Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??

Sv: Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??

Och ditt råd är ???

Du får ursäkta men själv anser jag det som minst sagt lika skrämmande från dina råd. Dessa analyser du anser som grunden för välbalanserad foderstat,, vad hjälper det om man inte först har analyserat själva grundproblemet???

Ja, rådet är väl att lära sig om foder. Grundproblemet brukar oftast handla om obalans, dvs om det nu inte är ärftligt. Så du anser att mina råd om en välbalanserad foderstat är förkastliga råd utan man ska helst ta itu med andra saker först...kanske köpa tillskott som man ev kunde ha fixat med en balans från början ?

Jag har hand om ett sto som har en 3 veckors fölunge vid sin sida. Hon är 15 år och gammal tävlingshäst som haft skor sedan 4-5 års ålder. Nu har hon varit helt barfota i 4 veckor och hovarna ser förskräckliga ut!! Speciellt framhovarna som stora bitar har lossnat (2-4cm). Hästägaren skulle promt ha av skorna redan långt innan fölning (3-4 månader innan) men jag sa nej då stoet är mycket ömfotat och har alltid under sina tävlingsår fått stå i kvar inne i boxen när hon fått tappskor. Så stoet blev av med sina sko ca en vecka innan fölningen och när jag nu vill sko henne iaf fram säger hovslagaren att det är naturligt att hovarna går sönder så mycket i början och att första 3-5 veckorna är värst för "ny" barfotade. Men samtidigt är ju stoet så halt av ömheten så hon smyger ut i hagen på morgonen. Har ni någon erfarenhet om hur lång tid det tar för hovarna att anpassa sig från skor till barfota? Jag tycker att det är orimligt att hon ska behöva halta omkring.:crazy::confused:

efter ca 6 veckor brukar hornproduktionen komma i gång och de hästar som klarar barfotagång brukar då anpassa sig så sakta, även om dom givetvis kan ömma lite. Men inte lika mycket som från början. Jag skulle aldrig i livet dra av ett högdräktigt sto skor om hon aldrig gått barfota förut. Högdräktiga ston är så tunga, och om hon nu har varit så ömfotad förut och inte ens dräktig så anser jag det är förkastligt att göra så. risken med detta är att hästen kunde fått överbelastningsfång. Stackars häst. Stora bitar ska absolut inte gå av bara för dom går barfota. Ska man ge en häst barfotagång måste man förbereda, dvs verka så lite som möjligt, endast återställa så att säga. Hästen måste ha något att slita på. Sedan måste man vara noga att runda av kanterna med rasp med jämna mellanrum för att föhindra bortfläkning av delar av väggen...verkar inte som den hästens fötter skötts på ett riktigt sätt. Verkar som hästägaren trott att: det är bara dra av skorna så löser sig allt. Barfotagån i all ära, men det finns gränser. Hästen ska inte lida. En lättare ömhet är inget att bry sig om, men många gånger har man sett stapplande hästar...och det är definitivt ingen vacker syn och så ska det inte vara heller.

efter ca 6 veckor brukar hornproduktionen komma i gång och de hästar som klarar barfotagång brukar då anpassa sig så sakta, även om dom givetvis kan ömma lite. Men inte lika mycket som från början. Jag skulle aldrig i livet dra av ett högdräktigt sto skor om hon aldrig gått barfota förut. Högdräktiga ston är så tunga, och om hon nu har varit så ömfotad förut och inte ens dräktig så anser jag det är förkastligt att göra så. risken med detta är att hästen kunde fått överbelastningsfång. Stackars häst. Stora bitar ska absolut inte gå av bara för dom går barfota. Ska man ge en häst barfotagång måste man förbereda, dvs verka så lite som möjligt, endast återställa så att säga. Hästen måste ha något att slita på. Sedan måste man vara noga att runda av kanterna med rasp med jämna mellanrum för att föhindra bortfläkning av delar av väggen...verkar inte som den hästens fötter skötts på ett riktigt sätt. Verkar som hästägaren trott att: det är bara dra av skorna så löser sig allt. Barfotagån i all ära, men det finns gränser. Hästen ska inte lida. En lättare ömhet är inget att bry sig om, men många gånger har man sett stapplande hästar...och det är definitivt ingen vacker syn och så ska det inte vara heller.

Exakt så som du resonerar har jag tyckt hela tiden men så går det väl om man tar hand om andras hästar och inte får bestämma själv vad som är bra för hästen. Jag hade aldrig tagit av skorna fram om jag själv fått bestämma, pinsamt att en hovslagarmästare kan tycka att det är nödvändigt att slita av skorna på ett högdräktigt sto trots dålig hovkvalitet och hög belastning bara för att hon kanske trampar på fölungen.
Men nu har jag äntligen fått "tillåtelse" av ägaren att få sko henne, jag hade gjort det nu iaf ändå utan "tillåtelsen" för jag står inte ut att se hennes dåliga hovar! Man får ju ont i magen av att se eländet! Skor åker på denna vecka!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
952
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis