basic arbete

FlipTheFrog

Trådstartare
om man talar om 'basic arbete' i den akademiska ridkonsten vad menar man då? Alltså, vad är det som ingår i basarbetet och vad kallar man 'nästa nivå'? (borde väl vara ngnting mellan basarbetet och skolor ovan mark?)

Sv: basic arbete

För att citera en AR-überguru:
"Basic for what?"

Har jag tolkat denne AR-überguru rätt så menar han med detta att allt arbete man gör utgör basen för det man ska göra härnäst. Därför ska man tänka på allt arbete som basarbete.

FlipTheFrog skrev:
om man talar om 'basic arbete' i den akademiska ridkonsten vad menar man då? Alltså, vad är det som ingår i basarbetet och vad kallar man 'nästa nivå'? (borde väl vara ngnting mellan basarbetet och skolor ovan mark?)

En tanke som slår mig när jag läser Sveas inlägg... "Det är inte målet som är viktigt utan vägen dit."

T ex är det inte den färdiga piaffen som är viktig utan det är det stärkande arbetet fram till dess att hästen klarar att piaffera, styrke- o teknikmässigt, som är det väsentliga.

mvh Jessica

Eller, för att vrida lite på tankegången, arbetet på en viss nivå är aldrig ett slutmål i sig, det är ett delmål som ska ha tillräcklig kvalitet för att vara grund för nästa delmål.

Tar man piaffen som exempel så räcker det inte med att piaffen ser bra ut, den måste vara bra för att kunna vara ett trappsteg till en högre nivå i hästens arbete.

Jag tolkar frågeställaren så att hon undrar över den nedersta basen, grunden som måste finnas där innan man kan gå vidare över huvud taget. "De nedersta byggstenarna."Men kanske jag som tolkar frågan fel?

Jag tolkar egentligen också originalfrågan så.

MEN - här var det frågan om basarbete inom den akademiska ridkonsten. Och i min värld sitter det ett likhetstecken mellan AR och Bent Branderup. Därför lämnar jag min tolkning på det jag hört honom säga om basarbete som svar!

Inom den klassiska ridningen finns ju annars lägre skolan, campaigne-skolan och högre skolan som vedertagna begrepp, som motsvaras ganska hyfsat av tävlingsridningens lätt, medelsvår och svår klass. Där är kanske den största skillnaden att den klassiska högre skolan även omfattar skolor ovan mark.

För att förtydliga min fråga!

Detta är saxat från www.branderup.com

"Bent undervisar även veckovis här på Stengården i Danmark. För att få undervisning av Bent ska du först ha förstått och uppnått basic. Är du fortfarande på basic nivå hänvisar Bent dig till Carina Branderup eller Birgitta Järnåker som jobbar med basicelever här på Stengården."

Basicelev = ?

FlipTheFrog skrev:

"Bent undervisar även veckovis här på Stengården i Danmark. För att få undervisning av Bent ska du först ha förstått och uppnått basic. Är du fortfarande på basic nivå hänvisar Bent dig till Carina Branderup eller Birgitta Järnåker som jobbar med basicelever här på Stengården."

Basicelev = ?

Kan det inte vara så att framåt-/nedåtsökningen ska sitta i alla lägen för att kunna gå vidare o att hästen förstår att den ska bära med det bakben man vill aktivera??? Kan det vara det som menas med Basic??? Det är ju väldigt svårt att gå vidare nånstans med nånting om inte just det sitter ordentligt för ekipaget.

mvh Jessica

Är det Bent som formulerat det då?
Det där låter som att det är någon annan som skrivit om undervisningen.

Dessutom tror jag att det där är mer för att han inte vill ha in helt nybörjare. För de som hunnit komma en bit så brukar det (som jag upplevt det) mer bero på häst och ryttare individuellt inte hur långt de kommit.

FlipTheFrog skrev:

Basicelev = ?

Jag känner mig som en sån, en basicelev. Brukar faktiskt ta mig ner till Danmark och rida för Birgitta nån gång ibland. Så som jag tolkar det är att man genom att vara basicelev så får man själv, och hästen, möjlighet att börja utforska utan press och stress. Vi har tränat på lösgjordhet, min sits, början till samling, skolor, energi, rakriktning, tankesätt kring att sluta övningar vid rätt tillfälle, variationer i arbetet, etc, inte i denna nämnda ordning, men allt har varit med. Så har vi tränat trav också, jag har en islandshäst så det är inte så lätt som det låter. Kul är det i varje fall!

OA

Ja ni vet kanske inte mer än jag då? =)

Saxat från http://www.akademisk-ridekunst.dk/:

"Hvis du vil vide mere om Akademisk Ridekunst anbefaler vi dig allerførst at deltage på et teorikursus u. hest her på Stengården med Bent Branderup eller hos Birgitta Järnåker. Her får du rideteorien forklaret og derefter demonstreret af de deltagende ryttere. Du vil kunne se forskellige ryttere og heste på forskellige niveauer og i ro og mag undersøge, om det er noget for dig at fortsætte med.

Får du blod på tanden og vil vide mere, kan du modtage basistræning af dig og din hest her hos os på kurser med Birgitta Järnåker, som tager sig af vores basiselever. I 2006 vil vi tilbyde flere basiskurser med Birgitta, så hold dig orienteret her på hjemmesiden. Du kan også deltage i vores kurser med Stefanie Staudinger - vi skal gøre opmærksom på, at Stefanie underviser på engelsk."

och på ett annat ställe står det (under rubriken 'Basisarbete'):

"En fin mulighed for at se nærmere på Akademisk Ridekunst - og måske prøve selv..."

Det *jag själv* har fått för mig att Bent menar med basic är det som han brukar visa innan det är dags för fikapaus på hans onsdagsvisningar: Från unghästen som vid hand söker framåt-nedåt och hittar böjningen i kroppen till hästen som rids i skolor i de tre gångarterna samt piaff.

Vidare *gissar* jag att det inom "basic" förväntas att man tagit del av det grundläggande tänket inom akademisk ridkonst.

Det kan ju helt enkelt vara så att om man inte vet var man själv befinner sig på skalan så är man en "basic-elev"... *ler

Lite samma princip som n är man säger att, "om du inte vet om du har varit kär "på riktigt" så har du aldrig varit det"... *skratt

mvh Jessica

Varför mailar du inte och frågar.:)

Har fått svar när jag mailat dem, och så slipper man gå och fundera;)

Hrannar skrev:
Varför mailar du inte och frågar.:)

Har fått svar när jag mailat dem, och så slipper man gå och fundera;)

Smart... :bow: Men det är roligt att diskutera oxå. :rofl:

mvh Jessica

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 745
Senast: Badger
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar