Basenji....

Alfakrulls

Trådstartare
Vad har ni att berätta om Rasen Basenji?
En mycket god vänn till mig har tinget en Basenji valp, något av de sötaste jag sett men vet igentligen ingenting om denna ras....

Så, den som vet får gärna berätta....å finns de bilder så lägg in dem oxå....!!=)
Berätta nu ALLT ni vet om denna söta icke-skällande ras!! :)

Sv: Basenji....

Kan bara berätta att jag även haft en sån som "dagbarn". Hon var jättetrevlig och kärvänlig, gjorde inte mycket väsen av sig. Hon bara fanns där, men ville helst sitta i knät och gosa och gå på promenader, då levde hon upp.

Min kollega har en sån och han säger att den är skarp och ingen nybörjarhund. Vet dock inte bredden på hans erfarenhet, men eftersom det är en urhund så är det ju lite si och så med lydnaden.

Vi har två stycken basenjis här hemma. En svart/vit på fyra år och en tricolor på ett år. Mamma valde rasen, hon satt med hundböcker i ett år innan vi köpte den första och använde sej av uteslutningsmedtoden. Vi var öppna för vilken ras som helt i stort sett, men basenji var den som mest passade in på våra 'krav'. Vi åkte även på en massa utställningar och träffade 'våran' uppfödare flera gånger innan vi bestämde oss. När första hunden var hemma var hon verkligen ett yrväder, värre än någon valp jag träffat förut :p Men bara efter några månader 'lugnade' hon ner sej, och nu är hon den coolaste hunden i världen! Väldigt lyhörd, lydig och lugn (så länge det inte åker en traktor förbi fönstret, då blir det full rulle dit och kolla, vad eller vem som är i vägen spelar ingen roll)

När den första, Laijka, var tre funderade vi på att köpa en till. Sagt och gjort, vi ville ha en tricolor och ville ha från samma uppfödare igen. Vi ställde oss på kö, och den 8:e december förra året föddes det en lite tricolortik :love: Men det var inte säkert att vi skulle få henne, det var ett par som höll på med utställningar i Holland som 'paxat' henne först, men som ville vänta och se lite hur hon utvcklades och hur hon skulle bli som utställningshund. En vecka innan 'leveransdatum' ringde uppfödaren och sa att vi kunde hämta henne nästa vecka, de i Holland ville inte ha henne :p Och tur var det! Anledningen till att de inte villa ha henne var ett hennes färger var fel, på en tricolor ska det bruka ligga 'mellan' det svarta och det vita på benen och det hade inte hon. Nu när hon är ett år är hon dessutom fyra centimeter för hög =p

Nu när vi ser tillbaka på det är vi så himla galda att vi fick Laijka som förstahund, annars hade vi inte klarat av det. Kiro (den lilla) är sjukt mycket mer krävande, medan Laijka var var väldigt enkel. Och de är hungriga! När Kiro hade varit hos oss en vecka käkade hon upp nätet till julskinkan :crazy: Lyckligtvis kom den ut igen! Och de kallas inte mattjuvar för intet, när vi äter står all mat ihopträngt mitt på bordet och alla överblivna stolar står inskjutna mot bordet, annars har man snart en hund där. Vi kan inte ha dukar, för om man tittar bort en millisekund har Laijka varit där och dragit ner duken med tillhörande mat på. De 'går' inte heller att släppa lösa, om de hittar något mer intressant än dej försvinner dem, hur mycket man än tränat :p Laijka är dock så feg att hon genast kommer tillbaka till en om hon upptäcker att man är för långt borta, men Kiro sticker utan betänkligheter.

Jisses vad jag har babblat på, vet inte om jag berättat något intressant heller, är för nyvaken :p Kan slänga in ett par bilder också, har dock bara denna på datan just nu, men om några timmar jag jag fixa fler om du vill :)

Verkar ju vara en rätt spännande ras endå...väldigt mycker ur hund i den och inte alls sönderavlad, de mesta finns fortfarande kvar i den.

Läste lite snabbt om dem på internet igår...
Ja kompisen till mig, Sara, ska ju börja direkt med att träna mycket inkallning åsv för hon vill ju kunna ha den lös, men hon vet att man får lägga ner MYCKET energi, tålamod och ork för att lyckas, så därför tycker hon att jag bor så himla bra då jag har en jätte stor tomt som är inhägnad så där kan hon träna henne lös å skulle hon sticka kommer hon ingen stanns!! ;)

Sen är det ju rätt skönt för där kan hon springa av sig oxå!! :)

Jojimbo - Dina Basenjis var ju ursöta!! :love:
Tycker de svarta Basenjis är väldigt vackra, men de röda är nog mina favortiter!! :love:

Har bara träffat på en igentligen och den var INTE trevlig! Den högg mer än gärna
och ofta helt taget ur luften! Familjen som har den har p.g.a. sjukdom alltid
mycket folk i sitt hus och alla har varit livrädda för denna hund.
Jag har själv blivit biten av den ett par gånger även om jag inte ens tittar åt hennes håll.

Dennes föräldrar/syskon har jag sett lite på avstånd och har heller inget temprament
jag gillar, men inte så långt gånget som denna hunden.

Så att det är en skarp/tuff ras som kräver sin ledare tvivlar jag inte en sekund på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 186
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 176
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka