Bästa livsråden

Sleepy

Trådstartare
Vilka är de där godaste råden eller annat som har gett dig insikt i livet, som har gjort det mer begripligt eller lättare att hantera? Eller annan klokskap som har hjälpt dig på något sätt, som du vill dela med dig av?

Bring it. :D

Inför mitt första husköp: "Se bara till att det är ett ställe som går att sälja."

En variant av "Läget, läget, läget." som visade sig väldigt bra, då vi sålde efter bara nåt år, när det visade sig att lantligt boende inte bara innebar charmen med lanthandel och lantbrevbärare osv. Det fanns andra sidor också, som vi inte var redo för då.

Att om du inte gillar var du är (i livet, jobbet, bostad osv vilken situation som helst) så ändra det!

Jag ansluter mig också till den filosofin, en förkortad variant av serenity prayer. Jag utelämnar personligen att "Gud" ska dela ut sinnesro etc, men påminner mig då och då om att jag själv måste nyttja min visdom för att sortera upp mina problem och orosmoment i "kan ej påverka" och "kan påverka". Och sedan agera utifrån det.

Grant me the serenity to accept
the things I cannot change;
courage to change the things I can;
and wisdom to know the difference.

Försöker också påminna mig om:

grynet.jpg

Men det händer ännu att jag misslyckas där.

För några veckor sedan var jag på kurs i utlandet och fann en grupp nya vänner :love:. En av personerna var cypriot-grek och en annan från Turkiet och en kväll satt vi och diskuterade det osannolika i att dessa två män, vars hemland ligger i bitter fejd med varandra, hade blivit så goda vänner. Cyprioten förklarade med glimten i ögat att hans livsmotto var: "If you can't avoid it; enjoy it!" och att det var därför det funkade. Som en lite kärleksfull version av "Keep you friends close, but your enemies closer" ;).

Jag tycker att uttrycket funkar i många sammanhang, typ om man måste gå på en trist tillställning och inte har lust. När man nu ändå måste vara där, så kan man lika gärna göra det bästa av situationen :).

Hela min skolgång har jag fått höra att jag ska ta mer plats och höras mer. Vilket bara har gett social prestationsångest.
Först när jag kom ut i arbetslivet fick jag höra att jag passade in i gruppen precis som jag är. En välfungerande grupp måste ha några som gasar och några som bromsar, några som idésprutar vid första tanke och några som tänker.

Det är ingen klatschig fras men det bästa jag har hört är att många människor fokuserar på vilka de (upplever att) de är, istället för vilka de vill vara. Om man inte är helt nöjd med sin självbild så finns det ju ingen anledning att hela tiden återvända till den som kompass. Fatta beslut utifrån vem du vill vara, så blir du så småningom sådan!

Vilka är de där godaste råden eller annat som har gett dig insikt i livet, som har gjort det mer begripligt eller lättare att hantera? Eller annan klokskap som har hjälpt dig på något sätt, som du vill dela med dig av?

Bring it. :D

Jag har inte någon snygg eller citat-vänlig förpackning på det, men insikten att tiden alltid går har varit viktig för mig - främst som en tröst i jobbiga tider (det kommer inte alltid att vara såhär, det kommer att gå över) men också som en påminnelse i goda.

Ett lite klatschigare citat som jag brottas med är "A comfort zone is a beautiful place, except nothing ever grows there".

Jag har utmattning och depressioner med mig i bagaget med allt vad det innebär med trötthet och halvtaskig hjärna samt lever med daglig ångest. Två veckor i månaden grav ångest (PMDS).

Jag har tagit mig från botten till ett bra liv mycket tack vare att jag anammat detta:
Även med små steg kommer man framåt.
Även små förändringar gör skillnad.

Jag orkar inte göra stordåd, men med små steg och små förändringar så går det ändå framåt. Och tillvaron blir stabilare och stabilare :)

Ett elände i taget (från Palme - otippat nog ). Ta inte tag i för mycket på en gång. Ett uppdrag i taget, en problem i taget, en projekt i taget.

Ta ingen skit har jag släppt, hårt och bestämt. Det leder bara till att skiten vänder och hamnar på dig istället. Man blir obekväm. Och faktiskt hatad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama