Tror inte formen har så mkt med huvudlaget att göra men det kan såklart underlätta att kunna visa hästen tydligt vad man vill.
i övrigt är det ju personlig vad man trivs bäst med och det huvudlag man rider mkt i lär man sig ju att använda.
Det jag tycker är viktigt när det kommer till bettlöst är att fundera på hu man vill att huvudlaget ska inverka. Personligen är jag negativ till huvudlaget som verkar bakom hästens öron då det är ett mkt känsligt område som lätt drabbas av spänningar. Därför skulle jag aldrig använda tex hackamore eller liknande hävstångsmodeller. Bitless bridle som klämmer åt runt hästens huvud tycker jag verkar otroligt förvirrande för hästen, tygeltaget ska inverka i en logisk riktning, inte från alla håll och kanter. Jag har dålig erfarenhet av BB, de jag känner som köpt det har inte varit nöjda.
Bosal har jag inte använt, men det inverkar också bakom öronen.
De två alternativ som är kvar är sidepull och kapson. Båda alternativen använder jag men till vardags sidepull. Kapsonet kan du vara tydligare med, du har mer kraft också, men det är för min del inget jag trivs att rida i jämt på just min häst. Om man rider med stöd i handen är sidepull bättre än kspson också tycker jag, själv rider jag dock inte med stöd.
Tänk på när du väljer sidepull eller kapson att det är viktigt att välja rätt modell. Nos delen ska på ett sidepull vara mjuk och följsam, och forma sig runt hästens nosrygg. Vad gäller kspson är det återigen en smaksak om man vill ha kedja eller fast järn, och sen ska du inte köpa ett tungt kapson på tex h**ks som är till för longering. Köp ett ridkapson. Lite dyrare men värt det. Annars är det bättre att välja sidepull. Repnos på sidepull är sällan bra, som är ofta stela och trycker på nosryggen även på lång tygel. Satsa på läder.