Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??

Sv: Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??

Jag skriver under på, att om allt annat som hovvård, foderstat mm. stämmer så prova Hoof&Health. Har funkat hos mej också!!

TS

Är hovarna trasiga och riktigt urdåliga kan man vara tvungen att låta hästen gå barfota ett tag. Då kan man ha barfota boots när den blir öm, och sko sen är hoven tillfrisknat.

Alla hästar är olika vet du. Har flara hästar i stallet som oxå fick gå 10v och de har bra hovar.. Och jag vet andra hästar som måste skos var 5:e vecka så det är ju indiiduellt...

Naturligtvis är de det :) Men jag har aldrig hört talas om någon som skott sina hästar så sällan, eller hört någon hovslagare förspråka det...

MIn kan lätt gå 10 veckor, han har inga problem med det-inte hovis heller. Men 8 veckor försöker vi hålla.

Kan lägga till att han är ett kallblod. Vet att frågorna givetvis inte var riktade till mig. Men ville bara på visa att det inte behöver vara något fel på själva hästen. I detta fallet är det 100% ärftligt (Som du skrev att det kan vara) då hans mor hade extremt tråkiga hovar:/

Fast hur ofta är det egentligen ärftligt ?

Vanligare är nog att bägge individerna(sto och föl) fått samma vård och foder,miljö osv.:angel:
Jag har sett många hästar med samma "problem ",där det inte varit nåt fel på hästens arvsmassa.. men däremot brister i hästens vård och miljö.
Ibland verkar det bekvämare att skylla på gentik hos hästen ,än att det faktiskt kan va ett genetisk fel på ägarens teorier om vad som är orsaken.;):D

Vad jag vill komma fram till är att alla hästar behöver bra hovvård och foder,miljö anpassat till just den individen.
Att vissa hästar har skitbra hovar i ett stall men en häst dåliga behöver inte bero på att just den hästen har ett genetiskt fel som ger den dåliga hovar.
kan va så enkelt att de andra hästarna är hårdhudade jäklar som tål vilken behandling som helst.(i ochför sig bra att avla på..)

Många små saker ,lite slarv med hovvården ,ett mineralfoder som hästen inte kan tillgodogöra sig,för proteinrikt foder,stress i miljön,halvtaskigt vatten ,skitig hage osv kan sammantaget göra hovarna försvagade och ge hästen en stämpel att den har dåliga hovar.

Väldigt få hästar har riktigt dåliga hovar,antingen brister nåt i skötseln eller också har hästen andra problem som secundärt ger den sk problemhovar.

Vad som orsakar problem hos just en individ är specifikt för just den hästen i just den miljön och hur den sköts osv.

Tex kan alla hästar i ett stall få samma skötsel och foder men en individ ändå lida brist på ett ämne.

En fet häst kan tex ha brist på många näringsämnen,men vem tror det?

Hästar är som vi olika ,visst vi har ett genetiskt arv men om man vill kan man påverka effekterna av detta,(tex i min familj blir vi lätt feta om magen av sötsaker..om jag väljer att ändå äta detta är det då mitt arv eller mitt handlande som gör mig fet?)

De allra flesta hästar kan säkert ha bra hovar,det kräver bara mer eller mindre jobb från människornas sida.
Och ibland detektivarbete för att hitta grundorsaken till problemen.
De mkt få som har skithovar på riktigt borde absolut inte användas i aveln utan överlämnas till naturligt urval i naturen.:angel:

Bara tänker lite högt ..

som jag förstår det så är du inne på samma linje som jag..

Det finns alltid massa förklaringar till "kringeli krokar" som skyddar personens inlägg eller trådstart..

Jag tror att vi båda har en ganska god självkretik och grundkunskap till att sätta individens välbefinnande i centrum..

Jag förtår din frusteration men har sedan lång tid tillbaka fått en tankeställare av koncekvenserna av att förmedla det (på ett rakt, lättförståligt sätt)

Man är helt enkelt både arrogant, otrevlig, stötande och "pain in the ass" .

Mitt råd till dig är att sålla inläggen, svara enbart genom PM till den/dom du finner seriösa och låt övriga föra sin talan.

Kort sagt,, du spiller mkt av din energi och brinnande intresse för den enskilda individens välbeffinande i många av trådarna/TS.

Bränn inte ut dig !!

Jag skulle också behöve lite hjälp angående dåliga hovar. Jag ska hyra en häst till hösten och hans hovar har alltid varit dåliga vad jag vet. Han tappar skor ganska ofta och hovarna spricker och han är väldigt ömfotad. När jag får han ska han få gå i gräshage dag och natt hos en kompis innan han får flytta in i nya stallet. Han kommer vara hos min kompis i ca 3 veckor. Jag undrar då om jag ska låta han gå barfota så han inte tappar skor och måste skos om flera gånger? Jämt när han tappat en sko har han alltid börjat halta samma dag och verkat ha ganska ont, därför jag tvekar och han skulle få ont i alla hovar om han går barfota innan han vänjer sig.

Jag tror inte att han haft någon bra foderstat och jag vet att mycket hänger på det men det fixar jag sen när han är i stallet eftersom han inte kommer gå något under dom 3 veckorna. Har även tänkt att köpa enzion då jag hört att det är väldigt bra.

Öh, jag vet inte riktigt vart vanliga skicka knappen är, hittade bara snabb-svar.. XD

Frågan är ju varför den tappar skor?

Skulle inte sko av en sådan om det inte var absolut sista utvägen, just för de liksom blir så himla ömma, och heller inte nödvändigtvis slutar. Mitt fbl gjordes (hos en tidigare ägare) ett försök att sko av för att förbättra hovkvaliten. 1½ år, han slutade inte ömma helt.

Han fick bättre hovkvalitet av annan mat, skor på igen och tillskott. Hos tidigare äg fick han biotin, hos mig fick han ingenting i den vägen (behövdes ej)

Alexandra_W; Det är det jag är rädd för. Vet du om såna där boots-skor funkar och vart man kan få tag på såna isf?

Forest Autumn; Den här hästen betyder väldigt mycket för mig så därför jag ff vill hyra honom. Annars hade jag inte gjort det.

De går att få tag på lite varstans. De fungerar inte på alla hästar dock, men fungerar oftast bra som reservhjul någon - några dagar innan hovslagaren kan komma och slå på skon. Men att ersätta skor med sådana på en så öm, det har jag inga bra erfarenheter av. Dessutom ska de inte sitta på dygnet om, och de kan tappa tofflorna med.

Tofflorna fungerar bäst endera som 'reservhjul' tills hovslagare kan komma ut, dvs vid tappsko, eller för de hästar som är oömma i hagen men ömmar när man rider.

Jag skulle också behöve lite hjälp angående dåliga hovar. Jag ska hyra en häst till hösten och hans hovar har alltid varit dåliga vad jag vet. Han tappar skor ganska ofta och hovarna spricker och han är väldigt ömfotad. När jag får han ska han få gå i gräshage dag och natt hos en kompis innan han får flytta in i nya stallet. Han kommer vara hos min kompis i ca 3 veckor. Jag undrar då om jag ska låta han gå barfota så han inte tappar skor och måste skos om flera gånger? Jämt när han tappat en sko har han alltid börjat halta samma dag och verkat ha ganska ont, därför jag tvekar och han skulle få ont i alla hovar om han går barfota innan han vänjer sig.

Jag tror inte att han haft någon bra foderstat och jag vet att mycket hänger på det men det fixar jag sen när han är i stallet eftersom han inte kommer gå något under dom 3 veckorna. Har även tänkt att köpa enzion då jag hört att det är väldigt bra.

Öh, jag vet inte riktigt vart vanliga skicka knappen är, hittade bara snabb-svar.. XD

Eftersom reklam inte är tillåtet på forumet och ett tips med bifogad länk även kan uppfattas som reklam så skickar jag ett PM.

Eftersom reklam inte är tillåtet på forumet och ett tips med bifogad länk även kan uppfattas som reklam så skickar jag ett PM.

Jag har också en häst, ett svenskt halvblod, med trasiga hovar.
Hon tappar sina skor hela tiden,

Det kanske är fel foder jag ger henne? Jag kan inget om foder, Hon får hösilage, betfor och en liter från en säck som jag har glömt namnet på.

Ska jag köpa enzion och ge henne? Var köper man det?
Eller vet du något annat jag kan köpa till henne?

I ditt fall skulle jag faktiskt köpa mig främst en bra foderbok. Lite skrämmande tycker jag det är när man inte ens kommer i håg vad maten man ger sin häst heter :confused:

Du bör, åtminstone tills nästa år, analysera ditt grovfoder. Därefter tar du hjälp av någon som vet vad analysen betyder, efter det kan du utforma en välbalanserad foderstat till din häst.

Vill oxå ha PM :), då jag har en nyinköpt häst i stallet med lite trasiga hovar.
Om det beror på hovkvaliteten, oregelbunden skoning eller tidigare foderstat låter jag vara osagt. Ska bli spännande att se hur det blir efter några regelbundna skoningar.

kl

Håller med coari i vad han/hon skrivit och trots många hästar som passerat genom åren så är det bara en häst som inte fått bra hovar med rätt foderstat, magen i ordning och bra hovslagare även om det för vissa tagit lite mer tid än för andra. Han hade det via generna och hans far fick om jag minns rätt bo i sele och pool ett tag för att hovarna skulle växa ut. Vill minnas att det var hela hovkapseln som lossna. Förstår än idag inte varför de skulle rädda hingsten till vilket pris som helst.

Min tanke med alla tillskott är att de kan ge bra resultat men orsaken att olika preparat oftast funkar olika på olika hästar är att hästarna haft brist på olika saker.

Vill du pm:a mig om återförsäljare av hoof & health? Och kanske du vet nån sida där det beskrivs vad det är och vad det ska hjälpa mot. Mvh, tack på förhand :bump:

I ditt fall skulle jag faktiskt köpa mig främst en bra foderbok. Lite skrämmande tycker jag det är när man inte ens kommer i håg vad maten man ger sin häst heter :confused:

Du bör, åtminstone tills nästa år, analysera ditt grovfoder. Därefter tar du hjälp av någon som vet vad analysen betyder, efter det kan du utforma en välbalanserad foderstat till din häst.

Och ditt råd är ???

Du får ursäkta men själv anser jag det som minst sagt lika skrämmande från dina råd. Dessa analyser du anser som grunden för välbalanserad foderstat,, vad hjälper det om man inte först har analyserat själva grundproblemet???

Gav min häst Steel Joint i några månader iom en operation men upptäckte att hästen fick bättre hovar "på köpet". Vet inte säkert om det va Steel Joint som gjorde det men hade inte ändrat något annat så...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
952
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025