt dyraste verkstadsbesök var vid kamrem plus service och något mer, hamnade på runt 15'.
Räknade någon gång på vad den kostat mig per mil dvs inköp plus verkstad och jag landade på runt 6 kr. Finns säkert billigare men mtp storlek och kapacitet tror jag ändå det är en helt ok siffra.
 
Oj, men det måste nästan ha varit otur med så mycket och så dyrt vid så låga miltal? Både besiktning och verkstad har sagt till mig att Subarus är det aldrig något särskilt med och alltid värda att laga. De ligger väl alltid i topp på godkända besiktningar tror jag. Mitt dyraste verkstadsbesök var vid kamrem plus service och något mer, hamnade på runt 15'.
Räknade någon gång på vad den kostat mig per mil dvs inköp plus verkstad och jag landade på runt 6 kr. Finns säkert billigare men mtp storlek och kapacitet tror jag ändå det är en helt ok siffra.
Ja jag vet inte. Som sagt: verkstadens uppfattning var densamma som min. Om jag hade haft en plan att byta bil med jämna mellanrum hade jag säkert kunnat tänka mig en ny. Nu är jag inte ett dugg intresserad av det utan vill ha en bil som tickar och går i all oändlighet utan större utgifter. Då är Subaru ingenting jag kommer prova igen helt enkelt.
 
Ja jag vet inte. Som sagt: verkstadens uppfattning var densamma som min. Om jag hade haft en plan att byta bil med jämna mellanrum hade jag säkert kunnat tänka mig en ny. Nu är jag inte ett dugg intresserad av det utan vill ha en bil som tickar och går i all oändlighet utan större utgifter. Då är Subaru ingenting jag kommer prova igen helt enkelt.
Jag har oxå blivit avrådd Subaru pga sådana kostnader
 
Jag känner inte riktigt igen mig heller i detta. Visst, vissa delar är säkert dyrare men så himla farligt har det inte varit. När avgasröret gick då var orginaldel apdyr men de hittade en sportmodell i aluminium för halva priset så aldrig mer rost där. Dessutom går ju slitdelarna typ aldrig sönder. Bytte första hjullager vid 30000 mil, likaså första spindelleden. De lagningarna gick på 3500kr resp typ 2500kr. Bytt ngn grej i växellådan, 4000. Stötdämparna har jag aldrig bytt, 33000mil and counting. I övrigt har jag bara bytt skivor och belägg med jämna mellanrum när det behövts.

Jag jämför med bilar i någorlunda samma storlek och ålder (min var som sagt en äldre modell, jag har inte haft nya bilar. Legacy är ju heller ingen "värsting dragbil", nån sån har jag heller inte haft.) som jag haft. Startmotorn kostade drygt 8tkr att byta när den gick (och den gick verkligen helt - bilen gick öht inte utan bärgades till verkstad). Kamremmen (som jag bara kollade upp priset för, bytte aldrig) skulle kosta rätt mycket mer att byta än på mina andra bilar. I övrigt har jag som sagt bollat med verkstad och besiktning i allmänhet.
Jag delar din uppfattning om att det överlag är hållbara bilar som inte går sönder stup i ett.

Subaru är ju inte precis ensamma om dyra delar, heller. Men mina andra bilar har det ofta funnits billigare alternativ till, och har varit enklare (enligt verkstan) att mecka = billigare.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
614
Senast: Windy
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp