Bästa behandlingen av nya boxväggar?

Pia

Trådstartare
Vi har nu nya fina boxar i stallet. :banana:
Jag vill inte måla utan vill ha träet som det är. Jag begriper ju att det måste behandlas med något, men vad? Olja? Vad för olja är bäst? Det ska vara giftfritt givetvis och stöta bort smuts så gott det nu går. Jag vill heller inte ta något som luktar för mycket eftersom det bor hästar i boxarna intill även om just dessa är tomma. Vill kunna olja på morgonen och ta in pållarna på kvällen i dom andra boxarna.
Jag har fått rådet linolja/terpentin, men är inte terpentin giftigt? Och hur länge luktar det?

Sv: Bästa behandlingen av nya boxväggar?

Linolja och terpentin är vad jag brukade behandla släpgolvet med 2 ggr/år när jag hade plyfagolv. Bra impregnering!

Visst luktar det ett tag. Man får se till att lufta ordentligt!

Det kommer inte att vara luktlöst från morgon till kväll, men troligtvis rätt ok om du har ett luftigt stall och mycket öppet skulle jag tro.

Vi lackade också när vi byggde för fyra år sedan och de ser ut som nya fortfarande. Mycket lätt att tvätta bort skit dessutom.

Bilder kommer, måste ladda kamerabatterierna bara.

Ni som har lackat, hur många lager? vilka lack är giftfria?

Roslagsmahogny!! dvs lika delar linolja terpentin och tjära!!

Tjäran ger en något brunare nyans än bara olja/terpentin som blir gulare + att hästarna inte gillar att äta på tjärat trä!!
Anående giftigt med terpentin så har man i lååånga tider behandlat stallar med detta i blandningar och jag har ALDRIG hört att någon häst misstänkts insjukna av detta!!

Senast ändrad:

Det låter ju som ett bra alternativ.
Jag är kanske onödigt nojjig med terpentinet.

Ska det vara kokt eller rå linolja? Jag antar att det är skillnad på det.

Roslagsmahogny!! dvs lika delar linolja terpentin och tjära!!

Tjäran ger en något brunare nyans än bara olja/terpentin som blir gulare + att hästarna inte gillar att äta på tjärat trä!!
Anående giftigt med terpentin så har man i lååånga tider behandlat stallar med detta i blandningar och jag har ALDRIG hört att någon häst misstänkts insjukna av detta!!
Detta har vi på våra boxväggar. Kanterna är i bara tjära så hästarna tkr definitivt inte om att tugga på det, men det tar tyvärr ganska lång tid för det att torka. Det blir väldigt snyggt, kan ta kort om jag kommer hem någongång. Kan ju vara bra till Putte då jag vet att han har en viss tendens till att äta upp "grejer" precis som eran get ;)

Tack allihop för era svar. Jag tror att det får bli roslagsmahogny.
Som Ewelina påpekat så har jag en korsning nordsvensk/bäver och då ska det inte smaka gott. Vi har järnskott utsatta ställen, men det går säkert att knapra lite ändå.

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka