Barocktråd på dressyr...?

Sv: Barocktråd på dressyr...?

Min kamera har pajat men jag kan kanske låna nån annans någon gång :D, har bara massa lång och låååg bilder och dom är inte så roliga.
Han har vart jättefin sensate tiden, jag har änligen fått koll på min sits, och allt blir så mycket bättre då.
Fast han orkar inte så mycket än, nya muskler på en gammal häst.
Inte mycket bakbensaktivitet och gång än, men väl balans! :banana:

Susan skrev:
De flesta barockryttare som jag har sett, har heller inte fått till denna böjgång - deras piaff blir alltför snabb i takten - går inte över ryggen ,mer taktande än piaff som någon elakt sa.

Det var jag som sade detta, inte för att vara elak utan för att belysa det faktum att ni på barock diskuterar piaff som om det vore piaff och jag har, än idag, bara sett taktande.
Dessutom uppmuntras taktande och kadenstrav och i min värld lär vi inte hästarna på det viset.

Jag har kollat bilden igen.
Balkenhool ville inte ha hästen jobbande lägre än med mulen i höjd med bogspetsen, så max en decimeter lägre då.
Tror det står något liknande i Müseler.
Att få upp ryggen korrekt på hästen tror jag inte bara är ett problem i mitt län.
Uppenbarligen tyckte herr B även att det var ett problem på strömsholm :angel: , fast det är klart det ligger ju i mitt län nästan :rofl:

I RS stod bara att hans droppar var beska inte vari beskheten bestod...

Men den här diskussionen är ju intressant.
Så länge man inte blir dunkad i huvudet, eller någon går till personangrepp är det ju givande att både bli ifrågasatt och emotsagd :)

jag har ju startat tråden för att jag vill veta hur ni ser på det hela

Senast ändrad:

Vad jag menade är väl att sanningen svider hårdast, men där har jag ingenting att säga, då jag kan vara väldigt klumpig i bland :angel:

Förutom i just det fallet då jag bara var trög :o

Har du väl hittat balansen kommer din ponny att bli starkare med tiden och då får den såklart bättre bakbensaktivitet och orkar mer! Lycka till och vi vill gärna se bild sedan, när du får tillgång till kamera, alltid kul med bilder :) ...

Ja en decimeter lägre och något längre hals, dvs att ryttaren släpper fram nosen lite till, då blir det lång och låg. Angående Balkenhools teorier har jag inte en susning om vad han anser, jag tycker han är svår att begripa sig på....man kan läsa flera sidor i en artikel utan att fatta ett dyft vad han egentligen snackar om och på någon clinic med honom har jag aldrig varit.

Ja, visst är det så! :angel:
Jag håller ofta med dig i dina resonemang och tycker dina inlägg är roliga och givande att läsa (förutom när de blir alltför teoretiska att min åsikt är att det är bättre att ni tänker mindre och rider mer :devil: ) Men det var bara en liten sidotanke, inget elakt menat trots smileyn.
Hej/Malin

*lån*

när jag läser (fastnar) i såna här trådar vill jag plugga anatomi. vill lära mig om vad musklerna heter och hur de påverkar saker o ting runt omkring, så jag kan förstå riktigt som menas, för det här med form, bärighet, muskler o bakben är så enormt mycket större o mer komplicerat än jag nånsin trott... men intressant är det. kan nog lätt fördriva ett par timmar i en o samma tråd :angel:

Jag är inne på samma linje som Malinigbg. Jag tycker för det mesta att dina inlägg är mkt intressanta att läsa och ger mersmak. :bow: :bow: Och därför blev jag också oerhört förvånad (kan jag erkänna nu) när du refererade till den bild du gjorde! För du insåg jag plötsligt att vi inte alls tillhörde samma klubb ändå som jag så länge trott... Fast det berodde iof inte på att jag tycker att det är ngt fel med bilden, utan enbart så far away från det jag skulle välja om jag skulle illustrera med en bild. Så för min del blev reaktionen istället att inte dina ögon ser riktigt det jag önskar att de skulle se! Min reaktion blev att du kan se svart och vitt men inte alla de viktiga grå nyanserna.

Men å andra sidan så hade du säkert tyckt likadant om mina ögon om jag valt en bild att illustrera mitt tycke och smak med. För att se att hästen har ngn form av ryggverksamhet och bakben som inte direkt släpar tror jag faktiskt de flesta kan se. Och det var vad dina bildillustrationer sa mig. Att istället kunna säga rätt eller fel om 2 bilder som är mkt mer lurande för ögat- det hade varit ngt som var intressant att se! För det är det som är svårt. Inte att skilja agnarna från vetet.

Jag håller med! Allt är inte svart eller vitt.

Saigon skrev:
därför blev jag också oerhört förvånad (kan jag erkänna nu) när du refererade till den bild du gjorde! För du insåg jag plötsligt att vi inte alls tillhörde samma klubb ändå som jag så länge trott...
Min reaktion blev att du kan se svart och vitt men inte alla de viktiga grå nyanserna.

Men å andra sidan så hade du säkert tyckt likadant om mina ögon om jag valt en bild att illustrera mitt tycke och smak med. För att se att hästen har ngn form av ryggverksamhet och bakben som inte direkt släpar tror jag faktiskt de flesta kan se. Och det var vad dina bildillustrationer sa mig. Att istället kunna säga rätt eller fel om 2 bilder som är mkt mer lurande för ögat- det hade varit ngt som var intressant att se! För det är det som är svårt. Inte att skilja agnarna från vetet.
Du får gärna utveckla det där :) För jag hajjar inte vad du menar.
I den ursprungliga tråden här på barock och som jag nu knyter an till med denna nya, ville jag diskutera fenomenet rygg välvd uppåt, och tyckte då att jag hittade en bra bild på där hästens ryggrad var just "ventralt rakriktad" som det så fint heter.

Jag ville diskutera ett fenomen, dvs att hästen höjer (hela)ryggen, och om det överhuvudtaget anses betydelsefylt inom AR - då jag sett så många många bilder där hästen är spänd i bröstryggen och "trycker" undan sin manke.
Jag har valt bilden för att den illustrerar ganska bra motsatsen till ,en undaatryckt bröstrygg och manke - en reflex som Mary Wanless ( eng. motsvarighet till Sally swift) kallar "the seeking reflex". Ett tillstånd där hästen själv aktivt söker ryttaren sits med sin bröstrygg och blir känslig för vikthjälperna. :d

Jag tycker att hennes beskrivning av "the seeking reflex" stämmer ganska bra med den beskriving av den unga hästens arbetsform så som den beskrivs i Müseler. Klimke, Podhajsky, Swifts, osv litteratur. Jag tycker även den stämmer bra överens med den form för "korrekt grudnridning" som Balkenhool och Heuschman efterfrågade och förespråkade på sitt seminarium. De menade att detta är den form som hästen bör stärkas i "rakt fram" under hela sitt första år innan man började "böja". :smirk:

De och jag (och en och annan till ) menar att stärkandet i denna grundform rakt fram är förutsättningen för att överhuvud taget komma till korrekt samling uifrån _de klassiska principerna_ )

Och även rent fysiologiskt såsom skelettet och muskler och ligament är konstruerade, så är förutsättningen för att över huvudtaget komma till samling, att hästen välver ryggen uppåt istället för nedåt, och det gäller hela ryggen även bröstryggen, men... :confused:

Min upplevelse är att man ofta i barocksammanhang talar om samling utan att ens ha uppnått denna grundform. Man talar ofta om samlande rörelser trots att hästen går med sänkt rygg och sätter i bakbenen med helt raka leder. :angel:

Mitt syfte var från början med den här tråden var att pejla om man över huvudtaget tycker att det är viktigt med att hästen välver ryggen (även bröstryggen) upp mot ryttaren inom barockriding.

Ju mer jag skriver här desto mer står det klart för mig att vi alla använder samma ord, men menar totalt olika saker. Jag har tidigare "tänkt" att jag genom att jag själv vill sträva efter det som kallas klassisk dressyr, "hörde" till barock ,men inser mer och mer att "barock och klassisk dressyr ligger lika långt ifrån varandra som en del tävlingsdresyr och klassisk dressyr. :crazy:

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skirver "illustrera mitt tycke och smak". Jag har försökt illustrera; bröstkorg välvd uppåt - bröstkorg inte välvd uppåt. :(

Vad Malinigbg pratat om så vitt jag förstår är piaff
Jag har inte diskuterat piaff då jag tycker att det är utanför mitt kompetensområde som ryttare, men ja! jag håller med Malinigbg att den piaff som visas upp ofta är taktande och inget annat - just därför att de (och även många vanliga dressyrryttare :angel: ) hoppar över att få hästen att välva ryggen uppåt, och inte kommer tilll en böjning av bakbenets samtliga leder.
Och därmed inte lyckas stärka hästen till en korrekt samling med tydlig kadens

Vad jag ser är "framåt nedåt" i Ar version är ofta - en sänkt hals, men ingen påverkan på överlinjen...Heller ingen påverkan på böjning av alla bakbenets leder...
Men de har vad jag förstått nu efter den här tråden - en helt annan väg till Rom

Saigon skrev:
För att se att hästen har ngn form av ryggverksamhet och bakben som inte direkt släpar tror jag faktiskt de flesta kan se. Och det var vad dina bildillustrationer sa mig.

- det var det som var meningen att de skulle säga.
Och vad som är skrämmande tycker jag, med tanke på de bilder som läggs in här, att så många inte verkar kunna se det, vilket även gäller andra än "bukare". D
Det är ju också något som diskuteras angående dressyrdommare i tysk press just nu (att en del inte ser). :devil:

Både du och summer san får gärna förklara vad ni menar med svart eller vitt för det förstår jag inte...

Senast ändrad:

Du har veldift myket åsikter om ditten ock datten i alas trådar om deras ridning, så nu tyker jag at det ska bli upp til bevis hur DU rider.
Vi vil se bilder när du rider för at se om det ser så perfekt ut ,som du tydligen tyker at ala andras ridning ska vara.
Ala vil kanske inte ha dina beska komentarer, ibland riktiugt elaka :devil: Du skriver ju själv at du inte kann så myket men som du skriver så låter det somm du kan alt. BILDER TAK!
Komentarer är ju bra men det får vara måtta på besserviserstilen! :devil:

Susan skrev:
Och vad som är skrämmande tycker jag, med tanke på de bilder som läggs in här, att så många inte verkar kunna se det, vilket även gäller andra än "bukare".
Fast kan du förstå att någon annan kanske inte tycker sej se en höjd välvd bröstrygg? Måste den bild du la in vara den bästa illustrationen på det du skriver om - höjd rygg (/hela ryggen)?
(den som inte kan se på den bilden kan inte se alls enligt dej eller? Så uppfattar man dej i inläggen i alla fall, att den som inte kan se det du ser på bilden - kan heller inte se överhuvudtaget... Det är i alla fall därför jag uppfattar dej som "min sanning är den enda sanningen" och lite "svart och vitt". Men jag kan misstolka det du skriver.)
På den bilden du visar så ser jag alltså en häst som "trycker undan" sin bröstrygg, inte kommer upp ur manken, inte rätar ut S-kurvan i halsen hela vägen. Så simpelt är det. Jag säger inte att ridningen är "dålig" - det kan mycket väl vara så att det är det bästa som ekipaget kan prestera just för stunden och visst har den höjt ryggen, (men den är också under en fas i steget då det är svårt att bedöma, öven en hängmatte skulle ha höjt ryggen här...) men jag tycker inte det är en bra illustration/bild på en bra välvd rygg.

Senast ändrad:

Min sanning är ju en sanning utifrån _mitt system_

Vi har ju inte alla system så då kan ju min sanning självklart inte vara en sanning för alla.

Jag ser ju här att vi alla har olika sanningar, jag tänker såhär; jag lägger ut min sanning - vilken är din?

Kan inte du, och andra också givetvis lägga ut en bild, som ni bättre tycker illusstrerar en välvd bröstkorg och hur ni ser på fenomenet att komma upp med ryggen.

Det är ju faktiskt det jag är ute efter att få reda på - hur ni ser på det.

Min fråga var; är det här något ni diskuterar och i såfall hur.

På dig förstår jag att ni diskuterar det, kan du då inte visa mig hur det skall se ut enligt din sanning?

Jag ser att jag använt ordet kadens på ett olyckligt sätt.
Malinigbg kan gärna få förtydliga vad hon menar med kadenstrav.
Jag valde ordet för att beskirva en stark, långsam men klart defininierad ren takt

Tyvärr sitter jag på modem så jag har inte tid (råd) att leta bilder på nätet :(.

Du med :)

Jag har dock tur som har snälla kompisar :D :love:

Hon har lyckats hitta precis den bild på grundarbete i Klimkes bok som jag hade i åtanke och som jag tyckte busbarro visade upp.

album_pic.php

Grundform = jämnvikt = självbärig häst

Senast ändrad:

Jag tror fortfarande inte riktigt du hajjar vad vi menar... Jag menar att det var en dålig jämförelse att ställa Hallonsodas ponny mot Busbarros häst. Den jämförelsen blottar din okunnighet och är tämligen ointressant. Dessutom tror jag att det du ser utifrån dina referensramar, inte är en absolut sanning, du får nog acceptera att vi andra ser andra saker utifrån våra perspektiv/erfarenheter. Det finns ett stort spektra av nyanser mellan vitt och svart så kallade gråzoner. En duktig ryttare/hästmänniska ser de små nyanserna. Du verkar ha en helt egen lära som grundar sig på mycket teori och liten verkstad. Rätta mig om jag har fel. Du vill ju gärna testa AR ryttarna och se om de är lika skickliga som du, om jag inte missförstår dig, men nu är det du som står med byxorna nere!

summer san skrev:
Jag tror fortfarande inte riktigt du hajjar vad vi menar... Jag menar att det var en dålig jämförelse att ställa Hallonsodas ponny mot Busbarros häst. Den jämförelsen blottar din okunnighet och är tämligen ointressant. Dessutom tror jag att det du ser utifrån dina referensramar, inte är en absolut sanning, du får nog acceptera att vi andra ser andra saker utifrån våra perspektiv/erfarenheter. Det finns ett stort spektra av nyanser mellan vitt och svart så kallade gråzoner. En duktig ryttare/hästmänniska ser de små nyanserna. Du verkar ha en helt egen lära som grundar sig på mycket teori och liten verkstad. Rätta mig om jag har fel. Du vill ju gärna testa AR ryttarna och se om de är lika skickliga som du, om jag inte missförstår dig, men nu är det du som står med byxorna nere!

:banana: :banana: :banana: Skitbra svaratt :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra...
2
Svar
29
· Visningar
3 641
Senast: Sammet
·
Ridning Spin-off på tråden Espaniola / Espaniola De Lux, nu om Portugesan. Jag vill veta allt som finns att veta! Bilder är kul...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: angelaL
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama