Bäst i Paddock utan sällskap????

S

sussa

Hallo, ngn som kan lite om Hästspråket :d.. Min Isis går toppenbra när vi är själva i Paddocken o jobbar, men andra hästar så blir han bara omedgörlig o vill bara gå dem i baken, Samma sak om det är många människor i paddocken, då krånglar han med,, Men är vi ensamma är han På Topp :D..
Varför gör han så,, Han upplevs absolut inte stressad eller ngt sånt, han bara Viker undan o stannar och vill ej gå eller hoppar upp o ner med baken .
Kram Sussa

Sv: Bäst i Paddock utan sällskap????

Det där är en ganska vanlig grej skulle jag tro, det kan bero på att hästen blir okoncentrerad och mer intresserad av de andra hästarna än av dig.
Det som är viktigt då är att lära hästen att han skall lyssna på dig även om det är "störningsmoment" som andra hästar i närheten, kräv att han skall lyssna och gör ex volter åt "fel hål", gör andra saker än de andra osv så att hästen måste lyssna på dig. Det handlar bland annat om ledarskap.

Har hästen varit ridskolehäst eller turridningshäst innan?
Då kan det vara för att den är van att göra så, det är enklast osv.

Träna på att rida med andra men att göra andra saker så kommer han så småningom lära sig. Lycka till!

Sv: Bäst i Paddock utan sällskap????

Min häst var j*vligt jobbig i ridhus och på åkrarna. Det ända som gick var att arbeta i skritt och liiite trav, och var det någon annan häst där var det totalt omöjligt. Hon skulle bara leka rodeo häst och springa dit alla andra var osv. Men eftersom jag var tvungen att komma till träningar fick jag helt enkelt blir BESTÄMD (bättre ledarskap) och träna allt vad jag orkade på åkern. Tog mig, med lite hjälp av en kompis 1 vecka att arbeta bort dem jobbiga fasonerna min häst fick för sig. Så mycket markarbete och väldigt bestämd ryttare så löser det sig kanske och förhoppningsvis :idea:.

Liknande trådar

Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 670
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 710
Senast: Soffan74
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 854
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar