Bästa medlet mot fästningar?!

SandraM

Trådstartare
Nu har jag fått nog, då katten drar in mycket fästningar. Jag plockade 8 st på han idag, och jag kollade honom igår. Jag plockar minst 3 om dagen på han. Vad är det bästa att för att slippa dom i största möjliga mån? Jag vill egentligen inte använda gift då jag har småbarn, men nu får det vara nog med dessa snuskiga små djur!

Så era bästa tips!!! :)

Jag är också emot att använda gifter i största möjliga mån, men mot fästingar så finns nog inget annat än Frontline. För de eländiga små krypen är ju stört omöjliga att upptäcka innan det är för sent...

Jag använder Fronline på mina katter. Det funkar bra - även om jag också är emot gifter, men vad har man att välja på? Få in de små äcklen?

Det blev Frontline. Han behandlades idag så får vi se om det blir bra! :) Sommaren har knappt början och jag är redan trött på det... Fast med dessa milda vintrarna vi har haft nu så lever väl dessa djuren loppan antar jag :/

Jag använder Frontline och tycker att det bara hjälper till en del. Han har fullt med fästingar men något färre än obehandlad. Tog fem igår kväll. Tycker dock att de vill krypa runt längre innan de sätter sig. Jag tar en del som kryper med jämna mellanrum (om han inte hinner lägga dem i min säng :banghead: )

På hund har Frontline funkar suveränt. Men på den här katten verkar det inte gå något vidare.
den andra katten är inte tillräckligt tam för att stå stilla så länge att jag hinner ha på hela pipetten. Men han verkar knappt ha fästingar?

Något tips om appliceringen av frontline? Finns det bättre sätt än i nacken? ska man sprida innehållet på flera ställen kanske?

jag rekommenderar oxå Frontline - jag har provat billigare varianter men tycker inte jag har fått samma effekt då och fått plocka fästingar ändå.

Det ska hällas i nacken enligt beskrivningen - för att katterna så lite som möjligt ska komma åt och slicka på det.

Förra sommaren använde jag ett fästinghalsband som funkade bra, min Alice fick bara en eller två på hela sommaren men de gångerna hade jag inte satt på halsbandet av glömska/lathet :o Hon gick dock i koppel, men hon gjorde det varje dag så länge vi själva var ute och gillade att ligga och lurpassa i högt gräs så uppenbarligen funkade det :)
Det stod att man skulle tvätta händerna efter man hade vidrört/satt på/av halsbandet men inte varför så vi gjorde det, men vi märkte ingen reaktion på oss själva eller katten.

Jag vågar inte använda Frontlinjen längre på mina katter, inte efter att jag hade en katt som blev rätt sjuk efter en behandling. Hon repade sig på ett par dagar, men jag tyckte så himla synd om henne. Antar att hon lyckades få i sig en del av medlet. Jag har resignerat och plockar fästingarna istället.

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 866
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen