Bästa aroniasylten? Utan sprit?

tanten

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Jag ska koka en liten sats aroniasylt och vill få den bra. Den ska ges bort så jag tänker inte prova mig fram.
Dessutom är jag diabetiker så jag kan inte äta den själv.

De flesta recept jag hittar innehåller rom eller konjak.Är det ett måste eller klarar man sig ändå?
 
Jag var tvungen att googla bären,jag tror jag har en hel häck med dom,ser så ut när jag bildgooglar,hur kan man vara säker?
 
Som rubriken lyder.
Jag ska koka en liten sats aroniasylt och vill få den bra. Den ska ges bort så jag tänker inte prova mig fram.
Dessutom är jag diabetiker så jag kan inte äta den själv.

De flesta recept jag hittar innehåller rom eller konjak.Är det ett måste eller klarar man sig ändå?

Vi köpte en sån på en marknad någon gång. Det var ingen typ av alkohol i den.
Sååå god! Hade aldrig hört talas om de bären innan. Jag hade den i frosting till pepparkaksmuffins. Urgott!
 
Jag var tvungen att googla bären,jag tror jag har en hel häck med dom,ser så ut när jag bildgooglar,hur kan man vara säker?
Få saker ser ut som aronia.
Bären är rejält stora och svarta och sitter i klasar. Förväxlingsväxten häckoxelbär smakar tydligen illa och har enstaka bär.
Smakar gott men med en aning lite ..fadd? smak. Blir godare efter frysning.

Är ett av de mest innehållsrika bären med avseende på vitaminer och antioxidanter.

Det är en vanlig häckväxt. Innan mina kompisar flyttade ihop med en aroniahäck brukade jag plocka på en parkering utanför mitt gamla jobb.
 
Jag har inget recept att ge dig men min mormor har gjort mycket aroniasylt genom åren och har nästan aldrig haft någon sorts sprit i. Blir jättegott ändå! Jag gillar bäst när det även finns äpple i då jag tycker det gifter sig fint, men även ren aroniasylt eller smaksatt med kanel eller stjärnanis är gott. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
4 769
Senast: Bison
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 078
Mat Okej hörni, nu vill jag ha lite tips! :) Jag hade tänkt baka lite nu i sommar. Det kommer bli lite tillfällen för fika och jag har...
2
Svar
22
· Visningar
880
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 279
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp