Basgarderob, gärna billig

Wysiwyg

Trådstartare
Vad är era bästa tips på en bra (och gärna billig) basgarderob? Har insett att jag inte har några kläder alls jag trivs i och att jag måste göra något åt det här. Gillar att känna mig fin men har noll shoppingintresse eller klädintresse utöver det. Skulle helst bara hoppa över samtliga steg som leder fram till att jag är påklädd men har insett att det inte riktigt fungerar i ett vuxenliv. :D

Har ingen egentlig stil alls just nu men uppskattar lite mer klassisk stil, men inte preppy, blandat med lite rock-känsla (flummigt, jag vet)? Har inte heller någon riktig feeling för vad som passar ihop med vad så skulle behöva tips på plagg som alla passar ihop med varandra så jag kan variera en stil på få inköp. Har timglasform med breda höfter och axlar, smal midja och större byst.

Hit me tack!

Vad är era bästa tips på en bra (och gärna billig) basgarderob? Har insett att jag inte har några kläder alls jag trivs i och att jag måste göra något åt det här. Gillar att känna mig fin men har noll shoppingintresse eller klädintresse utöver det. Skulle helst bara hoppa över samtliga steg som leder fram till att jag är påklädd men har insett att det inte riktigt fungerar i ett vuxenliv. :D

Har ingen egentlig stil alls just nu men uppskattar lite mer klassisk stil, men inte preppy, blandat med lite rock-känsla (flummigt, jag vet)? Har inte heller någon riktig feeling för vad som passar ihop med vad så skulle behöva tips på plagg som alla passar ihop med varandra så jag kan variera en stil på få inköp. Har timglasform med breda höfter och axlar, smal midja och större byst.

Hit me tack!
Det skulle i princip kunnatvara jag som skrev. :o Hoppas att du får bra tips som jag kan sno!

Vad gillar du? Jeans med linne/T-shirt eller tights/leggings med tunika/klänning/kjol?

Jeans och t-shirt är standarden nu men har hade många kjolar förut. Klänningar går också bra. Inte leggings eller tights och tunikor är verkligen inte min grej!

Välj en basfärg som du passar i. Marinblå, grå, svart eller kanske brun. Köp byxor och/eller jeans i basfärgen. Lägg till en överdel, kavaj eller kofta. Eventuellt en kjol om du gillar det. Välj sen en eller ett par accentfärger som du gillar och som passar din basfärg. Vitt, rosa, rött.... Överdelar och klänningar i accentfärg. Det låter som du gillar ungefär samma stil som jag. Jag har mycket enfärgat och om jag köper mönstrat är jag noga med vad det är för sorts mönster. Volanger, tunikor och tights går bort. Viktigt att det jag köper nytt ska passa till det jag redan har.

Man behöver ju inte köpa allt på en gång; jag skulle satsa på t ex byxor och kavaj i jerseykvalité. Det ser strikt ut men är superskönt och stretchigt att ha på sig. Variera med blus/t-shirt och ev sjal. Variera med olika skor.... använd byxor för sig och kavajen till t ex ett par jeans.

Min basgarderob just nu är svarta och vita linnen från newbody. Väldigt prisvärda, de sitter skönt och håller länge. kostar 150:- för tre stycken.

Och sen snygga jeans eller svarta byxor. Plus några sköna kavajer eller tröjor. Om man är okej med begagnade kläder och gillar återbruk så går det att fynda fina kavajer och byxor från bra märken från Sellpy. Jag har köpt flera stycken för under femtiolappen styck. Det blir en helt ny garderob med kläder för under femhundra kr.
Kolla bara så de är beskrivna med skick som Fint eller Nytt.

Hit me tack!
Jag köper billiga skjortor och kavajer som jag låter en skräddare sy till efter min form. Billigare än märkesvaror och snyggare när de sitter perfekt. Men bas kläder köper jag alla i liknande färger, läs grå/svart så går det a kombinera med allt.

@Karfitsa Min basfärg är svart. :D Nästan allt jag äger just nu är svart eller grått. (Det är inte så många plagg dock.)

Men jersey-kvalité, blir det inte 80-talsoutfit över det hela?

Hur avgör du om det du köper passar till det du har?

Om man är okej med begagnade kläder och gillar återbruk så går det att fynda fina kavajer och byxor från bra märken från Sellpy. Jag har köpt flera stycken för under femtiolappen styck. Det blir en helt ny garderob med kläder för under femhundra kr.
Kolla bara så de är beskrivna med skick som Fint eller Nytt.

Ja jag är inte emot begagnat av någon annan orsak än att jag är lat. Jag borde helt klart vara mer intresserad av det för min budget är begränsad men tycker helt enkelt det är för bökigt att gå igenom allt krafs som behövs för att hitta de begagnade guldkornen.

Några bra, strykfria klänningar tycker jag är guld, jag gillar 50-talsform och väljer knälångt med klockad kjol, passar alltid och ser snyggt och välklätt ut.

Säger också klänning.
Jag har typ liknande kroppstyp som du. Jag kör mycket t-shirt klänningar (med sportbh under). Funkar med bara ben men även stuprörsjeans. Men även se av den modellen som hyacint beskriver. Även långärmad klänning med polokrage som är tajt och som slutar strax över knät. Väldigt smickrande för kroppstypen.

Vill du ha lite rockstuk över det hela kanske du kan hitta nån kort skinnjacka begagnad? Och typ en jeansjacka till varmare dagar.

Köp en skinnjacka. Kan kombineras hur mycket som helst. Går att ha till jeans och t-shirt och till klänning osv. Ger en rockigare känsla snabbt och enkelt. Kan köpas begagnad eller ny, fejk och billig eller äkta och dyr.

@Karfitsa Min basfärg är svart. :D Nästan allt jag äger just nu är svart eller grått. (Det är inte så många plagg dock.)

Men jersey-kvalité, blir det inte 80-talsoutfit över det hela?

Hur avgör du om det du köper passar till det du har?

Den här kavajen har jag med byxor till (men i svart)
part-two-cannes-bz-dark-grey-gra-3964318-311x467.jpg

Den ser väldigt strikt ut, men är i själva verket som en sweatshirt att ha på sig! Byxorna är smala och neutrala. Inget 70-tal! :)

Min basfärg är svart, men också marinblå. Det jag köper ska passa i färg och i stil. Det svåraste tycker jag är att bestämma sin stil. Jag har tidigare köpt för mycket som är snyggt på andra, istället för att fundera lite extra på om det verkligen är "jag", och om det verkligen passar min kroppsform....

Jag har en ganska klassiks stil men lutar åt lite rock.

Mina baskläder är jeans och enkla toppar alt ett par enklamen snygga svarta cigarettbyxor med lite lösare/baggy topp över och ett enkelt linne.

Stormtrivs och man kan variera i det ioändliga. Just nu försöker jag dock komma ifrån svart. På tidigare arbeten var det påtvingat med svart (svart topp, svarta byxor, svart kavaj. Så nu vill jag ha en massa färg :D

Ja jag är inte emot begagnat av någon annan orsak än att jag är lat. Jag borde helt klart vara mer intresserad av det för min budget är begränsad men tycker helt enkelt det är för bökigt att gå igenom allt krafs som behövs för att hitta de begagnade guldkornen.
Det går snabbt att hitta guldkorn, sök bland Sellpys annonser, välj exempelvis kavajer, rätt storlek och klick.
Jag gillar att kunna shoppa via nätet, jag har inte tid eller möjlighet att shoppa i vanliga butiker.
Mycket smidigare att lägga någon kvart här eller där på nätet :)

Mina baskläder är jeans och enkla toppar alt ett par enklamen snygga svarta cigarettbyxor med lite lösare/baggy topp över och ett enkelt linne.

Alltså har alltid tyckt cigarettbyxor är SÅ snygga men aldrig riktigt förstått vad de heter eller var man kan hitta dem. Nej jag är inte så insatt. :D Och ja, de är skitsnygga!

Har idag beställt 2 par cigarettbyxor, 1 grå cardigan samt en skjorta från Asos. Får dela upp den här ekonomiska smällen på några gånger.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711
Kropp & Själ Med 3kg kvar av graviditetskilona från denna graviditeten börjar jag fundera på min garderob som är under all kritik. Jag har kläder...
2
Svar
20
· Visningar
1 789
Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 742
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama