Sv: basiblock

Jag fick 2 hinkar i höstas av min granne som är återförsäljare.
Hon ger sina islandshästar basi + eget hösilage.

Hon menade på att det finns forskning på ex travhästar som har ökar prestation.
Jag vet inte, iom att ajg började räkna foderstater så ville ja inte ge alla, men gamlan har en hink i boxen.
Åt kopiöst i början men nu så är det en slick då och då.

Varför skulle inte basi block funka?

Kan säga att ALLA hästar vill dyka ner i hinkarna.

Kommer att ställa ut det som är kvar i hagarna på sensommaren när gräset torkar.
 
Sv: basiblock

Frågan är snarare varför det skulle funka. Tillverkarna har hitintills misslyckats dels med att redovisa innehållet i produkten, dels med att presentera säkerställda resultat.
 
Sv: basiblock

nytt namn på vitablock ser jag.. vitablock är iofs gott men jag tro knappast att det kan ersätta ALLT kraftfoder, speciellt inte om man har ett hö med sämre näringsvärden.. bluff och båg, visst kan man ge det istället för vitaminer, mineraler och saltsten, det tvivlar ja inte på, men energin och proteinet ska komma från "riktigt" foder anser jag..
 
Sv: basiblock

Tja, allt går ju att sälja med mördande reklam brukar man säga ... :devil:

Direkt citat från hemsidan:
"En normal häst äter i snitt kraftfoder för 15 – 20 kronor om dagen, vilket på en månad blir 500 – 600 kronor. Med fri tillgång till Basiblock behöver hästen inte alls lika mycket som tidigare utan kostfoderkostnaden sjunker."
- Och hur fungerar det att ersätta KRAFTfoder med MINERALfoder? Behovet av kraftfoder beror ju på höets näringsinnehåll och hästens totala behov?

Att många hästar gillar melass och betfor är ju inget nytt så det är klart att Basiblock slinker ner, för det innehåller väl fortfarandet det?

Superblock som kommer, som skall innehålla "avmaskningsörter" låter helt vansinnigt. Hur vore det med avmaskning enligt rådande rön och än hellre efter träckprov?! Tråkigt nog finns det antagligen tillräckligt med okunniga/ okritiska eller ej nogräknade kunder.
 
Sv: basiblock

Jag vågar inte ge mina hästar något som inte har innehållsföreteckning. Det finns ämnen som man kan överdosera och få rätt läskiga biverkningar, jag förstår att de vill att man utesluter nästan allt annat...

Hade inte vågat ge det. Verkar skumt att de inte kan uppge innehållsförteckning.
 
Sv: basiblock

Jag kan bara säga att jag aldrig skulle ge min häst något som jag inte visste vad det innehöll (jag har själv funderat på basiblock men tänkte om). Och sedan låter det jäkligt skumt med en mineralsten med melass i, hur ska man då kunna avgöra om hästen äter det för att hästen har det behovet eller för att det helt enkelt bara smakar gott. Och om nu en häst äter en slicksten på en dag, hur bra är det att få i sig stora mängder mineraler på en dag? Mineraler som också är okända då man inte har någon innehållsförteckning. Tex. Selen är ju inte så bra i stora mängder. Man kan förstå att de inte vill att man ska ge något annat än just basiblock eftersom det ändå är risk för olika bieffekter tack vare att hästen får i sig mer än vad den behöver av olika mineral. Även detta mkt skumt.
Det finns för övrigt mineralfoder med melass iblandat för att hästen ska äta mineralerna (då inget kraftfoder ska vara med, en del hästar äter som bekant inte mineralerna om det inte är i hopblandat med något godare) på marknaden men dessa har ordentligt skriva innehållsförteckningar.
Detta är mina tankar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: basiblock

ang skrev:
Superblock som kommer, som skall innehålla "avmaskningsörter" låter helt vansinnigt. Hur vore det med avmaskning enligt rådande rön och än hellre efter träckprov?! Tråkigt nog finns det antagligen tillräckligt med okunniga/ okritiska eller ej nogräknade kunder.

