Barocksadel?

mian1

Trådstartare
Min häst har en sadel som passar henne bra, men jag skulle vilja ha en där jag sitter stabilare (hon är skuttig ibland :bump: )
Har funderat på westernsadel, men tycker att de är så stora och jag gillar inte hornet. Besökte en kompis och hon hade en jättesnygg barocksadel! En sån skulle jag vilja ha!!!

Vad finns det för billiga (prisvärda sadlar för hobbyryttare) sorter som kan finnas i breda storlekar? Pållan är ungefär lika bred som en nättare nordsvensk och på sin vanliga sadel har hon storlek extra vid.
Sadeln behöver inte vara i läder, men ska vara bra för hästryggen och bekväm och stabil att sitta i.

Sv: Barocksadel?

Barocksadlar är inte så billiga men har du tur så kan du hitta en begagnad. Annars så ligger de billigaste på runt 10 000kr. Det blir billigare att importera själv men det kan ju vara krångligt.

Här finns det många sorters "barocksadlar".

Sweet skrev:
Barocksadlar är inte så billiga men har du tur så kan du hitta en begagnad. Annars så ligger de billigaste på runt 10 000kr. Det blir billigare att importera själv men det kan ju vara krångligt.

Här finns det många sorters "barocksadlar".

Tack för länken! Jag hoppas nog på en begagnad, men det är jättebra att se hur olika modeller ser ut och få en prisidé.
Varifrån brukar man importera? Spanien?

Du kan importera fr. tex. Spanien eller Portugal. På annonsforumen kan man ibland hitta begagnade för ett helt ok pris, tyvärr är de väl inte så många i omlopp (än).

Startrekk har visst nyligen gjort en bomlös spansk sadel (den diskuteras i en tråd på barockforumet har jag för mig).

Ont i rumpan vill jag inte ha! Har hört att Hector ska vara bekväma om man är ordentligt vadderad av naturen, men att det är en hård sadel.

Jag har en stor, bred och tidvis brallande häst. Det brukar inte vara några problem att sitta kvar, men jag skulle vilja ha en bekvämare och tryggare sits på sadeln. Säkerhetsbäte är dock inte nödvändigt...

Du som är barockare - kan du rekommendera nån sort som kan passa? Jag rider mest i skogen så det behöver inte vara nån superduperdressyrsadel för proffs, men den måste vara bra för hästryggen.

Jag har importerat mina sadlar ifrån Holland. Det har varit ganska enkelt och priserna är betydligt bättre än i Sverige.

Har haft en portuguesa -den tyckte jag var stor och klumpig. En alta escuela -urskön men opraktiskt med mocka, den behöver överdrag. Har nu en classica -väldigt skön men "djup", det är inget man rider lätt el. fältsits i, en ren skolsadel.

Vill du ha en mer allroundmodell tycker jag att du ska titta på en potrera, det har varit ett par begagnade ute på annons nyligen...

Tack för recensionen! Jag funderar oxå på att köpa en liknande sadel. Är det någon som vet något om "relvas"-modellen? Det lutar nog mot den eller classica just nu.

Jag tycker att vår hectorsadel är underbar!!

/ Nanne

Elric skrev:
Jag tycker att vår hectorsadel är underbar!!

/ Nanne

Hur stabil är en Hector? Sitter den på ordentligt även om hästen brallar eller gör tvära svängar? Och sitter ryttaren kvar?
:bump:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 314
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Gnägg Hej! Jag skulle behöva lite hjälp av någon som är bra på engelska hästtermer. :) Jag skriver en engelsk historia där de nu i ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 360
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025