Barocktråd på dressyr...?

Sv: Barocktråd på dressyr...?

summer san skrev:
Jag tror fortfarande inte riktigt du hajjar vad vi menar... Jag menar att det var en dålig jämförelse att ställa Hallonsodas ponny mot Busbarros häst.

Nja nu var det ju inte riktigt så det gick till på Dressyr. Frågeställaren ville ha bilder på flera olika saker. jag bidrog med en som jag tyckte överensstämde ganska bra med den bild på en bra grundform, som jag har fått via tysk Litteratur bla. Klimkes "unghästen" som den senare bilden kommer ur.

De andra exemplen som frågeställaren ville ha tyckte jag det var för dyrt för att surfa runt och hitat bra exempel på.

Hallonsoda pm'ade mig senare och erbjöd mig att använda ngn av hennes bilder som en dålig, och eftertsom hon var den enda som erbjöd sig så tog jag ju den smämsta hon hade av sina gamla bilder.
Jag visste ju också att detta inte var känsligtför Hallonsoda, utan något som hon själv fann nöje i.

Sedan så lyckades jag hitta en riktigt dålig :angel:, vilken finns i länken.

Vad jag tycker är så ointressant är denna ovilja att diskutera, och bjuda på sitt eget kunnande, men villighet att racka ner på andra. Jag är altså okunnig och står med byxorna nere. :smirk:

Självklat anser man det om man har ett annat ideal, och det är ingenting jag har problem med. Jag kallar ingen okunnig. Tvärtom jag ber flera gånger om _andras bild_
-kommer det någon....?

Angående frågan och bilderna. Rent fysiologiskt så kan både vi och hästen runda ryggen uppåt och nedåt, med hjälpa av mag och ryggmuskler, hittar ngn bättre illusttrationer på det, så "be my guest"
Annars så tyckte jag att den riktigt dåliga hade fullt påslag på sina ryggmuskler :eek:
summer san skrev:
Du verkar ha en helt egen lära som grundar sig på mycket teori och liten verkstad.
Min lära kan jag knappast ta åt mig äran av, den grundar sig på Klimke och Balkenhool och det tyska systemet med de sex kvaliteterna.
Hur denna ridning ser ut IRL tycker jag har demonstrerats både på Clinics och framförallt på Klimkes egen videoserie. Just det vi diskuterar kan också ses i Hess utbidlningssserie.
Jag verkar också vara överens med "min bild av hur det skall se ut" med Claire som har gått den tyska beridarutblidningen. Den tolkning gör jag utifrån frågvisa samtal, och hennes illustartioner i hennes egna artiklar. Varav en översatts till svenska och publicerats i Hästfynd.

Jag tycker också att _deras_ tankar stämmer ganska väl överens med det som lärs ut på kursen "hästens förutsättningar för arbete" där jag bland annat bevistat Chris Johnstons (expert på just ryggens mekanik) föreläsning om detta.
Han diskuterar visserligen aldrig i ridtermer men kan däremot retas och säga att travhästar och ridhästar är de mest samlade hästarna eftersom de trampar längst in under sig. :angel:

Vad det jättestora projektet nere i Zurich ger tycker jag kommer att bli mycket intressant. De kommer ju att testa olika arbetsformer och deras effekter :idea:

Jag är inte insatt i all forskning givetvis, men tycker att mycket av det som presenteras i "Equine locomotion" ger stöd för det tyska systmet
Vilket också FEI's regler för hur kvaliteten i ridningen skall bedömmas.

Barockryttare är givetvis inte intresserade av FEI's regler och det har jag inga problem med.
Heller inte att andra tycker olika än vad jag gör. Jag tycker heller inte att det är särskilt konstigt att jag provocerar.

Att överhuvidtaget ha en åsikt och våga stå för den är inte förenkligt med Jantelagen - den börjar ju också med Du skall inte tro att du är något
Och det tror ju jag att jag är, - något. Men i min värld betyder inte det att andra - inte är något. Tvärtom.
I min värld är alla något.

Appropå min verkstad så har du aldrig sett mig rida. Du har heller aldrig sett mig undervisa, så det där blir bara så fånigt. Om vi inte har samma slutmål eller åsikt hur man tar sig dit, så är det ju också tvunget att jag är jättedålig i dina ögon - eftersom jag inte gör som du, eller dina förebilder.

summer san skrev:
Rätta mig om jag har fel. Du vill ju gärna testa AR ryttarna och se om de är lika skickliga som du, om jag inte missförstår dig, men nu är det du som står med byxorna nere!

Jo du missförstår mig. Skickliga på vadå?

Jag är alls inte ute efter att sätta dit någon. Jag vill förstå.
Eftersom det inte i alla ridstilar läggs fokus på samma sak som jag har lärt mig, blir jag ju nyfiken.
Hur tänker dom?
Jag frågar, men ingen svarar.
Jag tror inte det beror på okunnighet, utan snarare att man inte orkar, eller helt enkelt inte vill riskera att bli utsatt för spott och spe.

Jag tycker som sagt att alla _är_ något, givetvis du också.
Men varför inte bjussa på _det du är_ istället för att racka ner på det du inte tycker andra är.

Om du bedömmer mig som okunnig så måste du ju göra det från en störe kunskap än jag besitter. Om jag är okunnig kan jag ju inte rå för - vaför hjälper du mig inte att lära mig mera?

Susan skrev:
Nja nu var det ju inte riktigt så det gick till på Dressyr. Frågeställaren ville ha bilder på flera olika saker. jag bidrog med en som jag tyckte överensstämde ganska bra med den bild på en bra grundform, som jag har fått via tysk Litteratur bla. Klimkes "unghästen" som den senare bilden kommer ur.

De andra exemplen som frågeställaren ville ha tyckte jag det var för dyrt för att surfa runt och hitat bra exempel på.

Hallonsoda pm'ade mig senare och erbjöd mig att använda ngn av hennes bilder som en dålig, och eftertsom hon var den enda som erbjöd sig så tog jag ju den smämsta hon hade av sina gamla bilder.
Jag visste ju också att detta inte var känsligtför Hallonsoda, utan något som hon själv fann nöje i.

Sedan så lyckades jag hitta en riktigt dålig :angel:, vilken finns i länken.

Vad jag tycker är så ointressant är denna ovilja att diskutera, och bjuda på sitt eget kunnande, men villighet att racka ner på andra. Jag är altså okunnig och står med byxorna nere. :smirk:

Självklat anser man det om man har ett annat ideal, och det är ingenting jag har problem med. Jag kallar ingen okunnig. Tvärtom jag ber flera gånger om _andras bild_
-kommer det någon....?

Angående frågan och bilderna. Rent fysiologiskt så kan både vi och hästen runda ryggen uppåt och nedåt, med hjälpa av mag och ryggmuskler, hittar ngn bättre illusttrationer på det, så "be my guest"
Annars så tyckte jag att den riktigt dåliga hade fullt påslag på sina ryggmuskler :eek:

Min lära kan jag knappast ta åt mig äran av, den grundar sig på Klimke och Balkenhool och det tyska systemet med de sex kvaliteterna.
Hur denna ridning ser ut IRL tycker jag har demonstrerats både på Clinics och framförallt på Klimkes egen videoserie. Just det vi diskuterar kan också ses i Hess utbidlningssserie.
Jag verkar också vara överens med "min bild av hur det skall se ut" med Claire som har gått den tyska beridarutblidningen. Den tolkning gör jag utifrån frågvisa samtal, och hennes illustartioner i hennes egna artiklar. Varav en översatts till svenska och publicerats i Hästfynd.

Jag tycker också att _deras_ tankar stämmer ganska väl överens med det som lärs ut på kursen "hästens förutsättningar för arbete" där jag bland annat bevistat Chris Johnstons (expert på just ryggens mekanik) föreläsning om detta.
Han diskuterar visserligen aldrig i ridtermer men kan däremot retas och säga att travhästar och ridhästar är de mest samlade hästarna eftersom de trampar längst in under sig. :angel:

Vad det jättestora projektet nere i Zurich ger tycker jag kommer att bli mycket intressant. De kommer ju att testa olika arbetsformer och deras effekter :idea:

Jag är inte insatt i all forskning givetvis, men tycker att mycket av det som presenteras i "Equine locomotion" ger stöd för det tyska systmet
Vilket också FEI's regler för hur kvaliteten i ridningen skall bedömmas.

Barockryttare är givetvis inte intresserade av FEI's regler och det har jag inga problem med.
Heller inte att andra tycker olika än vad jag gör. Jag tycker heller inte att det är särskilt konstigt att jag provocerar.

Att överhuvidtaget ha en åsikt och våga stå för den är inte förenkligt med Jantelagen - den börjar ju också med Du skall inte tro att du är något
Och det tror ju jag att jag är, - något. Men i min värld betyder inte det att andra - inte är något. Tvärtom.
I min värld är alla något.

Appropå min verkstad så har du aldrig sett mig rida. Du har heller aldrig sett mig undervisa, så det där blir bara så fånigt. Om vi inte har samma slutmål eller åsikt hur man tar sig dit, så är det ju också tvunget att jag är jättedålig i dina ögon - eftersom jag inte gör som du, eller dina förebilder.

Jo du missförstår mig. Skickliga på vadå?

Jag är alls inte ute efter att sätta dit någon. Jag vill förstå.
Eftersom det inte i alla ridstilar läggs fokus på samma sak som jag har lärt mig, blir jag ju nyfiken.
Hur tänker dom?
Jag frågar, men ingen svarar.
Jag tror inte det beror på okunnighet, utan snarare att man inte orkar, eller helt enkelt inte vill riskera att bli utsatt för spott och spe.

Jag tycker som sagt att alla _är_ något, givetvis du också.
Men varför inte bjussa på _det du är_ istället för att racka ner på det du inte tycker andra är.

Om du bedömmer mig som okunnig så måste du ju göra det från en störe kunskap än jag besitter. Om jag är okunnig kan jag ju inte rå för - vaför hjälper du mig inte att lära mig mera?

Jag tyker inte at du "frågar" direkt utan bara utryker dig at så ska en häst gå och se ut när den arbetar.
Vem ids svara ock koma med informaton til dig när du bara visar en beserwisserstil och utmålar dig til nån slaks expert påridning.
Säger igen...läg ut bilder när DU rider så får vi se hur DU rider

Men om jag nu ber snällt...

Jag påstår inte i någon tråd att jag är en duktig ryttare, så det tycker jag inte att jag behöver bevisa att jag är eller inte är.

Sedan så blir det ju självklart så att om vi har oliak kriterier så kommer jag att vara dålig i andras kriterier, och det har jag råd att bjuda dig på.
Jag är jättedålig på att rida, helt värdelös :)
Så nu är det klart.

Det _kan_ ju vara så att jag har en _bra blick_ och är en bra tränare, _ eller_ så är det så att jag har en skitdålig blick, vilket jag nyligen fått veta.

Vad som är mer intressant är varför låter du dig provoceras så.

Är det så att om jag flashar in en jätteläcker bild här, så tycker du plötsligt inte att jag är en besserwisser utan superduktig och lyssnar andäktigt?

Det tycker jag inte du skall göra. Jag tycker att du skall hitta din väg och vara nöjd med den oavsett om andra ifrågasätter eller inte.
Så har jag min väg och är nöjd med den, väl medveten om att en del håller med och andra inte.

Ärligt talat så tror jag själv, att min kompetens mest ligger i att undervisa i kroppshantering, och att jag har en viss pedagogisk förmåga att förmedla andras kunskaper.
Det är väl den feedback som jag fått mest.
Och att jag stundtals uttrycker mig som en besserwisser.
Och det ligger det väl något i också.

Susan skrev:
Men om jag nu ber snällt...

Jag påstår inte i någon tråd att jag är en duktig ryttare, så det tycker jag inte att jag behöver bevisa att jag är eller inte är.

Sedan så blir det ju självklart så att om vi har oliak kriterier så kommer jag att vara dålig i andras kriterier, och det har jag råd att bjuda dig på.
Jag är jättedålig på att rida, helt värdelös :)
Så nu är det klart.

Det _kan_ ju vara så att jag har en _bra blick_ och är en bra tränare, _ eller_ så är det så att jag har en skitdålig blick, vilket jag nyligen fått veta.

Vad som är mer intressant är varför låter du dig provoceras så.

Är det så att om jag flashar in en jätteläcker bild här, så tycker du plötsligt inte att jag är en besserwisser utan superduktig och lyssnar andäktigt?

Det tycker jag inte du skall göra. Jag tycker att du skall hitta din väg och vara nöjd med den oavsett om andra ifrågasätter eller inte.
Så har jag min väg och är nöjd med den, väl medveten om att en del håller med och andra inte.

Ärligt talat så tror jag själv, att min kompetens mest ligger i att undervisa i kroppshantering, och att jag har en viss pedagogisk förmåga att förmedla andras kunskaper.
Det är väl den feedback som jag fått mest.
Och att jag stundtals uttrycker mig som en besserwisser.
Och det ligger det väl något i också.

Är DU desuttom TRÄNNARE? HHHUU..tur at mann inte rider för dig då
Jag ha r hitat minn väg och är jätenöjd med enn, även om andra kanske innte håler med mig.
Angående bild på dig så föränndras inget om minn upfatning om dig ävenn om dett skule se flasigt ut när du rider, det är innte det som jag söker, flasighet

Jag bryr mej nada om hur du rider, är inte det minsta intresserad av bilder på hur du rider. (för att klargöra)

Jag tycker bara det är svårt att diskutera med dej :p - jag har försökt tidigare i tråden att diskutera men blir bara bortkollrad i vad det egentligen är du diskuterar. Du skriver att ingen har svarat på hur de tänker i frågorna - ehm, jag ser flera svar här i tråden så jag fattar ingenting. Jag har svarat, och fler, vad vi ser på bilden/bilderna du lagt in - och också försökt förklara hur vi tänker bakom det.
Jag vet inte varför du inte tycker det är några svar, men det är svårt att diskutera på det viset... :p

Klimke-bilden tycker jag är ok också men jag tycker också att det är det svårt att bedöma ryggens välvning utifrån den bilden, dels på grund av vinkeln på bilden, dels på grund av att jag inte vet hur hästen såg ut utan ryttare, dels på grund av sadeln som ligger rätt långt fram och kan sortera bort en del viktig information på en bild, dels på grund av momentet bilden är tagen i (osv).
Under svävmomentet kommer även en häst med hängmatte-rygg ha en höjd och välvd rygg (tro det eller ej). Som en parentes är det värt att fundera över detta... Trav ÄR en väldigt stabiliserande gångart för just mage & rygg, det behövs lite av ett statiskt arbete i jämförelse med galopp och skritt (enligt forskning är ju också galoppen den rörelse där genomblödningen i de stora ryggmusklerna ökar mest).

Bättre är då att hitta bilder på när hästen just har satt ner ena diagonalen (i tråden har bara travbilder visats så jag utgår från trav) - den häst som ser stark ut i sin överlinje då har också ett fint arbete genom kroppen är min erfarenhet. Just då så måste hästen vara stark i sin magmuskulatur och balanserad på sina bakben för att inte låta tyngdkraften sätta in och "slunga" bröstkorg framåt-neråt mellan frambenen.
Just DET kan jag hålla med om att man emellanåt kan hitta typexempel på AR-ridna hästar, hästar som helt släpper mage & rygg och hamnar tungt på framdelen när de sätter ner ena diagonalen efter svävmomentet i trav.... (men i en sådan här diskussion tycker jag det är rätt trevligt om man kan låta bli generaliseringar över olika ridstilar - hör det verkligen till.....?)

Jag tycker det är svårt att bedöma ryggens välvning på bilder, och det har jag också skrivit längre upp i tråden. Kvaliteten på arbetet i överlinjen/underlinjen ser man i rörelse, så tänker jag. I rörelse kan man lättare "förbise" hästens naturliga förutsättningar och istället se kvaliteten på arbetet som görs med den.

Försöker skicka bild! :)

Senast ändrad av en moderator:

:( :crazy:

Om någon annan än Susan vill svara är det också kul! Kom igen nu! :)

Ja det är jag som sitter på hästen. Det var en häst som var till salu så jag provrider den, jag har väl ridit sammantaget tio meter på bilden. Sadeln är en röösli sadel som ägaren antagligen lånat för att få hästen att verka så lik en dressyrhäst som möjligt eftersom hon visste att det var det jag letade efter, säkert därför hon piffat upp hästen med vita benlindor också. Hästen är väldigt billig då den är mycket tempamentsfull och misstänksam mot nya ryttare, den är dessutom mycket duktig på att bocka i serie, det är därför jag har hoppläder i dressyrsadel som en liten extra säkerhetsåtgärd, så att jag inte skall flyga all världens väg, för på denna bliden är det bara en tidsfråga innan hon tänker explodera! Hon har knäppt av helt i nacken och går bakom hand, är nästintill omöjlig att påverka genom tygeln, om man tar den bara försvinner kontakten....Hon arbetar med sänkt rygg och har i stort sett ingen bakbensaktivitet, hon svarar inte heller för framåtdrivande hjälper, tvärtom stannar hon om man lägger på skänkeln och visar sitt missnöje...Bilden var tänkt som ett dåligt exempel eftersom du redan hade ett bra i klimkes häst. Jag tycker dock inte att jag står med byxorna nere, jag var medveten om att det var en dålig bild när jag la ut den.

Jg har inte sagt att du står med byxorna nere.
Jag använder inte sådan utryck.
Jag har heller inte behov av att sätta dit/klämma till folk på det sättet.

Mer jaha.

Däremot ser jag inga tecken på att hästen laddar, men det var säkert en känsla du hade.

Senast ändrad:

Du ville ju att vi skulle bjussa på bilder så att du kunde lära dig nya saker? Nu fick du ju en bild att analysera, dessutom fick du en förklaring till vad du ser på bilden,passar inte det heller?

Ser du inte att hon lägger bak öronen och piskar med svansen? Hon signalerar rätt tydligt tycker jag...Kan säga att hon bockade duktigt precis efter detta.

Nej du har rätt i att man inte skall generalisera.

Eftersom jag sett det så ofta IRl och på bild så var min fråga;
Är det ngt man inte bryr sig om, eller pratar man om det på ett annat sätt än vad jag är van vid.

Jag upplever liksom du att vi har svårt att kommunicera. Det blir aldrig ett möte så det ger inte så mycket. kanske använder vi språket olika

Jag ville att ni skulle publicera bättre illustrativa bilder eftersom mina inte var tillräckligt bra.

Sedan ville jag att du skulle dela med dig av din kunskap, eftersom du bedömde den så uppenbart större än min.

Jo jag ser både öron och svans, men så kan ju hästar se utan att börja bocka. Du bevistar ju Dressyrtävlingar.....
När de bockar brukar de ju skjuta upp ryggen

Vad som är mer intressant tycker jag. Varför gör hästen så om du bara ridit tio meter.
Om detta också är en vana hos hästen så skulle jag ta reda på varför. Hästar protesterar sällan utan anledning.

Under den tid jag varit hovslagare både privat, och då jag gick som elev bl.a. på Solvalla så har det inte varit någon häst som benämnts som tokig som _inte_ senare slagits ut pga allvarliga skador. Jag har lyssnat till många sådan berättelser under min elevtid. Inom travet började man kolla hästens tänder redan på tidigt åttiotal.

Psykologen Dennis Hallberg som bedrivit forkning på området har fått fram siffror så höga som 96% där smärt varit huvudorsak till problembeteende. (problembeteende brukar dock uppstå beroende på ett flertal olika faktorer)

Liknande forskning finns även på hund.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att den bilden var bättre eller mer illustrativ, men det var tänkt som ytterligare en nyans på form och samling. Om du jämför denna hästen med Busbarros är de i alla fall av samma ras och har i grunden ungefär samma förutsättningar. Men jag tror att "min" häst är betydligt mindre och har större fullblodsinslag. (Mamma fullblod och pappa stort fullblodsinslag.) Jag känner inte till hästen så väl, så visst kan det ha varit någon skada som låg bakom hennes uppförande.

Long time no see (lånar knapp)

Jag har en serie foton på en häst som rids lång och låg som jag lagt ovanpå varandra. De visar olika faser i steget och är även olika "lyckade" i utförandet, en del är bakom hand, andra med vriden nacke, näsan ut etc. Det är ingen gissningslek för att se vem som har "rätt" eller så, utan bara intressant att diskutera utan hästens huvud och hals synliga.
De har nummer. Åsikter om ryttaren (fastän man inte ser så mycket) är det bara att framföra så skall jag vidarebefordra dem

Efter varandra:
http://www.kahlin.net/noir/ryggverksamhet.gif

Under varandra:
http://www.kahlin.net/noir/ryggverksamhet2.gif

Tessan

Welcome back! :)

Sådant här är ju väldigt intressant. Man kan ju sitta i timmar och studera och jämföra.

Angående ryggen så finns det i Equine locomotion en serie bilder på häst utan inverkan av människa och i fri form som jag tillbringat många timmar med. I ett visst del av stegfasen är bröstryggen som högst, i en annan del länden.
Länden är som högst i den bildserien i trav, strax innan bakbenet sätts i vilket stämmer på bild 3 och 5 men mindre på 6 och 7. På de senare är ju hästen också före bak. Och särskilt på 6:an ser ju underlinjen - magen inte så bra ut.

Jag tycker verkligen att det är jättesvårt för det är så många variabler som skall bedömma samtidigt.- och utifrån vad?

Men med den bakgrund som jag kommer ifrån så intresserar jag mig mest för om takten är ren. Det är den på vissa bilder, medan den på ett par är före bak och på någon före fram.

Enligt Chris så skapas alla ryggens rörelser av bakbenens arbete.

En slutsats för mig blir då att dubbelsidig spänning i ryggen hindrar bakbenens rörelser och takten blir därmed inte ren.

I min värld så kan den spänningen komma från fler orsaker varav en är tygeln vilket han också noga påpekade ;att en aktiv hand blockerade ryggens rörelser.
En aktiv hand kan ju vara en kraftigt inverkande hand, men även en kort tygel så hästen hamnar bakom lod, eller tom överböjer mellan 3-4 (vilket rent logiskt borde skapa mer spänning), eller ett skarpt bett eller bara en blockerande = icke medgående hand.
Spänningen kan ju också komma från sadel/ryttare

Angående ryttaren så ser jag bara att hennes fot som hon skall stå i när hon rider lätt befinner sig framför hennes tyngdpunkt ibland, det blir då svårt att resa sig helt utan hjälp av tygeln. (det verkar som hon rider lätt ibland?)

Hennes skänklar är annars ganska olika på bilderna.

Angående takten så påverkar ju ryttarens tyndpunkt och sits även hästens tyndpunkt och därmed takt och balans och därmed hsätens rörelsemönster

Spännande givietvis med facit.

(Hur går det med hemsidan?)

Hej igen!
Detta var ju lurigt..... ;) . En okvalificerad gissning!

Bild 1 Gillar jag bäst.Ser ut att vara bra bakbensaktivitet och ryggverksamhet, samt det ser ut som att manken kommer upp. Kan vara en luring, om det skuggade fältet ligger lite annorlunda där.

bild 2 Ser ut som att hästen hamnar lite på bogarna.

bild3 Ser också bra ut beträffande bakbensaktivitet och ryggverksamhet, det ser dock ut som att hästen går i ett lägre tempo óch med större undertramp än på bild 1 och 7.

bild 4 och 6 Hästen ser ut att tappa bakbensaktivitet och ryggverksamhet.

bild 7 Bra bakbensaktivitet och ryggverksamhet.

Glömde bild 5 :p Hästen ser lite låst ut i sina rörelser.. Ryggaktiviteten ser ut att vara bra men ändå får jag känslan av att hästen är lite blockerad av ryttarens hand?

Jag ångrade mig lite om bild 1, hästen är nog lite ställd innåt på den bilden? Kanske lite flack trots allt? Nu får lagt kort ligga :D . har inget vettigare för mig i natt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Startar den här tråden efter att ha vart med och diskuterat inne på Westernforumets tråd om Bökeberg och det SM som hölls där förra...
2
Svar
29
· Visningar
3 641
Senast: Sammet
·
Ridning Spin-off på tråden Espaniola / Espaniola De Lux, nu om Portugesan. Jag vill veta allt som finns att veta! Bilder är kul...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: angelaL
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama