Barocktråd på dressyr...?

Sv: Barocktråd på dressyr...?

Bilderna är ju ur lite olika vinkel, också. Det som slog mig bara var att när hästen gick i "friskt tempo" såg bilderna bättre ut, samt att när bilden är tagen under stödjande fas så ser det sämre ut, oavsett om han sträcker sig "rätt", förböjer sig eller går över tygeln.

Tessan

Jo, men är inte det "som det brukar"? Att det ser sämre ut i stödjande fasen?

Jag tänker så här om bilderna -
Första bilden ser hästen ut att vrida sej över att belasta vänster bak. Överhuvudtaget upplever jag det på bilderna som att den har problem med sitt vänster bak, det känns som om den kompensationsbelastar höger fram. Vi har ju pratat om ytter bak i andra trådar och det här är väl ett ganska gott exempel där det inte riktigt "går igenom" från ytterbak fram till nosen hela vägen. Den ser bättre ut när den har andra diagonalen i backen än när den har vb-hf tycker jag - alltså de bilder som jag upplever hästen bäst på är 3,5 och 7.
Jag tycker att den är "på väg" att balansera sej genom kroppen på den bild där underlinjen ser sämst ut - 6:an. På den bilden upplever jag det som att ryttaren har lyckats balansera över hästen på sin yttersida även fast vb-hf är i backen, och magen bullar då ut på ett annat sätt inåt.
Jag tror att den "faller ut och igenom" sin högerbog något, den känns som om den lutar inåt på flera av bilderna (har ju med ytter bak att göra, allt hänger ihop).

Angående ryggens välvning tycker jag den är helt ok men att hästen saknar styrka i sitt mellangärde för att orka hålla ihop, syns ju som sagt väl i stödjande fas särskilt på bild 4 tycker jag.
Jag upplever det som att ryttaren har en väldigt aktiv högerhand vilket kanske kan förklara vänster bak och lutandet - det vore grymt intressant att se en bildserie från andra varvet....!

Bara några tankar!

Förresten, angående bröstrygg och manke så tänker jag att hästen inte riktigt "kommer upp" på någon av bilderna, jag tycker det är svårt att se ifall den söker särskilt bra fram till handen - då borde bröstkorgen lyftas på ett bättre sätt och rörelsen genom kroppen, ryggen, bakbenen och bogen frigöras på ett annat sätt (den är ganska framtung på samtliga bilder?). Men på sista bilden upplever jag det som att hästen är "på rätt väg" i alla fall.

Hm, intressant att se utan utsuddning....

Jo men så är det ju alltid på bilder. Bilder är ju egentligen ett ofta missvisande sätt att bedömma en hästs kvalitet eller en ryttares insats. Sedan är det ju så att hästar kan ha vädligt bra ryggverksamhet och bakbensaktivitet trots att de går en aning bakom lod. Har de däremot knäppt av i nacken helt och tappat framåtbjudningen som hästen jag red tidigare på bild, då tappar de ju det mesta.

Lånar knapp

En tråkig sak med fotona är att jag fotade mest i början. Detta är själva uppvärmningen. Sen har jag mest bilder på rakriktning bakifrån och annat smått och gott. Vi skulle ha tagit lite lång-låg i slutet och jag skulle ha fotat lite.

Nåt som jag tycker är roligt med foton är dock att som Evis säger det ser alltid sämre ut i stödjefasen. Men piaffbilder är ju alltid stödjefasen. Då bildas ju mindre energi av att kroppen inte skjuts uppåt/framåt och landar inte heller med samma kraft, så det blir en helt annan kraftverkan då.

Jag skall se om jag kan fixa fram bilder med huvudet påskruvat, så får vi se vad ni tycker. Hästen är tyvärr inget jättesjälvbärigt muskelpaket då det ju precis varit sommar, sol och gröna hagar när bilderna togs...

Tessan

Inser just att det låter som att hästen är ett ök, vilket inte alls är sanningen. Vad jag menade var att han ju precis satts igång efter betet, och väl kanske inte var i sitt esse just på de här bilderna. Om man jämför med hur han är nu (2 månader senare) så är det inte riktigt samma häst!

Han börjar också mjuka sig efter en 20-30 minuter och få mer gång och aktivitet, men tyvärr tog jag dessa bilder i början. Jag funderar på att ta nya bilder och jämföra utvecklingen. Intressant.

Tessan

Angående ryggen - hållningen - och rörelsemönster.

Jag har på flera olika ställen läst att detta med gångarter är ett mänskligt påfund. Hästen lär istället ha ett flertal olika rörelsemönster som alla sker utifrån olika reflexer.
Dessa rörelsemönster påverkas av hästens hållning. I en viss hållning rör sig hästen i det vi kallar trav, i en annan galopp, i en annan fyrtaktig galopp osv. Även kvaliteten på gångarten beror på hästens hållning. :idea:

De flesta av oss anser att vi rider i 3 (eller fler) gångarter.
En gångart anses ren och korrekt då takten är ren. Dvs 4- 3- eller 2 takt. En fyrtaktig galopp anses fel, liksom en fyrtaktig trav osv.

Eftersom hållningen avgör rörelsemönstret så fokuserar vi en hel del på ”korrekt hållning”

Det vi talar mest om är ryggen, hur den skall se ut när den hästen arbetar korrekt.

Många av dem som har en fysiologisk utbildning talar om hållning som en fysiologisk balans i hästen. Ett hanterande/stabiliserande av ryggkotpelaren, för att skapa maximal balans och rörlighet med minsta spänning. :d

Såsom jag förstått de flesta instruktörer så ser de också ett samband mellan hållning och renhet i gångarterna.
Mina ”favoriter” har alla olika sätt men fokuserar på att återskapa och behålla gångarternas renhet, eftersom de också tycker att det har med balans – självbärighet att göra. De använder terminologi som att hästen är ”diagonal”, genom i ryggen, arbetar korrekt över ryggen osv. :d

Hur hållningen ser ut i ryggraden är svårt att se utanpå hästkroppen. En häst med en låg/sänkt rygg ser aldrig ut att komma upp med ryggen på samma sätt som en häst med en av naturen mer välvd rygg. Länden kan visserligen ge oss en fingervisning när samlingen är hög, men inte särskilt väl i en grundform som vi talar om här. Bröstryggen ser vi heller inte under sadeln. Och som sagts här på tråden - ryggen ser också olika ut under olika faser av steget. :)

Återstår alltså att ha andra facit om hästen arbetar rätt över ryggen.
Ett är alltså att kontrollera om just takten är ren dvs. sätts det diagonala benparets hovar i samtidigt i marken.
Ett annat är att kontrollera om stabiliseringen av kotpelaren lett till att bäckenet vinklats ned mot underlaget, men även det ser ju olika ut under olika faser i steget.
Ett tredje sätt - särskilt för att kontrollera om _hela överlinjen_ är korrekt är att studera ”halshållningen”.

På samma sätt som ryggen sjunker undan när hästen höjer huvudet, så kommer halsen att sänkas och rätas ut, när hästen välver ryggen upp mot ryttaren, - om och när hästen är avspänd i sin överlinje. :idea:

Om ryttaren aktivt försöker få överlinjen att slappna av och komma upp, och hästen är rak, så skapas också en anspänning i hästens ligamentsystem bakifrån så att huvud och hals får stöd och kan bäras i en naturligt välvd men avspänd form. :banana:

Den här tecknaren har varit lat, teckningarna är identiska bortsett från halshållningen.
Men hur skillnaden i halshållning syns i alla fall
Uttrycket som används i början och som kan vara svårt att läsa är ”fiddled down”

http://www.mypix.se/usrimg/JMPQFRGOK/lrg/JPNPMPEOPMMNG.jpg

Att överlinjen är jämnt välvd kan alltså ses på det sätt som halsen växer upp ur manken Om hästen höjt sin rygg och skapat en spänning bakifrån i sitt ligamentsystem så kommer halsen att stabiliseras av nackligamentets lameller och välvningen bli jämn. :d

Enligt anatomiboken är också ligamentens funktion just att understödja musklernas arbete. Så jag tyckte också att denna beskrivning förklarade tydligt varför man inte skall ”såga ner hästen” och rida med 3.e halskotan som högsta punkt. :devil:

Enligt veterinärernas anatomi och fysiologi, så skapas halsens rörelser av detta ligamentsystem som har sitt ursprung ända under hovbenet på bakbenen. :idea:
Så om hästen arbetar utan onödig spänning så syns det på dessa halsrörelser - som de franska systemet är så noga med att släppa igenom. (Sympatiskt och logiskt tycker jag :bow: ).

Busbarros häst kunde möjligen komma 1 dm längre ned och även fram med näsan om det skulle vara perfekt.
Klimkes häst har, å andra sidan sin tyngdpunkt för långt fram – han tar emot sig med framhoven, kanske beror det på nedförsbacken? Men att vara ens i närheten av att komma en fysiologisk balans imponerar på mig. Hallonsodas ponny var inte i en fysiologisk balans. Den tredje hästen var maximalt spänd och balans / självbärighet kräver ju en avspändhet, så den var mycket långt ifrån balans. :crazy:

Den här ”bilden av en korrekt arbetande rygg” som jag ville diskutera, har jag fått i många olika böcker, även i allmänna böcker om ridning utifrån ett fysiologiskt perspektiv.
Det är alltså ingenting som jag från början kopplade ihop med en speciell ridstil utan tog som en allmän grundform. (Jag inser nu att jag hade fel på den punkten)
Givetvis var denna diskussion också sprungen ur min egen ridning, då hästen - när jag hittar till balans - börjar röra sig med ett helt annat och större rörelsemönster samtidigt som det sker med en större lätthet.

När jag startade tråden var jag sugen på att diskutera grundform, och olika syn på den. Nu är jag inte längre så sugen på att diskutera någonting alls.
Jag lägger i all fall ut den här sidan som ett förtydligande av vad jag var ute efter.

Givetvis inser jag ju att vi inte alla är ute efter samma sak, men tänkte att det ändå kunde vara intressant att diskutera runt. Men det var då det.

(smileys bara för att få det mer lättläst)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra...
2
Svar
29
· Visningar
3 641
Senast: Sammet
·
Ridning Spin-off på tråden Espaniola / Espaniola De Lux, nu om Portugesan. Jag vill veta allt som finns att veta! Bilder är kul...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: angelaL
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama