Sv: basiblock

Det går baraåt kopiösa mängder ett tag, en vecka för en välfodrad häst och en evighet för en häst som gått länge med för lågt protein och mineralintag. Nu går det åt ca 1 om året per häst.
 
Sv: basiblock

Liten fråga, men om du anser att det inte ersätter kraftfoder, vad har för lågt proteinintag för betydelse för konsumtionen då?
 
Sv: basiblock

Ingen aning rent vetenskapligt sett men hästar som man tydligt ser får för lite protein (takåsrygg, stor mage) gluffsar i sig som attan av det. Hästar som bara är magra gluffsar inte allas lika mkt.
Jag gillar Basiblock för de som svälter sina islänningar och ger basiblock är tvungna att börja ge sina hästar mat för annars käkar de ett block om dagen :-)
 
Sv: basiblock

Låter som om fler hästägare skulle testa detta Basiblock, om inte annat för att för att få lite perspektiv på tillvaron...*hihi*
 
Sv: basiblock

Jag hade 3 hästar då och den första hinken tog slut på ca 3 veckor till alla hästarna.....sen räckte den andra ca 2 månader och nu den sista ca 3 månader...MEN jag har inte gett det som ersättning för kraftfodret....utan som tillskott. Dessutom har dom bara haft tillgång till detta i boxen.Har inte beställt nytt ännu ....tycker det blir dyrt...Men jag antar att förbrukningen hade minskat ytterligare om jag fortsatt ge...
 
Sv: basiblock

Njae.. det hade bara blivit dyrt om du fortsatt ge dem det på det viset. När de fortfarande äter så mkt efter så lång tid så fyller hästarnas nuvarande foderstat inte sin funktion så då får du uppdatera den.
 
Sv: basiblock

Men hur ska jag göra om jag ger ett kraftfoder med tillsatta mineraler? Enligt D&H behövs inga mineraltillskott. Kan jag ändå testa detta utan att behöva vara rädd för att överdosera? Är det ens lönt att jag testar? *förvirrad*
 
Sv: basiblock

Nu när det finns innehållsdeklaration...är all ni som var emot fortfarande det ;)
 
Sv: basiblock

jjeg skrev:
Nu när det finns innehållsdeklaration...är all ni som var emot fortfarande det ;)

Jag har läst på deras hemsida nu, tycker det verkar helt ok. En tjej i stallet har det till sin islänning och hon säger att hon har märkt skillnad på sin häst.
Så jag skall köpa en hink och pröva till mina två. :banana:
 
Sv: basiblock

Lyrik skrev:
Kan man bara köpa en hink? På deras hemsida står det bara 10 st.:confused:

Ja jag man kan nog bara köpa på stor pall egentligen, men jag lite tur att den andra tjejen som har sådan känner en annan tjej som köper hem i storpack och funderar på att bli återförsäljare.
Det är nog det enda rätta att leta reda på någon som är återförsäljare om man nu inte vill ha en hel massa hinkar. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp