Sv: Barocktråd på dressyr...?
Saigon skrev:
därför blev jag också oerhört förvånad (kan jag erkänna nu) när du refererade till den bild du gjorde! För du insåg jag plötsligt att vi inte alls tillhörde samma klubb ändå som jag så länge trott...
Min reaktion blev att du kan se svart och vitt men inte alla de viktiga grå nyanserna.
Men å andra sidan så hade du säkert tyckt likadant om mina ögon om jag valt en bild att illustrera mitt tycke och smak med. För att se att hästen har ngn form av ryggverksamhet och bakben som inte direkt släpar tror jag faktiskt de flesta kan se. Och det var vad dina bildillustrationer sa mig. Att istället kunna säga rätt eller fel om 2 bilder som är mkt mer lurande för ögat- det hade varit ngt som var intressant att se! För det är det som är svårt. Inte att skilja agnarna från vetet.
Du får gärna utveckla det där
För jag hajjar inte vad du menar.
I den ursprungliga tråden här på barock och som jag nu knyter an till med denna nya, ville jag diskutera fenomenet rygg välvd uppåt, och tyckte då att jag hittade en bra bild på där hästens ryggrad var just "ventralt rakriktad" som det så fint heter.
Jag ville diskutera ett fenomen, dvs att hästen höjer (hela)ryggen, och om det överhuvudtaget anses betydelsefylt inom AR - då jag sett så många många bilder där hästen är spänd i bröstryggen och "trycker" undan sin manke.
Jag har valt bilden för att den illustrerar ganska bra motsatsen till ,en undaatryckt bröstrygg och manke - en reflex som Mary Wanless ( eng. motsvarighet till Sally swift) kallar "the seeking reflex". Ett tillstånd där hästen själv aktivt söker ryttaren sits med sin bröstrygg och blir känslig för vikthjälperna.
Jag tycker att hennes beskrivning av "the seeking reflex" stämmer ganska bra med den beskriving av den unga hästens arbetsform så som den beskrivs i Müseler. Klimke, Podhajsky, Swifts, osv litteratur. Jag tycker även den stämmer bra överens med den form för "korrekt grudnridning" som Balkenhool och Heuschman efterfrågade och förespråkade på sitt seminarium. De menade att detta är den form som hästen bör stärkas i "rakt fram" under hela sitt första år innan man började "böja". :smirk:
De och jag (och en och annan till ) menar att stärkandet i denna grundform rakt fram är förutsättningen för att överhuvud taget komma till korrekt samling uifrån _de klassiska principerna_ )
Och även rent fysiologiskt såsom skelettet och muskler och ligament är konstruerade, så är förutsättningen för att över huvudtaget komma till samling, att hästen välver ryggen uppåt istället för nedåt, och det gäller hela ryggen även bröstryggen, men...
Min upplevelse är att man ofta i barocksammanhang talar om samling utan att ens ha uppnått denna grundform. Man talar ofta om samlande rörelser trots att hästen går med sänkt rygg och sätter i bakbenen med helt raka leder.
Mitt syfte var från början med den här tråden var att pejla om man över huvudtaget tycker att det är viktigt med att hästen välver ryggen (även bröstryggen) upp mot ryttaren inom barockriding.
Ju mer jag skriver här desto mer står det klart för mig att vi alla använder samma ord, men menar totalt olika saker. Jag har tidigare "tänkt" att jag genom att jag själv vill sträva efter det som kallas klassisk dressyr, "hörde" till barock ,men inser mer och mer att "barock och klassisk dressyr ligger lika långt ifrån varandra som en del tävlingsdresyr och klassisk dressyr.
Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skirver "illustrera mitt tycke och smak". Jag har försökt illustrera; bröstkorg välvd uppåt - bröstkorg inte välvd uppåt.
Vad Malinigbg pratat om så vitt jag förstår är piaff
Jag har inte diskuterat piaff då jag tycker att det är utanför mitt kompetensområde som ryttare, men ja! jag håller med Malinigbg att den piaff som visas upp ofta är taktande och inget annat - just därför att de (och även många vanliga dressyrryttare
) hoppar över att få hästen att välva ryggen uppåt, och inte kommer tilll en böjning av bakbenets samtliga leder.
Och därmed inte lyckas stärka hästen till en korrekt samling med tydlig kadens
Vad jag ser är "framåt nedåt" i Ar version är ofta - en sänkt hals, men ingen påverkan på överlinjen...Heller ingen påverkan på böjning av alla bakbenets leder...
Men de har vad jag förstått nu efter den här tråden - en helt annan väg till Rom
Saigon skrev:
För att se att hästen har ngn form av ryggverksamhet och bakben som inte direkt släpar tror jag faktiskt de flesta kan se. Och det var vad dina bildillustrationer sa mig.
- det var det som var meningen att de skulle säga.
Och vad som är skrämmande tycker jag, med tanke på de bilder som läggs in här, att så många inte verkar kunna se det, vilket även gäller andra än "bukare". D
Det är ju också något som diskuteras angående dressyrdommare i tysk press just nu (att en del inte ser).
Både du och summer san får gärna förklara vad ni menar med svart eller vitt för det förstår jag inte...