Bästa fondroboten?

kolblakkur

Trådstartare
Tänkte att jag skulle börja spara med hjälp av en fondrobot, tex Lysa, Avanza Auto eller Opti. Vilken kan ni rekommendera? 🙂
 
Tänkte att jag skulle börja spara med hjälp av en fondrobot, tex Lysa, Avanza Auto eller Opti. Vilken kan ni rekommendera? 🙂
Jag kör lysa, opti är väl lite dyrare men med något mer diversifiering åt utvecklingsmarknad. Lysa har lite home bias vilket inte stör mig.
Gillar man bättre gränssnitt så är kanske inte lysa så imponerande, men jag bryr mig inte om det.
Avanza auto vet jag inte om den ombalanserar automatiskt? Förut gjorde den inte det vad jag vet.
 
Blev tipsad om Lysa och har haft den i några år. För mig enkel att förstå. Är inte tillräckligt insatt för att behöva göra så mycket mer själv än att sätta in pengar :rofl: Har dock inte provat någon annan fondrobot heller.
 
Tänkte att jag skulle börja spara med hjälp av en fondrobot, tex Lysa, Avanza Auto eller Opti. Vilken kan ni rekommendera? 🙂
Jag använder Opti som app via mobilen och tycker den är jättesmidig. Och mina spar går väldigt bra tycker jag. Men jag är en väldigt oinsatt användare.
Avanza har jag litegrann i men tycker inte alls den är lika enkel eller tilltalande som Opti.
Vet flera som har Lysa och tycker den är jättebra.
 
Ni som har Lysa. Hur mycket har era pengar ökat i procent? Är det väldigt varierat eller är det en jämt tillväxt?

Tänker vad som är skillnaden på en fondrobot och att man lägger in samma summa i tex en Globalfond.
 
Ni som har Lysa. Hur mycket har era pengar ökat i procent? Är det väldigt varierat eller är det en jämt tillväxt?

Tänker vad som är skillnaden på en fondrobot och att man lägger in samma summa i tex en Globalfond.
Så här ser min kurva ut:
1000024706.jpg
 
Fast sådär ser ungefär min kurva ut på Länsförsäkringars Globalfond.
Fondrobotar/Lysa ÄR ju till viss del en golbal indexfond, med låg avgift
Men den har även räntefonder, som efter den givna fördelningen man valt (beroende på sparhorisont) som den automatiskt regelbundet omfördelar så att man har en så konstant fördelning som möjligt.
Rätefonderna justerar alltså risken i den globala indexfonden.
 
Ni som har Lysa. Hur mycket har era pengar ökat i procent? Är det väldigt varierat eller är det en jämt tillväxt?

Tänker vad som är skillnaden på en fondrobot och att man lägger in samma summa i tex en Globalfond.

Hur mycket det ökat säger ju egentligen ingenting eftersom det beror på fördelningen, men mitt innehav har ökat drygt 50%, då har jag majoriteten i 90/10 men också en del i 60/40.

En global indexfond är ju bra, om det bara är det man vill ha finns det inget skäl att ha något annat mer än möjligtvis sparkonto då.
 
Har dålig koll så kan inte säga vilken som är bäst, men skaffade Lysa i vintras och är nöjd. Hade från början en väldigt försiktig fördelning, nu gjort den något mer vågad men ändå åt det försiktiga hållet.
 
Jag kan inte heller säga vilken som är bäst, men haft lysa i några år nu. Dock ingen stor summa pga tog ut pengar för att betala av ett lån. Men jag har två olika konton med olika risk, ett med hög risk och ett med låg risk.
 
För en oinsatt, vad kostar det att spara i tex lysa?
Det är en liten procentdel, jag har inte riktigt koll men handlar inte om några större summor. Jag startade med Lysa i vintras och för mig beräknas min avgift bli typ 100 kr för hela året.
Sen har de ett sånt system så att man får rabatt på avgiften om man ”värvar” någon, vilket även gäller den som blir värvad. Min sambo ”värvade” mig så då fick vi båda 20% rabatt i tre månader.

(Pm om någon vill ha en sån rabattlänk👍)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
616
Senast: Ponylove
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 751
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 016
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp