Bästa häcken

Madick

Trådstartare
Hjälp mig med mitt bollande.

Jag söker en häck som är antingen extremt snabbväxande eller hyfsat färdig när man planterar. Inte för mycket att klippa och dessutom måste det ju se bra ut. Allra helst vintergrön men inte ett krav. Planteringsbar typ så fort som möjligt.

Sv: Bästa häcken

Plank? I princip färdigt och underhållsfritt från start :)

Annars är tujor billiga och går att köpa i alla prisklasser. Prisskillnaden består mest i vilken sort det är och hur stora de är. De är olika täta och olika snabbväxande men lite tråkiga tycker jag.
Krukodlade häckar går att plantera så fort det går att gräva i jorden. Just nu är det tjäle förmodligen i hela landet så man kan gräva ett dike med grävare men plantorna får ingen vatten så du måste vänta ett tag.

Denna tråden ska jag följa! Jag ska också plantera häck såfort det tinat här uppe, och jag vill också ha en som helst är färdig med en gång... Men annars snabbväxande. Och tät! Och vintergrön. Hoppas det är ok att jag också snokar här :)

Snokande är det bästa :-)

Plank känns inte aktuellt, det kommer bli delar av tomten som har typ tät spaljé så där jag tänkt häcken ska det vara just häck. Plank känns som om vi är ett fängelse...

Hur ofta hade ni tänkt att ni skulle klippa den?

Hur hög vill ni ha den? Hur bred får den bli?

Vad får det kosta?

För min del angående hur ofta jag ska klippa den så ska jag väl ärligt erkänna att så sällan som möjligt är det bästa :angel: Därav så är realistiskt mer flexibel på hur hög och bred den får bli.

Pris för min del, gärna så billigt som möjligt.

Jag har fått tipset om granhäck, men vet eg inte hur lång tid det tar för en sådan att växa upp?

Gran (och idegran) växer nog hyfsat fort men är (liksom tujan) ganska dyrt att sätta. Själv tycker jag vintergrönt är ganska trist. Blir mörkt och kompakt och ingen större variation.

Älskar avenbok - den växer hyfsat fort på höjden men kan väl vara lite "pinnig" i början. Finns ingen häck som är finare på våren när löven slår ut.

Zon 5 :)

Nasseman: Jag behöver inte ha så mycket variation, den ska sitta så att jag slipper se en väg som jag inte är intresserad utav att titta på, allt är bättre än det, därför är tät och hög inget problem här, snarare önskvärt :angel:

Hur ofta hade ni tänkt att ni skulle klippa den?

Hur hög vill ni ha den? Hur bred får den bli?

Vad får det kosta?

Minst 1,5m hög helst lite till, smal ska den vara! Klippas ett par ggr/säsong när den är färdig. Ingen aning om vad det kan kosta, den ska vara ca 20m lång, kostnaden är inte det viktigaste även om det såklart är trevligt om det inte är för dyrt :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix