Sv: Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??
Kan lägga till att han är ett kallblod. Vet att frågorna givetvis inte var riktade till mig. Men ville bara på visa att det inte behöver vara något fel på själva hästen. I detta fallet är det 100% ärftligt (Som du skrev att det kan vara) då hans mor hade extremt tråkiga hovar:/
Fast hur ofta är det egentligen ärftligt ?
Vanligare är nog att bägge individerna(sto och föl) fått samma vård och foder,miljö osv.
Jag har sett många hästar med samma "problem ",där det inte varit nåt fel på hästens arvsmassa.. men däremot brister i hästens vård och miljö.
Ibland verkar det bekvämare att skylla på gentik hos hästen ,än att det faktiskt kan va ett genetisk fel på ägarens teorier om vad som är orsaken.
Vad jag vill komma fram till är att alla hästar behöver bra hovvård och foder,miljö anpassat till just den individen.
Att vissa hästar har skitbra hovar i ett stall men en häst dåliga behöver inte bero på att just den hästen har ett genetiskt fel som ger den dåliga hovar.
kan va så enkelt att de andra hästarna är hårdhudade jäklar som tål vilken behandling som helst.(i ochför sig bra att avla på..)
Många små saker ,lite slarv med hovvården ,ett mineralfoder som hästen inte kan tillgodogöra sig,för proteinrikt foder,stress i miljön,halvtaskigt vatten ,skitig hage osv kan sammantaget göra hovarna försvagade och ge hästen en stämpel att den har dåliga hovar.
Väldigt få hästar har riktigt dåliga hovar,antingen brister nåt i skötseln eller också har hästen andra problem som secundärt ger den sk problemhovar.
Vad som orsakar problem hos just en individ är specifikt för just den hästen i just den miljön och hur den sköts osv.
Tex kan alla hästar i ett stall få samma skötsel och foder men en individ ändå lida brist på ett ämne.
En fet häst kan tex ha brist på många näringsämnen,men vem tror det?
Hästar är som vi olika ,visst vi har ett genetiskt arv men om man vill kan man påverka effekterna av detta,(tex i min familj blir vi lätt feta om magen av sötsaker..om jag väljer att ändå äta detta är det då mitt arv eller mitt handlande som gör mig fet?)
De allra flesta hästar kan säkert ha bra hovar,det kräver bara mer eller mindre jobb från människornas sida.
Och ibland detektivarbete för att hitta grundorsaken till problemen.
De mkt få som har skithovar på riktigt borde absolut inte användas i aveln utan överlämnas till naturligt urval i naturen.
Bara tänker lite högt ..