Ja, det kommer säkert finnas folk som går på det med...alternativvården har vunnit rätt mkt mark på sistone, på både ont och gott. Många vill testa en massa alternativa saker. :crazy:
 
Sv: basiblock

Lovisaleonora_ skrev:
Jag vågar inte ge mina hästar något som inte har innehållsföreteckning. Det finns ämnen som man kan överdosera och få rätt läskiga biverkningar, jag förstår att de vill att man utesluter nästan allt annat...

Hade inte vågat ge det. Verkar skumt att de inte kan uppge innehållsförteckning.

Nu är ju jag absolut ingen förespråkare på basiblock utan jag fick 2 hinkar som jag använt.
Kollade inehållsförteckningen på hinkarna och det står både sammansättning och vitamin/mineral innehåll. Jag kan skriva ner om ni är intresserade, däremot har jag inte varit inne på deras hemsida och kollat hur de marknadsför sin produkt.
Jag kommer inte använda basi av den anledningen att jag börjat räkna foderstater och då kan man inte veta hur mycket de äter när de har fri tillgång.
 
Sv: basiblock

Jag har provat ...första tiden åt/slickade dom i sig ganska mycket men efter ett par veckor så lugnade det ner sig...Ibland äter dom inget och vissa perioder åt dom mera....
Tycker ju det är ganska dyrt....10 hinkar för 4500-5000: kom inte ihåg exakt.
 
Sv: basiblock

Vem köper kraftfoder SÅ dyrt?? Eller ger de 10 kg om dagen??
Jag köper havre och korn för 2 kr/kg. Ger 2-3 kg i full träning och slutar på... 4-6 kr. Jag skulle INTE köpa basiblock. En stallkompis köpte en till våra tre valacker och vad hände? Dagen efter så fanns det inget kvar - för den var använd som fotboll...
 
Sv: basiblock

Polly_Mulle skrev:
Vem köper kraftfoder SÅ dyrt?? Eller ger de 10 kg om dagen??

Just nu står vårt fullblod som ska sättas igång (alltså lätt promenadridning) på fri tillgång på grovfoder av hög kvalité (10-15 kg/dag) och 2 kg D&H müslie, bara D&H kostar 16 kr/dag. Tidigare gick han förutom D&H också på lucern, vi var uppe i 30 kr/dag i kraftfoderkostnad.

Tror inte ett skvatt på att Basiblock kan ersätta kraftfoder. Mineraler i melass, klart hästarna älskar det!
 
Sv: basiblock

Håller med om att deras marknadsföring är rätt dum, men det är det å andar sidan många foder som har dum marknadsföring (ingen nämnd och ingen glömd).
Jag har haft basiblock länge nu och den är väldigt bra, får igång kroppen på ett bra sätt. Glöm dock att det ersätter krafftfoder, tar bort exem etc.......
Detr höjer nergångna hästars allmänstillstånd vilket ger en rad positiva effekter givetvis.
Jag blundar för marknadsföringen och använder det som mineraltillskott.
Det är en av de bästsäljande produkter jag säljher i min butik, nöjda kunder som återkommer och köper mer av det.
En bar produkt med en MKT dålig marknadsfröing.
 
Sv: basiblock

Rök ihop med någon av deras chefer häromåret, då de försökte övertala mig att bli ÅF för produkten. Men de kunde inte, faktiskt VÄGRADE att lämna ut innehållsförteckningen.

Jag blev jättesur och sa att det var totalt ointressant för alla seriösa hästägare att ge sina hästar något de inte hade en aning om vad det innehöll men fick till svar att "det var inget farligt". Kontrade med att om det var så effektivt som de påstod måste det rimligen vara starka grejor som kunde kollidera med andra örter (om man har tillskottsfoder från andra), men då åkte luren i örat på mig efter ett tag.

Verkligen superseriöst företag. Förstod nu att de i alla fall hade fått ut innehållsförteckning. Var det före eller efter de blev anmälda till KO?
 
Sv: basiblock

Ingen aning om när men det var bara precis i början de inet hade innehållsförteckning. Jag har annars bara positiva erfarenheter av företaget, trevliga och bra att ha att göra med.
 
Sv: basiblock

Provade detta i somras men det gick åt sådana kompiösa mängder att det inte lönade sig alls. Bytte tillbaka till Granngårdens mineralbalja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp